صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهتاب کرامتی:

فیلم ماجان اولین قدم برای حل مشکلات کودکان معلول است

بازیگر نقش مولود در فیلم سینمایی «ماجان» از این فیلم به عنوان اولین گام برای حل مشکلات کودکان معلول یاد کرد و گفت: در این عرصه باید فیلم های اثرگذار فراوانی ساخته شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،مهتاب کرامتی شامگاه چهارشنبه به خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: فیلمنامه ماجان به اعتقاد من شاید قدم اول باشد و باید در این عرصه بی نهایت فیلم ساخته شود و به شکل های مختلف معضلات این کودکان در خانه و جامعه مورد بررسی قرار گیرد.
وی درباره نقش خود در این فیلم که به عنوان مادر یک کودک معلول با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می کند، اظهار داشت: من فرزندی ندارم و بازی در فیلم ماجان برایم یک چالش بزرگ بود تا بخواهم به عنوان مادر سه فرزند به ایفای نقش بپردازم و مهمتر از این موضوع، معلولیت یکی از این کودکان بود که چالشی بسیار بزرگتر بود.
این بازیگر سینما افزود: در بسیاری از موارد فکر می کردم که این کودکان معلول چگونه از دریچه چشمانشان جهان را می بینند و این سوال مطرح است که آیا حق داریم برای آینده این کودکان تصمیم بگیریم. 
وی دعا کرد تا علم به اندازه ای پیشرفت کند که بتوانیم از تمام درونیات ذهنی این کودکان معلول باخبر شویم و در آن زمان شاید بسیاری از مسائل و مشکلات آنان به راحتی حل شود.
** شرایط اجتماعی برای کودکان معلول مناسب نیست
کرامتی درباره علت انتخاب نقش مولود در فیلم ماجان گفت: پس از این که یک فیلمنامه به من داده می شود، آن چیزی که مرا برای انتخاب نقش ترغیب می کند، در ابتدای امر داستان است و اگر این داستان به خوبی روایت شده باشد به مرحله بعد می روم که مربوط به شخصیتی است که باید ایفای نقش کنم. 
وی افزود: بعد از این مرحله عوامل پشت دوربین و کسانی که قرار است دو ماه از زندگی ام را با آنان بگذرانم، اهمیت دارد و تمام این مسائل باعث شد تا این نقش را بپذیرم. چون این فیلمنامه داستانی است که باید به آن پرداخته شود و معضلی است که حتی اگر پدر و مادر دارای کودک معلول پذیرای این شرایط باشند، چون شرایط اجتماعی مناسب برای این کودکان وجود ندارد. 
کرامتی اضافه کرد: تمام این کودکان حق دارند که از امکانات ویژه برای زندگی، بازی، تحصیل و آینده خود برخوردار باشند. حالا در نظر بگیرید این اتفاق در خانواده ای بیافتد که پدر خانواده کودک را نمی خواهد و همین مساله باعث گسست در خانواده می شود. 
این بازیگر سینما افزود: در فیلم ماجان، مادر به این مساله فکر می کند که چه کند. آیا از کودک سوم و معلول خود بگذرد تا دو فرزند دیگرش به نتایج مثبتی در زندگی خود برسند یا نه و پسر بزرگ این خانواده نیز به سنی رسیده که می تواند رو در روی مادر بایستد و انتخاب کودک دارای معلولیت باعث این اتفاق شده است.
وی این مسائل را عاملی برای ایجاد شکاف و گسست در این خانواده ها دانست و گفت: آن پسری که به سن بلوغ نیز رسیده باید یکی را از میان مادر و پدر خود انتخاب کند و تمام این مسائل از معضلاتی است که باید به آن پرداخته شود. 
کرامتی، صبر و تحمل را چاره چنین خانواده هایی دانست و گفت: از خداوند برای خانواده هایی که دچار چنین مشکل بزرگی هستند، صبوری می خواهم تا این مشکل را حل کنند و به زندگی خود به شکل ممکن به گونه ای که به سایر اعضای خانواده اجحاف نشود، ادامه دهند.
مدیر هنری سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر بیشترین سهم را برای حل مشکلات کودکان معلول به مسئولان اختصاص داد و گفت: وقتی درباره یک معضل اجتماعی صحبت می کنید، سهم مسئولین از همه مردم بیشتر است. چون آنها باید زیرساخت ها را فراهم کنند. 
** روایتی شیرین از واقعیتی تلخ
کرامتی با اشاره به انتقاد برخی منتقدان مبنی بر تلخ نمایی در این فیلم گفت: یکی از منتقدان که فیلم را دیده بود، نقل می کرد در یکی از شهرستان ها دقیقا این اتفاق که در فیلم ماجان رخ داد، به وقوع پیوست ولی با سرانجامی تلخ به پایان رسید و پدر حاضر شد کودک خود را غرق کند. پس ما خیلی تلخ نمایی نکردیم و حتی شیرین تر به روایت داستان پرداختیم. یعنی پدر خانواده در آخرین لحظه از قتل کودک خود منصرف شد و به نجات او پرداخت.
وی همچنین با بیان این که قبول ندارم فیلم ماجان ادامه فیلم به رنگ خدا ساخته آقای مجیدی است، اظهار داشت: سینما کاملا سلیقه ای است، به گونه ای که یک نفر ممکن است از فیلمی تنفر پیدا کند ولی فرد دیگری از همان فیلم راضی باشد و ما به سلیقه های همه احترام می گذاریم ولی باید بگویم درباره این فیلم تحقیقات فراوانی صورت گرفته و حتی تک تک جملات و صحنه های فیلم مورد بررسی قرار گرفته است.
کرامتی که تجربه استفاده از چادر را در فیلم های آلزایمر، آذر و 20 دارد، درباره استفاده از پوشش چادر در فیلم ماجان گفت: تجربه استفاده از چادر را در فیلم های متفاوتی داشته ام ولی در این فیلم احساس می کردم که طبیعی جلوه کردن آن برایم سخت بود و به همین دلیل در روزهای اول با این موضوع تا حدودی دچار مشکل بودم تا این موضوع طبیعی جلوه کند. 
وی افزود: به همین دلیل برای ایفای نقش مولود از دوستان کمک می گرفتم تا بگویند آیا راه رفتن، قدم برداشتن و چادر به سر کردنم درست است یا نه ولی به مرور زمان این مساله به شکل عادت درآمد و فکر می کنم در فیلم جا افتاده بود ولی در مجموع پوشش چادر به شرطی کمکی برای بازیگر خواهد بود که به نقش بازیگر بخورد. 
فیلم ماجان به نویسندگی لیلا لاریجانی، کارگردانی رحمان سیفی آزاد، تهیه کنندگی محمد مهدی عسگرپور و با بازی مهتاب کرامتی، فرهاد اصلانی، سیما تیرانداز و بابک انصاری در بخش چشم انداز سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به مدت صد دقیقه به نمایش درآمد و این فیلم روایتگر قصه زن و شوهری است که با چالش بزرگی در مواجهه با فرزند معلول خود رو به رو هستند.
سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر از دهم تا 21 بهمن ماه جاری برگزار شده است.