صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

اعلام آمادگی مولاوردی برای همکاری معاونت زنان با روسیه

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آمادگی داریم با کمیته زنان روسیه تفاهم‌نامه‌ای در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی، اقتصادی و... امضاء کنیم تا به تبادل اطلاعات و تجربیات بر اساس اهداف مشترک بپردازیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا، شهیندخت مولاوردی در دیدار با ناتالیا یاکونیا رییس بنیاد قداست مادری روسیه که امروز در معاونت امور زنان و خانواده برگزار شد،افزود: می‌توانیم این ارتباط را با برگزاری نشست‌های مشترک و دوره‌های آموزشی برقرار کنیم.
وی ادامه داد: هرچند که کشورما در وضعیتی تحت عنوان پنجره جمعیتی به سر می‌برد به گونه‌ای که بیشتر جمعیت ایران را جوانان تشکیل می‌دهند اما پیش‌بینی می‌شود در ۳۰ سال آینده با پدیده پیری جمعیت مواجه شویم. برهمین اساس سال‌های قبل سیاست‌های کلی مربوط به افزایش جمعیت ابلاغ شد و امروزه در دستور کار دستگاه‌هایی اجرایی قرار دارد.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: مجموعه‌ای از تدابیر در چارچوب‌های این سیاست پیش‌بینی شده است که با همکاری دستگاه‌های اجرایی به جمعیتی پویا، کارآمد و صالح در آینده برسیم.
مولاوردی در ادامه اظهار کرد: معاونت امور زنان یکی از دستگاه‌هایی است که همکار سازمان برنامه و بودجه است و با مشارکت دستگاه‌های دیگر در تسهیل ازدواج جوانان و ارائه تسهیلاتی که برای زنان در امر فرزندآوری در نظر گرفته شده است، همکاری می‌کند.
وی با بیان اینکه کشور ایران همانند کشور روسیه هفته‌ای در کشور مربوط به بزرگداشت مقام مادر دارد، گفت: این روز مصادف با میلاد دختر پیامبر اسلام - حضرت فاطمه (س)- است. در این هفته برنامه‌های متعددی را در کل کشور با مشارکت استانداری‌ها و وزارتخانه‌ها به انجام می‌رسانیم.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده ادامه داد: با مشارکت سایر قوا تدابیر لازم را برای در نظر گرفتن تسهیلاتی برای مادران شاغل اتخاذ می‌کنیم. اخیرا قانون تقلیل کاهش ساعت کاری زنان با شرایط خاص به تصویب رسیده است که یکی از شرایط خاص آن داشتن کودکان زیر ۶ سال است همچنین افزایش مرخصی زایمان زنان شاغل از شش ماه به ۹ ماه در سال‌های قبل به تصویب رسیده و مرخصی برای مردانی که به تازگی پدر شده اند نیز تصویب شد.
مولاوردی به بسته‌های جامع حمایتی از زنان شاغل اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد که با توجه به نقش‌های چندگانه‌ زنان به‌ویژه نقش مادری، دولت باید بتواند توازن بین وظایف زنان ایجاد کند.
به گفته وی، برای زنان ایرانی نقش‌های همسری و مادری اهمیت دارد و آنان  تلاش می‌کنند در انجام فعالیت‌هایشان سنگ‌تمام بگذارند. بنابراین برای کاهش فشار به آنان باید تدابیری اتخاذ شود.
معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده افزود: بعضی از مردان در جامعه روسیه هنوز مشارکت کامل را در کارهای خانگی و تربیت فرزندان ندارند. در جامعه ایران نیز در این زمینه به آموزش‌هایی نیاز داریم تا بتوانیم شرایطی برای افزایش مشارکت پدران در امور خانه و تربیت فرزندان فراهم کنیم؛ البته نگاه نسل جوان امیدوارکننده و متفاوت با نسل قبل است و مطمئن هستیم که زوجین مشکلات کمتری از این بابت در زندگی مشترک‌شان خواهند داشت.
مولاوردی تصریح کرد: سازوکارهای متعددی در کشور برای پرداختن به ارزش‌های خانوادگی و تحکیم بنیان خانواده داریم و اسنادی در این زمینه به تصویب رسیده است که در دستور کار ما قرار دارد.
وی اضافه کرد: در اردیبهشت‌ماه رویدادی در مشهد با عنوان سیاست اجتماعی خانواده، چالش‌ها و دستاوردها داریم که خانم ناتالیا یاکونینا می‌توانند به عنوان صاحب‌نظر در این مراسم شرکت کنند همچنین امیدواریم این سفرها به توسعه روابط دو کشور و مناسبات مربوط به زنان و خانواده کمک کند.
در ادامه این نشست ناتالیا یاکونینا - رییس بنیاد قداست مادری روسیه- اظهار کرد: تمرکز این بنیاد حمایت از زنان بارداری است که در هر شرایطی نمی‌خواهند فرزند خود را نگه دارند و این بنیاد با برگزاری مشاوره‌ها و دوره‌های روانشناسی‌ به حفظ بنیان خانواده کمک می‌کند.
یاکونینا افزود: از اهداف این بنیاد می‌توان به گسترش ارزش خانواده بین مردم و ترویج ارزش‌های خانوادگی در مقاطع تحصیلی اشاره کرد و قرار است با کمک آموزش و پرورش ارزش‌های خانوادگی در مدارس را ترویج کنیم. همچنین به وسیله شبکه‌های اجتماعی قصد داریم ارزش خانواده را در بین مردم افزایش دهیم.
به گفته رییس بنیاد قداست مادری روسیه تعدادی خبرنگار با این هدف مشغول فعالیت هستند که مسابقات و گردهمایی‌ها بین روزنامه‌نگاران در این حوزه برگزار می‌شود و  بهترین روزنامه‌نگاران هر سال مورد تقدیر و تشکر قرار می‌گیرند.
یاکونینا افزود: آخرین یکشنبه نوامبر هر سال، روز مادر در روسیه است و سعی می‌کنیم هر سال برنامه‌ای در این روز داشته باشیم. ۱۰ سال است که این برنامه اجرا می‌شود همچنین در دو سال اخیر به این نتیجه رسیدیم که برای پدران آینده هم کاری کنیم و آموزش‌هایی را نیز برای آنان در نظر بگیریم؛ زیرا با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، مشکل خانواده‌های روسی حمایت نکردن مردان از خانواده است  همچنین نصف ازدواج‌ها در یک سال اول به طلاق منجر می‌شود و به همین علت علاوه بر زنان باید به مردان آموزش‌هایی داده شود.
رییس بنیاد قداست مادری روسیه ادامه داد: پروژه‌ای به نام پروژه پدر بودن داریم که با تعدادی از پدرها مصاحبه می‌کنند تا مردم با آن‌ها آشنا شوند که این فعالیت‌ها اصلی‌ترین مقوله‌های این نهاد است.
یاکونینا در پایان با اشاره به اینکه رییس جمهور کشور روسیه به مسائل زنان توجه و سعی در حل آن دارد، اظهار کرد: روسیه و ایران در این زمینه مشترکات بسیاری دارند و می‌توانیم با یکدیگر همفکری کرده و تجارب خود را در اختیار هم بگذاریم که اولین قدم برای مشارکت در آینده ارسال دعوتنامه برای معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده برای ماه آوریل برای حضور در یک همایش است