تا دو دهه قبل بخش خدمات در اقتصاد کشور نادیده انگاشته میشد و اغلب مورد بیمهری قرار میگرفت غافل از آنکه خدمات تکمیلکننده سه بخش دیگر است و نبود خدمات باعث بیرونقی همه بخشهای سهگانهمیشود.
سرمقاله
این نامهربانی تا آنجا نفوذ پیدا کرده بود که به هنگام تخصیص اعتبارات کمترین توجه به بخش خدمات معطوف میشد اما خوشبختانه سیاستگذاران با متوجه ساختن قسمتی از سیاستهای خود به این بخش ، اسباب حضور موثر خدمات را نیز در میان دیگر بخشها فراهم ساختند. این قسمت ضمن آنکه مکمل تولید، تجارت و معدن است، میتواند لوکوموتیو کشنده این قطار نیز باشد.
سرمایهگذاری در این بخش قطعا سپردن سرمایه به تولید و معدن نیز است زیرا بخش خدمات برای حرکت خود لاجرم بخشهای دیگر را نیز بهدنبال میکشد؛ یکی از مهمترین بخشهایی که در این زمینه باید تقویت شود و بهصورت عمقی در کشور جا باز کند، بخش خدمات و بازاریابیاست.
بازاریابی بهعنوان یک علم میانرشتهای و یک کار بزرگ، سالیان سال است که در کشورهای پیشرفته شناخته شده و در باب اهمیت آن بخشهای فراوانی وجود دارد اما در کشور ما هنوز ناشناخته است و آنچه در باب بازاریابی اتفاق میافتد، غالبا بهوسیله افراد غیرمتخصص یا گروهی از کسانی است که بر پایه تجربیات شخصی و با اتکا بر آموزههای غیررسمی است درحالی که این عرصه باید مورد ساماندهی قرار گیرد و تشکلهای متولی رشته، آموزش صحیح بازاریابی را بر عهده گیرند و بازاریابان دانشآموخته را تربیت کنند و به جامعه تحویل دهند.