صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روابط کاری خوب و مزایای شگفت انگیزشان برای کار شما

چقدر از اهمیت فوق‌العاده روابط کاری خوب برای پیشرفت کارتان آگاهی دارید؟ با زومیت همراه باشید تا شما را با مزایای شگفت‌انگیز توجه به روابط کاری خوب آشنا کنیم.
مؤسسه گالوپ از معتبرترین مؤسسات نظرسنجی در جهان است. شرکت جهانی گالوپ که در ایران بیشتر با نام مؤسسه گالوپ شناخته می‌شود، یک شرکت مشاوره مدیریتی است که بیش از همه چیز برای مؤسسه نظرسنجی گالوپ شناخته شده است. بنا به گزارشی که سازمان معتبر آمریکایی گالوپ منتشر کرده، افرادی که در محل کار خود یک دوست بسیار صمیمی دارند ۷ برابر بیشتر از دیگر کارمندان تعهد شغلی دارند. البته نیازی نیست حتما به هر قیمتی یک دوست بسیار صمیمی در محیط کار داشته باشید. بررسی‌های گالوپ نشان می‌دهند افرادی که صرفا یک دوست خوب خوش‌برخورد و قابل اعتماد در محیط کار دارند، از شغل خود لذت بیشتری می‌برند.
 
در این نوشته چگونگی ایجاد و حفظ ارتباطات قوی و تأثیرگذار در محیط کار را بررسی می‌کنیم. همچنین اینکه چرا روابط خوب و صمیمانه در محیط مهم است و در نهایت اینکه چگونه می‌توانیم با افرادی در محیط کار روابط صمیمانه‌ای داشته باشیم که معمولا ایجاد رابطه خوب با آن‌ها سخت است.
 
چرا روابط دوستانه خوبی در محیط کار داشته باشیم؟
انسان ذاتا یک مخلوق اجتماعی است. ما انسان‌ها همان‌گونه که دوست داریم غذا بخوریم و آب بنوشیم، به‌صورت ذاتی مشتاق هستیم با دیگر انسان‌ها روابط دوستانه و تعاملات مثبتی داشته باشیم. بنابراین منطقی است که روابط کاری بهتر، از شما یک انسان شادتر، سازنده‌تر و پربازده‌تر بسازد. روابط شغلی خوب برای شما مزایای دیگری هم دارد، وقتی که شما با دیگر همکاران حاضر در محیط کار روابط خوب و خوشایندی دارید، حتی خودتان هم از کار و حضور در محیط کار لذت بیشتری می‌برید. علاوه بر این‌ها سایر همکاران در محیط کار شما را بیشتر دوست خواهند داشت و برای اجرای تغییرات و کارهایی که در نظر دارید، بیشتر شما را همراهی می‌کنند و در نهایت در کارتان خلاق‌تر و مؤثرتر خواهید بود.
 
علاوه بر همه این مزایا، ارتباطات شغلی خوب به شما آزادی عمل بیشتری می‌دهد. به این ترتیب که به‌جای صرف زمان و انرژی برای چالش‌ها و مشکلاتی که حاصل ارتباطات منفی و اختلافات موجود در محیط کار هستند، می‌توانید بر کار خود و فرصت‌های شغلی خود برای پیشرفت بیشتر تمرکز کنید.
 
روابط کاری خوب و مزایای شگفت انگیزشان برای کار شما
روابط کاری خوب هنگام توسعه مهارت‌ها، قابلیت‌ها و ارتقاهای شغلی غالبا مورد نیاز و بسیار کمک‌کننده هستند. در نظر بگیرید اگر رئیستان به شما اعتماد کافی نداشته باشد و روی شما به‌عنوان یک فرد شاداب و پرانرژی و قابل اطمینان حساب نکند؛ وقتی که یک موقعیت ارتقاء شغلی فراهم می‌شود، احتمال ضعیفی هست که شما برای دریافت ترفیع شغلی مورد نظر در اول صف باشید. به‌طور کلی ما انسان‌ها دوست داریم با افرادی کار کنیم که تجربه خوشایند و زمان لذت بخشی با آن‌ها سپری می‌کنیم. بنابراین ضروری است که ما همان افرادی باشیم که همکاران ما از آن‌ها خوششان می‌آید.
 
