صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عادات کارآفرینان موفق را بهتر بشناسیم

کارهایی که کارآفرینان با اعتماد به نفس انجام نمی دهند

اعتماد به نفس یکی از مهمترین شاخصه های کارآفرینان موفق است. اعضای تیم شما باید به شما....
و به تصمیمیات شما اعتماد داشته باشند تا مطمئن باشند در مسیر درست قرار دارند و بتوانند با خیال راحت نقش خود را ایفا کنند.
در اینجا، به کارهایی می پردازیم که به ندرت از کارآفرینان موفق مشاهده می شود و در بسیاری از موارد دلیل شکست افراد همین عادات بوده است.به گزارش کسب و کار نیوز و به نقل از وبلاگ شتابدهی نوپایدار توجه به این موارد میتواند بسیار ارزشمند باشد.
۱ تردید داشتن به تصمیمات خود و کارمندان خود
اعتماد به نفس واقعی زمانی مهیا می شود که شما بتوانید به خود و کارمندان خود اعتماد کامل داشته باشید. شک کردن به تصمیمات بعد از اجرایی کردن آنها نه تنها می تواند وقت پرارزش و منابع شما را از بین ببرد، بلکه باعث می شود دیگر اعضای تیم شما مثل گذشته دل به کار نبندند و از نتیجه مطمئن نباشند، چرا که همیشه احتمال تغییرات بیشتر و بیهوده شدن زحمات خود را خواهند داد.
هم چنین به اعضای تیم خود اعتماد کافی داشته باشید تا آنها هم به شما اعتماد کنند. اگر لازم است فرآیند استخدام و پیوستن عضو جدید را طولانی تر کنید و بررسی های بیشتری در مورد همه اعضای تیم خود داشته باشید. همیشه با کسانی کار کنید که به آنها اعتماد دارید. کار کردن با کسانی که به آنها و یا کار آنها شک دارید، به نفع هیچکس نیست.
۲ عوض کردن اولویت های خود
بعضی مسائل بسیار مهمتر از آن هستند که به آنها بی توجهی کنید. کسب و کار شما نباید شما را از روابط با ارزش خود با فامیل، دوستان و…. باز دارد. بعضی از کارآفرینان با تمرکز بیش از حد بر روی کار خود به بسیاری از جنبه های زندگی کم توجهی می کنند و عواقب بد آن را می بینند. همیشه برای چیزهایی که عزیز می پندارید وقت بگذارید تا در همه جا موفق باشید. از خودتان هم غافل نشوید، برای خودتان هم وقتی کنار بگذارید و به خود برسید. یک زمانبندی درست و منظم، می تواند بسیار راه گشا و مفید باشد.
۳ سر باز زدن از یادگیری مهارت ها و مباحث جدید
شما همیشه با توجه به موقعیت و وضعیت کسب و کارتان باید مهارت های جدید بیاموزید. این بهانه که این کارها وظیفه بقیه اعضای تیم و متخصصان آن حوزه است اصلا قابل قبول نیست. شما باید به تمامی حیطه های کسب کار خود توجه تبحر نسبی و اطلاع کافی داشته باشید تا بتوانید در هر زمان بهترین تصمیم را برای کسب و کار خود بگیرید. این بدین معنی نیست که شما باید همه چیز را به خوبی متخصصان و اعضای تیم خود بلد باشید، بلکه اطلاعات اولیه و کافی در هر حیطه ای حتما به کارتان می آید.
۴ وابسته بودن زیادی به تایید و نظر دیگران
بازخوردهای مثبت و نظرهای خوب بسیار خوشایند و خوب است، اما گرفتن آنها نباید تبدیل به هدف اصلی شما شود. یک بازخورد می تواند به بهتر شدن خدمت و محصول شما کمک کند اما نباید بیش از اندازه شما را خوشحال و یا ناراحت کند و از هدف اصلی بازدارد. این توجه بیش از حد به حرف و نظر دیگران اغلب باعث خراب تر شدن کار می شود تا اصلاح آن.
۵ نگرانی در مورد رقبا
هر کاری را که شروع کنید مطمئنا رقیبانی خواهید داشت و شاید به مرور زمان رقبای جدیدتر، قدرتمندتر و بیشتری به بازار شما وارد شوند. در مورد نگرانی اشتباه نکنید، شما باید همه حرکت های رقبای خود را زیر نظر داشته باشید و به بازار احاطه کامل داشته باشید. باید نقاط ضعف و قدرت همه آنها را بررسی کرده و بهترین راهکار را انتخاب کنید. اما نباید بیش از حد به آنها و مقابله با آنها فکر کنید و از خود و محصول خود غافل بمانید. بگذارید رقبای شما نگران شما شوند تا شما نگران آنها.
۶. فراری بودن از ارتباط با دیگران و صحبت در جمع
ارتباط و نتورکینگ با دیگران در هر صنعتی می تواند کلید طلایی موفقیت شما باشد. همه باید بدانند که شما به محصول و یا سرویس خود اعتماد کامل دارید و از صحبت کردن و معرفی آن ابایی ندارید. چرا که اگر شما به محصول خود اعتماد کافی ندارید که مطرحش کنید، چرا دیگران باید به آن اعتماد کنند؟ از ارتباط در جمع های مختلف نهراسید، درهای جدید را به روی کسب و کار خود باز کنید. به کسب و کار خود افتخار کنید.
از سخنرانی در جمع های مختلف هم دوری نکنید. همانطور که قبلا هم گفته شد اعتماد به نفس شاید مهمترین صفت کارآفرین های موفق است. هر کجا که مناسب دیدید و موقعیت خوبی بود، سخنرانی کنید، محصول خود را عرضه کنید و به گوش کاربران بیشتری برسانید. شما چهره و صدای محصول خود هستید.
۷ بی توجهی به اتفاقات و وقایع مرتبط
گفتن اینکه شما همیشه باید به روز، مطلع و آگاه به دور و اطراف خود باشید، واقعا کلیشه ایست. این نکته را همه ما به خوبی میدانیم و به آن عمل می کنیم. اما نکته ای که شاید کمی به آن می پردازند این است که باید به نیازهای همین امروز نیز پاسخ داد. شاید شما افق بسیار خوبی را بسته به یک نیاز که در آینده به وجود می آید ترسیم کرده باشید، اما این دلیل نمی شود که از بازار امروز و نیاز امروز غافل شوید و به آن اهمیت ندهید. بازار امروز، بازار فردا را خواهد ساخت و توجه به آن به ضرر شما نخواهد بود. پس با نیم نگاهی به آینده، همیشه به روز باشید و از هرچه در دور و اطراف شما می گذرد آگاه باشید تا بهترین تصمیم ها را در هر موقعیتی بتوانید بگیرید.
این متن که از این مقاله سرچشمه گرفته است، یک کلام اصلی دارد. در شرایط و موقعیت های مختلف شاید هر کدام از ما اصول خود را کنار بگذاریم و به نظرمان تصمیم درست، انجام یکی از موارد بالا باشد، شاید حتی به خودمان بگوییم که ما و وضعیت ما با بقیه فرق دارد. اما حتما در ادامه مسیر متوجه می شویم که چه ضربه ای خورده ایم و یا چه موقعیت های خوبی را از دست داده ایم. به کسب و کار خود، به تیم خود و مهم تر از همه به خودمان اعتمادی عاقلانه داشته باشیم، از اصلاح اشتباهات خود نترسیم و به نظرات دیگران به اندازه اهمیت بدهیم.