صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

تابع قانون هستیم

واکنش گمرک به دریافت عوارض از فرش‌های مرجوعی ایران

گمرک ایران تاکید کرد که درباره موضوع اخذ عوارض از فرش‌های صادراتی مرجوعی به کشور، تابع قانون است.
اخیرا موضوعی در خصوص دریافت عوارض از فرش‌های صادراتی برگشتی به ایران در زمان ترخیص مطرح شده است که گمرک ایران اعلام کرده در این مورد تابع قانون است و پیش‌نویس مصوبه‌ای را برای اصلاح این موضوع به هیات وزیران داده است.
بر اساس  ماده 119 قانون امور گمرکی کالاهای صادراتی که به هر علت عینا بازگشت داده شود، با رعایت مقررات ماده 65 قانون امور گمرکی مشمول معافیت عوارض است و در تبصره ماده 119 قانون امور گمرکی آمده است که منظور از کلمه عینا در این قانون این است که روی کالای صادراتی بازگشت شده به کشور، در خارج عملی انجام یا از آن استفاده نشده باشد.
همچنین در ماده 121 آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی مصوب هیأت وزیران هم آمده است چنانچه کالای صادرات قطعی به تشخیص گمرک عینا ( موضوع تبصره بند ش ماده 119 قانون) و بدون استفاده یا تعمیر به کشور بازگشت داده شود، با رعایت مفاد ماده 65 قانون بدون پرداخت حقوق ورودی قابل ترخیص است.
بر اساس تبصره یک همان ماده نیز توضیح داده شده است چنانچه کالای صادرات قطعی بازگشت داده شده به کشور به تشخیص گمرک در خارج استفاده یا تعمیر شده باشد بدون نیاز به ثبت سفارش، پس از پرداخت حقوق ورودی قابل ترخیص خواهد بود.
با توجه به اینکه مشکل مطرح شده، به موضوع صادرات برگشتی فرش‌های مستعمل یا استفاده شده مربوط می‌شود، گمرک ایران به منظور حل این مشکل به دلیل ایراد قانونی، پیش‌نویس مصوبه‌ای را به هیأت وزیران داده تا بر اساس آن فرش‌هایی که ایرانی و دستباف است فقط به صرف ایرانی بودن مشمول این ماده قانونی نشود و معاف از عوارض گمرکی شود.
از سوی دیگر، گمرک ایران با تمامی افرادی که اظهارنامه صادراتی داشته و به گمرک ارائه داده‌اند، در این خصوص همکاری‌های لازم را داشته است.