همچنین شما نیاز دارید با افراد دیگری که مستقیما در محیط کار نیستند اما در گردش کار کلی شما حضور دارند هم روابط کاری خوبی داشته باشید. مشتریان، تأمین‌کنندگان، نمایندگان فروش و توزیع‌کنندگان و حامیان کلیدی کسب و کار شما همه در موفقیت کار شما تأثیرگذار هستند؛ بنابراین مهم است با این افراد روابط کاری خوب و خوشایندی داشته باشید.
 
یک رابطه کاری خوب چه مشخصاتی دارد؟
ویژگی‌های متعددی هستند که یک رابطه کاری خوب و سالم را شکل می‌دهند:
اعتماد: این ویژگی پایه و اساس هر رابطه خوب است. وقتی به گروه و همکاران خود اعتماد می‌کنید، شما یک اتحاد کاری قدرتمند شکل می‌دهید که بهتر کار کنید و برای گروه مؤثرتر باشید. اگر شما به همکاران خود اعتماد داشته باشید، می‌توانید وظایف خود را مؤثرتر و صادقانه‌تر انجام دهید و نیازی نیست انرژی خود را صرف نگاه کردن و مراقبت از دیگر کارمندان کنید که از زیر وظایف خود شانه خالی نکنند.
 
احترام متقابل: وقتی شما به افرادی که در محیط کار شما هستند احترام می‌گذارید، در واقع برای حضور آن‌ها، کارهای حاصل از حضورشان و همچنین ایده‌هایشان ارزش قائل می‌شوید و آن‌ها نیز متقابلا برای شما و ایده‌هایتان ارزش قائل می‌شوند. در این حالت وقتی که با هم همکاری می‌کنید، به‌خوبی می‌توانید از راهکارهای مبتنی بر خرد جمعی، تفکر و خلاقیت گروهی برای توسعه کار خود بهره ببرید.
 
تمرکز حواس: توجه و حضور ذهن بیشتر در محیط کار به معنای این است که شما مسئولیت گفتار و کردار خود را می‌پذیرید. افرادی که تمرکز حواس بیشتری دارند، بیشتر حواسشان جمع است که حرف ناپسندی نزنند یا کار ناخوشایندی انجام ندهند که سبب ایجاد روابط منفی و کدورت در محیط کار شود. بنابراین تمرکز حواس بیشتر در محیط کار، سبب ایجاد روابط شغلی بهتری خواهد شد.
 
استقبال از تنوع دیدگاه‌ها: افرادی که روابط کاری خوبی با دیگران دارند، نه‌تنها افراد با دیدگاه‌های متفاوت با خود را می‌پذیرند بلکه از آن‌ها استقبال هم می‌کنند. به‌طور مثال وقتی که دوستان و همکاران شما ایده‌ها و دیدگاه‌های متفاوتی ارائه می‌دهند، شما برایشان وقت می‌گذارید و به صحبت‌های آن‌ها گوش می‌دهید و نقطه نظرات آن‌ها را نیز در تصمیم‌گیری خود مدنظر قرار می‌دهید.
 
ارتباط در محیط‌های متفاوت: ما انسان‌ها تمام روز را در حال برقراری ارتباط با دیگران هستیم؛ هنگامی که کالایی از یک فروشگاه می‌خریم، هنگامی که یک ایمیل یا پیغام فوری می‌فرستیم و همین‌طور هنگامی که افراد دیگر را به‌صورت حضوری می‌بینیم. کارهای خوب و تأثیرگذار برای گسترش ارتباطات کاری هم می‌توانند شامل همین ارتباطات روزمره خارج از محیط کار باشند. این‌گونه ارتباطات در محیط‌های متفاوت می‌توانند صداقت و حس اعتماد را در دوستی‌ها افزایش دهند.
 
روابط کاری خوب و مزایای شگفت انگیزشان برای کار شما
کجا و در چه موقعیتی ارتباطات را ایجاد کنیم؟
هرچند ایجاد و حفظ ارتباطات کاری خوب با همه افراد حاضر در محیط کار و مرتبط با کار شما ستودنی است و بهتر هست شما همیشه با همه روابط کاری خوبی داشته باشید؛ اما در برخی از مواقع برخی از روابط دوستانه شغلی نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند.
 
