صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور:

دانشگاه‌ها باید از بودجه دولتی جدا شده و کارآفرین شوند

معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور گفت: دیگر نمی‌توانیم با زبان دودکش جوانان را شاغل کنیم؛ اینکه برای اشتغال جوانان کارخانه‌ای دولتی راه بیندازیم، یک تفکر اشتباه است.
به گزارش کسب وکار نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سورنا ستاری امروز در مراسم افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه تبریز اظهار کرد: تفکرات فرهنگی جدید که مبتنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کارآفرینی است، جوانان ما را شاغل کرده و باعث می‌شود هیچ جوانی به فکر استخدام در مراکز دولتی نباشد.
وی با بیان اینکه برای داشتن اقتصاد قوی نیازمند دانشگاه‌های نوآور هستیم، افزود: متاسفانه اقتصاد کشور مردمی نیست، اقتصاد کشور ما همانند زمین فوتبالی است که چند نفر بازیکن اصلی آن بوده و مردم نیز تماشاگران آن هستند.
ستاری با بیان اینکه مردم ایران منتظر هستند که سیستم دولتی کار ایجاد کند، گفت: تمام کارخانجاتی که توسط دولت ایجاد شده با مشکل مواجه شده‌اند، این روش دیگر پاسخگو نیست.
وی با اشاره به کارخانه‌های مختلف دولتی که درسال ‎های گذشته در برخی شهرهای کشور ایجاد شده‌اند، اظهار کرد: ظرفیت‌های زیستی این کارخانه‌ها به اتمام رسیده و مردم با مشکلات مختلف زیست‌محیطی مواجه هستند.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور افزود: مراکر نوآوری دانشگاه‌ها فرصت مناسبی برای کارآفرینی و اشتغال نیروهای جوان و مستعد کشور است.
ستاری با بیان اینکه 94 درصد تولید زعفران دنیا در دست ایران است، اظهار کرد: این در حالی است که سهم ایران پنج درصد از درآمد این ماده بوده و نشان می‌دهد که در دنیای امروز صادرات ماده خام معنی نداشته و افتخاری برای کشور نیست.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد: هیچ وقت از اقتصاد مفت‌خوری کارآفرین ایجاد نمی‌شود، دانشگاه‌ها نیز باید از بودجه دولتی جدا شده و کارآفرین شوند، ضروری است دانشگاه‌های کشور در جهت ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها حرکت کنند.
ستاری با تاکید بر ورود بخش خصوصی به عرصه پژوهش، گفت: تا زمانی که بخش خصوصی وارد مقوله پژوهش نشود، کیفیت پژوهشی توسعه پیدا نمی‌کند؛ از این رو دولت نیز باید در حوزه دانش و پژوهش سرمایه‌گذاری کند.
مرکز نوآوری دانشگاه تبریز همزمان با دهه فجر با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور به بهره‌برداری رسید