صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی:

پتروشیمی ایران دیگر واردکننده صرف فناوری نیست

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: مذاکره با شرکت های تحقیقاتی معتبر بین المللی از آلمان، فرانسه، ایتالیا و نروژ برای همکاری در طرح های پژوهشی مشترک ...
توسعه کاتالیست و بهبود فرایندها، تاکنون به امضا چند تفاهمنامه در بازه زمانی یک ساله منجر شده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا, «اسماعیل قنبری» افزود: به هیچ وجه در پی واردات دانش فنی نیستیم، بلکه دستیابی به فناوری با رویکرد بومی را دنبال کرده و در این مسیر با مرکزهای علمی و تحقیقاتی مانند دانشگاه ها، پژوهشکده ها و شرکت های دانش بنیان همکاری پژوهشی و فناورانه مشترک را در دستور کار قرار داده ایم.
وی با تاکید بر اینکه برای تولید کاتالیست، هیچ مشارکتی با شرکت های خارجی نخواهیم داشت، افزود: ایران با تجربه زمان تحریم، به جایی رسیده است که دیگر به دنبال خرید فناوری نیست؛ بلکه در عرصه بین المللی به دنبال انتقال مشترک دانش به کشور و صدور دانش است و امید می رود کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی کشور با حمایت ها براساس دانش بومی تولید شود.
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی اضافه کرد: ایران دیگر واردکننده و مصرف کننده صرف فناوری نیست.
به گزارش ایرنا، ایران جزو معدود کشورهای جهان است که همه ابزارها ، ظرفیت‌ها و منابع مورد نیاز برای یک صنعت پتروشیمی سودآور و فعال را در اختیار دارد. صنعت پتروشیمی ایران، مزیت‌های بی‌ مانندی است که گاهی از آن به عنوان بهشت آینده صنعت پتروشیمی جهان نام می‌برند.
وجود مخزن های بزرگ گازی و خوراک فراوان، دسترسی به منابع آبی در سواحل جنوبی و قرار گرفتن در کنار مسیرهای حمل و نقل دریایی از مزیت‌هایی است که ایران را به مکانی جذاب برای سرمایه‌گذاران صنعت پتروشیمی تبدیل می‌کند.
این مزایا می‌تواند ایران را به قطب بزرگ صنعت پتروشیمی در آینده تبدیل و سرمایه‌گذاران را به سوی خود جلب کند.
ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی ایران اکنون 63 میلیون تن در سال است که طبق برنامه تا پایان برنامه ششم توسعه به بیش از 120 میلیون تن افزایش می یابد.
در مسیر تحقق این هدف، دستیابی به فناوری های جدید بویژه در بخش کاتالیست ها اهمیتی ویژه دارد.
اهمیت کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی به اندازه ای است که بدون آنها امکان تولید بسیاری از محصولات پتروشیمی وجود ندارد.