به‌عنوان مثال شما به‌طور مستقیم از توسعه و حفظ روابط خوب شغلی با سرمایه‌گذاران و تأمین‌کنندگان مالی کسب و کار خودتان بهره‌مند می‌شوید. این‌ها افرادی هستند که با عملکرد خودشان، موفقیت یا شکست کسب و کار شما را تعیین می‌کنند. ایجاد ارتباطات صحیح و خوش‌آیند با این افراد به‌صورت قابل توجهی به شما و کسب و کارتان کمک می‌کند تا به‌صورت حرفه‌ای در مسیر رشد و موفقیت قدم بردارید و اگر روابط شما با این افراد کلیدی در وضعیت مناسبی نباشد، نمی‌توانید توقع حمایت‌های قاطع از آن‌ها داشته باشید. بنابراین حامیان کلیدی خود را بشناسید و روابط کاری مناسبی با آن‌ها داشته باشید.
 
برای شروع یک رابطه صمیمانه‌تر شغلی با حامیان کلیدی و همکاران نزدیک‌تر، می‌توانید فهرستی از همکارانی که بیشتر به کار و پروژه‌های شما علاقه نشان می‌دهند، تهیه کنید. بر اساس همین گفتگوهای پیوسته شغلی، شما می‌توانید روابط گسترده‌تر و صمیمانه‌تر را با سپری نمودن وقت بیشتر ایجاد کنید.
 
کاربران خدمات و مشتریان محصولات شما، گروه دیگر از افرادی هستند که شما باید به ارتباط خوب خود با آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشید. آخرین باری را که به یک کاربر یا مشتری ناراضی خدمات یا کالایی فروختید، به یاد بیاورید! احتمالا در آن وضعیت با چالش‌های زیاد و فشارهای ناراحت‌کننده‌ای مواجه بودید. با این وجود شما نمی‌توانید همه افراد را همیشه ۱۰۰ درصد از خود راضی و خشنود نگه‌دارید، بنابراین سعی کنید همیشه متعهد به حفظ صداقت باشید و روابطتان با همکاران و مشتریان همواره مبتنی بر اعتماد باشد. این وضعیت به شما کمک می‌کند تا اطمینان حاصل کنید در صورتی که روابطتان به هر دلیلی دچار تنش شد، آسیب‌ها در حداقل مقدار ممکن باشند.
 
روابط خوب با کاربران و مشتریان به‌صورت مستقیم فروش شما را افزایش می‌دهد، کسب و کار یا استارتاپ شما را در مسیر پیشرفت قرار می‌دهد و در نهایت زندگی لذت‌بخش‌تری برای شما فراهم می‌کند.
 
روابط کاری خوب و مزایای شگفت انگیزشان برای کار شما
چطور رابطه کاری خوبی ایجاد کنیم؟
بیایید بررسی کنیم که برای ایجاد روابط شغلی خوب چه کارهایی برای انجام دادن وجود دارد:
مهارت‌های اجتماعی خودتان را ارتقاء دهید: روابط خوب به دلیل توسط مهارت‌های برقراری روابط اجتماعی آغاز می‌شوند. برای اینکه بتوانید روابط خوشایندی با دیگران داشته باشید، نیاز است مهارت‌های اجتماعی خود را نظیر همکاری‌های گروهی، ارتباطات حرفه‌ای و تمرکز بر مشکلات و چالش‌ها و ارائه راهکارهای منطقی و منصفانه جهت برطرف کردن تنش‌ها تقویت کنید. اگر این‌گونه مهارت‌های اجتماعی خود را تقویت کنید، به‌راحتی می‌توانید با همه افرادی که تمایل دارید روابط بسیار خوبی داشته باشید.
 
نیازهای متقابل را تشخیص دهید: به خواسته‌هایی که در روابط شما با دیگران وجود دارد خوب دقت کنید. آیا دقیقا از توقعات خود از دیگران آگاهی دارید؟ همین‌طور از توقعات و خواسته‌های دیگران از خودتان در روابط شغلی و اجتماعی که با شما دارند، آگاهی دارید؟ شناسایی نیازهایی متقابل و تلاش جهت برآورده کردن آن‌ها، سبب می‌شود شما روابط متقابل خوب و محترمانه‌ای با دیگران داشته باشید.
 
