صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» از تحول مهم حوزه کشاورزی گزارش می‌دهد

خصوصی‌سازی زنجیره تامین نهاده‌ها

خصوصی‌سازی به زنجیره تامین نهاده‌های کشاورزی رسیده و تا مدتی دیگر سهام بزرگ‌ترین شرکت دولتی تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در بازار بورس عرضه خواهد شد.
مجتبی کاوه
نهاده‌های کشاورزی در تولید محصولات این بخش و امنیت غذایی کشور آنقدر اهمیت دارد که رئیس‌جمهوری در هر مصاحبه مطبوعاتی تامین به‌موقع و مناسب آنها را مورد تاکید قرار می‌دهد. مدت‌ها بود که بخش خصوصی از لزوم واگذاری تولید و تامین نهاده‌های کشاورزی به این بخش سخن می‌گفت و دولتمردان با این استدلال که تامین نهاده‌ها امر حساس حکومتی به‌شمار می‌رود و نمی‌توان بدون بررسی و کار کارشناسی اختیار امنیت غذایی مردم را به بخش خصوص داد، چندان روی خوشی به این موضوع نشان نمی‌دادند اما اکنون خبر می‌رسد خصوصی‌سازی به زنجیره تامین نهاده‌های کشاورزی رسیده و تا مدتی دیگر سهام بزرگ‌ترین شرکت دولتی تامین و توزیع نهاده‌های کشاورزی در بازار بورس عرضه خواهد شد. 
صد درصد سهام شرکت خدمات حمایتی در بورس عرضه می‌شود
واگذاری شرکت خدمات حمایتی به بخش خصوصی روندی است که طی سال‌های گذشته آغاز شده و باید در سال 94 به سرانجام می‌رسید. یزدان‌سیف، مدیرعامل این شرکت در پاسخ به پرسش «کسب‌وکار» مبنی بر اینکه آخرین تحولات واگذاری این شرکت به بخش خصوصی چیست، گفت: تا پایان سال جاری صددرصد سهام شرکت خدمات حمایتی کشاورزی برای واگذاری به بخش خصوصی در فرابورس عرضه می‌شود. سیف با بیان اینکه این واگذاری با شرایط ترجیحی بسیار خوبی انجام می‌شود، اضافه کرد: ۱۰ درصد سهام شرکت به صورت پیش‌پرداخت اخذ می‌شود و مابقی آن به شکل تقسیط هشت ماهه خواهد بود. ضمن اینکه هدف دولت از این واگذاری فروش زمین و ساختمان نیست بلکه واگذاری ماموریت به بخش خصوصی و حفظ یک ساختار ۹۰ ساله است. مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با بیان اینکه این شرکت تا پایان سال ۹۴، هزار و ۷۳۴ میلیارد تومان یارانه حسابرسی شده از دولت طلبکار است، افزود: ۴۲۵ میلیارد تومان بدهی شرکت خدماتی حمایتی کشاورزی به پتروشیمی‌ها با مطالبات ما از دولت تهاتر شده و در حال حاضر ما حدود ۶۰۰ میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهکار هستیم. وی با بیان اینکه مکاتباتی برای تسویه بدهی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به بانک مرکزی درحال انجام است، گفت: در یک ماه آینده این بدهی تعیین تکلیف خواهد شد و پس از آن، شرکت خدمات حمایتی آماده واگذاری به بخش خصوصی خواهد بود. 
سیف با اشاره به اینکه وزیر جهاد کشاورزی سه شرط را برای واگذاری شرکت خدمات حمایتی تعیین کرده است، افزود: حفظ برند و یکپارچگی زنجیره تامین، خروج شرکت خدمات حمایتی از حوزه سخت‌افزاری و توسعه نرم‌افزاری و حفظ قدرت چانه‌زنی بخش کشاورزی در برابر تولیدکنندگان داخلی و خارجی با کاهش قیمت تمام شده نهاده‌ها، سه شرطی است که وزیر جهاد کشاورزی برای واگذاری شرکت خدمات حمایتی تعیین کرده است. وی با بیان اینکه ارزش دارایی‌های این شرکت در سال گذشته 800 میلیارد تومان ارزیابی شده بود، افزود: سهام این شرکت به‌صورت بلوکی عرضه خواهد شد و برای واگذاری باید دارایی‌های این شرکت که دوباره ارزیابی شده به تایید سازمان خصوصی‌سازی برسد. 
بازار نهاده‌ها توسط بخش خصوصی بهتر اداره می‌شود
 این مقام مسئول در پاسخ به پرسش دیگر «کسب‌وکار» مبنی بر اینکه آیا واگذاری تامین نهاده‌های کشاورزی به بخش خصوصی موجب نابه‌سامانی بازار این نهاده‌ها نخواهد شد، گفت: اعتقاد ما این است که اگر خصوصی‌سازی به‌درستی و با حفظ ساختار شرکت انجام شود، بخش خصوصی برای حفظ منافع و موقعیت خود در بازار، اجازه نابه‌سامان شدن بازار نهاده‌ها را نخواهد داد و تجربه جهانی هم ثابت کرده است که شرکت‌های خصوصی بزرگ دنیا با انجام وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی، آموزشی و ترویجی خود، هم کیفیت نهاده‌ها را ارتقا داده‌اند و هم بازار نهاده‌ها را بهتر از بخش دولتی تنظیم کرده‌اند، بر این اساس نگرانی خاصی در این مورد وجود ندارد. 
انجمن واردکنندگان سم و کود به‌دنبال در اختیار گرفتن تامین نهاده‌ها
لازم به ذکر است تعیین متولی تامین نهاده‌های مهم کشاورزی مانند کود، بذر و سم تبدیل به موضوع تازه و بحث‌برانگیزی میان یک تشکل بخش خصوصی و سازمان تعاون روستایی ایران شده است. تامین و توزیع این نهاده‌ها که پیش از این عمدتا بر عهده شرکت دولتی خدمات حمایتی کشاورزی بوده، حال خواستگاران پروپاقرص جدیدی پیدا کرده است که هریک خود را در بر عهده گرفتن این وظیفه مهم و گران‌بها محق‌تر دانسته و برای اثبات حق خود از مستندات قانونی سخن می‌گویند. انجمن واردکنندگان سم و کود ایران یکی از این خواستگاران است که به‌تازگی با ارسال نامه‌ای به دفتر رئیس‌جمهوری، خواستار واگذاری وظیفه تامین و توزیع انواع کود، سم و بذرها به این تشکل صنفی شده است و دفتر رئیس‌جمهوری نیز در پاسخ به این نامه، خطاب به وزیر جهاد کشاورزی، خواستار «بررسی موضوع و اقدام لازم و اعلام نتیجه» شده است. 
سیدمهدی حسینی‌یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود ایران در این‌باره می‌گوید: براساس اصل ۴۴ قانون اساسی باید سال‌ها پیش واردات و همچنین توزیع صد درصدی سموم به بخش خصوصی واگذار می‌شد. وی همچنین معتقد است که بخش خصوصی توانسته است در تامین و توزیع به‌موقع این نهاده‌ها بسیار موفق عمل کند.