صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

دبیر کل اتاق اصناف ایران:

دفتر سلامت اتاق اصناف ایران تشکیل شد

دبیر کل اتاق اصناف ایران از ایجاد دفتر سلامت در اتاق اصناف ایران خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران ، علی عوض پور افزود: اتاق اصناف ایران در راستای حمایت از اعضای زیر نظر خود و ارائه آموزش های لازم به آنها جهت ایجاد درک درست از مقررات و قوانین حاکم و همچنین حضور موثر در نظام تصمیم سازی های مجلس شورای اسلامی و دستگاه های دولتی در حوزه غذا دفتر سلامت را تشکیل داده است .
وی تصریح کرد: تقریبا تمام زنجیره تولید، فراوری، طبخ، بسته بندی، توزیع، حمل و نقل و عرضه مواد غذایی در حوزه اصناف است و مهم تر از همه فروش نهایی به مصرف کننده نهایی نیز صرفا از طریق فروشگاه های صنفی انجام می گیرد.
عوض پور تصریح کرد: ضرورت تشکیل شورای سلامت مدتی قبل در اتاق اصناف ایران احساس می شد که سرانجام این مهم محقق شد و در حوزه بهداشت و سلامت مواد غذایی کارگروه شورای سلامت نیز در اتاق اصناف ایران تشکیل شد.
وی افزود: صنوف زیادی هستند که به طور مستقیم با بهداشت و سلامت مردم در ارتباط هستند از جمله   صنوف آرایشی و پیرایشی ، استخرهای شنا ، اماکن ورزشی و … که  نباید از نقش آنها در بهداشت و سلامت جامعه غافل شد.
دبیر کل اتاق اصناف ایران اظهار کرد: تاکنون به علت نبود دفتر سلامت اتاق اصناف دخالت موثر و مستمر در تدوین قوانین مرتبط با صنوف مواد غذایی در ارگان های مسئول وجود نداشته و بعضا در بسیاری از موارد قوانین و دستورالعمل ها به صورت سلیقه ای تدوین و تصویب شده است به طوری که اعضای اتحادیه های صنفی مورد بازخواست و یا جریمه قرار گرفته اند و همچنین قوانین و بخشنامه هایی غیر متعارف توسط دستگاههای ذیربط صادر شده است.
وی افزود: استانداردهای مناسب و مشخصی تاکنون در خصوص سلامت و بهداشت واحدهای صنفی تدوین نشده و این مسئله راه را برای اعمال سلیقه فردی فراهم کرده تا هر آنچه بتوانند ایراد غیر علمی و غیر منطقی را به واحدهای صنفی مواد غذایی تحمیل کنند.
به گفته عوض پور در صورتی که استانداردهای مورد نظر تدوین شود ، برای اصناف، بازرسان و ممیزان راهنما و ملاک عمل خواهد بود ضمن اینکه صاحبان صنوف نیز به حقوق و تکالیف خود آگاه خواهند شد و در مقابل شرایط برای ارتقاء سطح کیفی سلامت بنگاههای صنف غذا فراهم خواهد کرد.
دفتر سلامت اتاق اصناف زیر مجموعه معاونت فرهنگی اتاق قرار دارد و شورایی متشکل از نائب رئیس اول اتاق اصناف ایران ، دبیر کل اتاق اصناف ، معاونت فرهنگی و مشاور اجرایی اتاق اصناف ایران آن را راهبری خواهند کرد.
دبیر کل اتاق اصناف ایران با تاکید بر اینکه بنگاههای کوچک و متوسط نقش عمده ای در اقتصاد ، اشتغال و محیط زیست کشورهای در حال توسعه دارند، اظهار کرد: بنگاه های کوچک و متوسط پشتوانه اصلی اقتصاد در فرآیند صنعتی شدن هستند و این بخش برای اقتصاد­های درحال گذار کشور­های در حال توسعه ، بسیار مهم و ضروری است؛ به طوری که در هند ۹۵ در صد واحد­های صنعتی، صنایع کوچکی هستند که ۴۰ درصد تولید را برعهده داشته و ۳۵ درصد صادرات مربوط به بخش بنگاههای کوچک است. سهم کسب و کارهای کوچک و متوسط در اقتصاد ایران از نظر تعداد نیز رقم بالای ۹۵ درصد  است.