برنامه زمان‌بندی‌شده‌ای برای ایجاد روابط داشته باشید: بخشی از زمان کاری روزانه خودتان را به روابطتان با دیگران اختصاص دهید. حتی اگر شما فقط ۲۰ دقیقه وقت آزاد در روز داشته باشید، شاید بتوانید آن را به چهار بخش ۵ دقیقه‌ای تقسیم کنید و به‌طور مثال وقت استراحت یا وقت صرف نهار یا میان وعده به دفتر کاری یکی از همکاران بروید و احوال‌پرسی کنید یا اینکه ناهار را با یکدیگر صرف کنید. همچنین می‌توانید به پست‌های دوستان و همکارانتان در شبکه‌های اجتماعی پاسخ دهید (این نشان‌دهنده احترام متقابل شما به دوستانی هست که برای شما وقت گذاشته‌اند) یا یکی از همکارانتان را به صرف یک فنجان قهوه در زمان محدود مثلا ۱۰ دقیقه‌ای به دفتر کاری خودتان دعوت کنید.
 
این کارهای به‌ظاهر کوچک می‌توانند به شما کمک کنند روابطی بسیار خوب و مستحکم با دیگران ایجاد و حفظ کنید، به‌خصوص اگر بخش‌هایی را که ملاقات حضوری و چهره به چهره دارند، بیشتر مورد توجه قرار دهید.
 
روابط کاری خوب و مزایای شگفت انگیزشان برای کار شما
روی هوش هیجانی خودتان تمرکز کنید: به‌صورت هفتگی بر توسعه مهارت‌های هوش هیجانی خودتان تمرکز کنید. ثابت شده رهبران و مدیران، با هوش‌های هیجانی بالاتر، توان بیشتری برای هدایت افراد و سازمان تحت کنترلشان دارند. کارکنانی که دارای وجدان کاری و احساس وظیفه‌شناسی بالا، اما فاقد هوش هیجانی و اجتماعی‌ هستند؛ در مقایسه با کارکنان مشابهی که از هوش هیجانی بالایی برخوردارند، عملکرد ضعیف‌تری دارند. وقتی شما مهارت‌های مرتبط با هوش هیجانی خودتان را ارتقاء می‌دهید، این توانایی را به دست می‌آورید که متوجه بشوید منظور دقیق دیگران از گفته‌ها و رفتارهایشان چیست و با توجه به شناخت کامل‌تری که از خواسته‌های دیگران به دست می‌آورید، بهتر می‌توانید روابط خوب خودتان با آن‌ها را تنظیم کنید و بهبود دهید.
 
از دیگران قدردانی کنید: به‌صورت واضح قدردانی خودتان را از افرادی که به شما کمک می‌کنند، نشان دهید. هر شخصی، از رئیس شما تا آبدارچی و مسئول نظافت محل کار، دوست دارد احساس کند از کارهای او قدردانی می‌شود. بنابراین وقتی افرادی در محل کار به شما کمک می‌کنند یا کاری را به‌خوبی انجام می‌دهند، واقعا از آن‌ها قدردانی کنید. این کار سطح ارتباطات شغلی شما را به‌طور مؤثری ارتقاء می‌دهد.
 
مثبت‌اندیش باشید: روی مثبت‌اندیش بودن و خوش‌فکر بودن خود کار کنید. خوب است بدانید خوش‌بینی و خوش‌فکری، جذاب و مسری است و روابط شما با دیگر همکاران را تقویت می‌کند. هیچ‌کس دوست ندارد دور و بر فردی باشد که همیشه منفی‌باف و دارای انرژی منفی و مأیوس‌کننده است.
 
حد و حدود و مرزهای خودتان را مدیریت کنید: اطمینان حاصل کنید که برای خود حدومرزهای مشخصی دارید و آن‌ها را مدیریت می‌کنید. این درست است که همه ما دوستانی خوب و صمیمی در محیط کار می‌خواهیم؛ اما گاهی اوقات یک دوستی می‌تواند شغل ما را تحت تأثیر منفی قرار دهد. به‌خصوص زمانی که یک دوست یا همکار وقت ما را بیش از حد به خود اختصاص می‌دهد و زمان کار و بازدهی شغلی ما را کاهش می‌دهد. اگر این مورد اتفاق افتاد، مهم است که شما حدومرزهای خودتان را قاطعانه حفظ کنید و بدانید چه مقدار زمان در روز می‌توانید به روابط اجتماعی خود با دیگران اختصاص دهید.
 
در مورد همکاران دیگران غیبت نکنید: غیبت یا بدگویی درباره همکاران دیگر یکی از تأثیرگذارترین مواردی است که روابط خوب را به نابودی می‌کشاند و حتی اعتماد دیگر اعضای گروه به شما را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر شما احساس می‌کنید مشکلی با یک نفر در گروهتان دارید، به‌طور مستقیم با خود آن شخص در مورد چالش ایجادشده صحبت کنید. غیبت کردن و بدگویی درباره آن شخص پیش همکاران دیگر، نه‌تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه این وضعیت را تشدید می‌کند و می‌تواند سبب کینه و دشمنی بین شما بشود.
 
شنونده خوبی باشید: هنگامی که با مشتریان یا همکارانتان صحبت می‌کنید، تلاش کنید در عین حال شنونده خوبی هم باشید. مردم به افرادی که واقعا با دقت به صحبت‌هایشان گوش می‌دهند خوب و مسئولانه پاسخ می‌دهند. سعی کنید بیشتر شنونده باشید تا گوینده، در این حالت شما به‌سرعت به‌عنوان فردی قابل اعتماد شناخته می‌شوید.
 
روابط کاری خوب و مزایای شگفت انگیزشان برای کار شما
روابط دشوار را چگونه مدیریت کنیم؟
گاهی اوقات پیش می‌آید شما با فردی همکار هستید که از او خوشتان نمی‌آید یا شما نمی‌توانید به‌آسانی با او ارتباط برقرار کنید. این مجوزی برای قطع ارتباط نیست، به خاطر کار خودتان هم که شده، ضروری است یک رابطه حرفه‌ای شغلی با این‌گونه افراد داشته باشید. در این وضعیت تلاش کنید شخصیت طرف مقابل را بشناسید. این خوب است که شما واقع‌بینانه خودتان را در بهترین وضعیت برای برقراری ارتباط نمی‌بینید؛ اما می‌توانید اولین حرکت برای ایجاد و بهبود رابطه را با برقراری یک گفتگوی شغلی واقعی یا دعوت به صرف نهار کاری انجام دهید.
 
وقتی با این افراد گفتگو می‌کنید، سعی کنید گارد و ژست کاری نگیرید. خیلی راحت، روان و دوستانه برخورد کنید. سؤالاتی در مورد پس‌زمینه‌های فکری، علاقه‌مندی‌ها و موفقیت‌های قبلی‌شان بپرسید. به‌جای صرف انرژی در تفاوت‌ها و اختلاف نظرها، سعی کنید بر مشترکات خودتان با آن‌ها تمرکز کنید.
 
به خاطر داشته باشید همه روابط کاری نمی‌توانند کاملا دوستانه و صمیمی باشند اما شما باید اطمینان حاصل کنید که همه روابط شما با دیگران، حداقل برای محیط کار و رشد شغلی مناسب است.
 
دیگر مزایای کلیدی روابط کاری خوب
در نهایت مهم است بدانید که ایجاد روابط خوب شغلی و محافظت از آن‌ها فقط به تعلق خاطر، رضایت شغلی و لذت بیشتر شما از کار منجر نمی‌شود، بلکه این روابط خوب می‌توانند زمینه‌های دریافت پروژه‌های کلیدی و مهم، پیشرفت‌های شغلی و رشد هر چه بیشتر شما را فراهم کنند.
 
شروع کنید و سرمایه‌گذاران و حامیان کلیدی کسب و کارتان را شناسایی کنید. این افراد و همچنین مشتریان و کاربران شما سزاوار دریافت زمان و توجه بیشتری از سوی شما هستند. پس بخشی از روز خودتان را به ایجاد پایه و اساس یک رابطه خوب اختصاص دهید. حتی اگر ۵ دقیقه در روز را هم به‌صورت واقعی صرف کنید، می‌توانید ارتباطات خیلی خوب و پایداری با همکاران ایجاد کنید. یک همکار با صداقت و متعهد باشید، هیچ‌گاه غیبت نکنید و به شایعات بی‌اساس بی‌توجه باشید. سعی کنید از همکارانی که کارشان را به‌خوبی انجام می‌دهند، تعریف و قدردانی کنید. در این حالت بیشتر از انرژی و توجهی که صرف دیگران می‌کنید، انرژی مثبت، توجه و موفقیت از دیگر همکاران برای خودتان دریافت می‌کنید.