صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

خسرو سلجوقی، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات

برندسازی، مشکل صادرات دانش‌بنیان ها

پهنای باند یک کشور مانند بزرگراهی است که با عریض شدن آن، هم میزان اتومبیل‌ها افزایش پیدا می‌کند و هم سرعت ماشین‌ها بالا‌تر می‌رود.
سرمقاله 
 در حالت استاندارد هم با افزایش میزان پهنای باند، هم سرعت اینترنت کاربران بالا می‌رود و هم روی تعداد سرویس‌دهندگان اثر می‌گذارد. نسبت به 4 سال گذشته پیشرفت‌های امیدوار‌کننده‌ای در این حوزه داشته‌ایم. پهنای باند اینترنت نسبت به 4 سال گذشته افزایش 10 برابری داشته است. 
آمارهای جهانی مربوط به سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ نشان می‌دهد ایران در جایگاه نوآوری حدود ۷ پله عقب‌نشینی کرده است. 
به همین دلیل برای بازگشتن به جایگاه قبلی و توسعه این بخش، لازم است فضای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور برای فعالیت استارت‌آپ‌ها فعال شود. از سوی دیگر، فعالیت استارت‌آپ‌ها می‌تواند همسو با سیاست‌های نظام در حوزه اهداف اقتصاد مقاومتی باشد. پایه و اساس کسب‌وکارهای نوپا بر مفهوم نوآوری تکیه دارد و زمانی که اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، یکی از لازمه‌های آن نوآوری است. 
صادرات شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان کار ساده و آسانی نیست. به عبارت دیگر این کار شدنی نیست. شرکت نوپا اسمش روی خودش است؛ شرکتی که تازه شکل گرفته است و برای رسیدن به مرحله صادرات راه درازی درپیش دارد. باید با تبلیغات و بازاریابی درست و همچنین شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی این شرکت‌ها به دنیا معرفی شوند. همچنین این شرکت‌ها باید برای تحقق اهداف صادراتی خود دور هم جمع شده و محصولات خود را تحت عنوان برند در اختیار جامعه قرار دهند. ما در شرایط رکودی صادرات این شرکت‌ها باید از کلمه اتحاد در عین رقابت استفاده کنیم. به عبارت دیگر، استاندارد لازم برای صادرات محصول در کشور وجود ندارد و یکی از مشکلات اساسی برای صادرات محصول شرکت‌های دانش‌بنیان برند است. در بحث صادرات محصولات های‌تک بحث برندسازی مطرح است که باید شکل بگیرد و امیدوارم با برنامه‌های امسال بتوانیم چند برند را تقویت کنیم. در عین حال راهکارهایی هم برای تحقق صادرات درنظر گرفته شده است که عبارتند از تدوین بسته حمایتی صادرات فناوری پیشرفته با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، حمایت از حضور شرکت‌های عضو در نمایشگاه‌های خارجی، برگزاری تور‌های فناوری با حمایت پارک، ایجاد و راهبری شرکت مدیریت صادرات فناوری ایرانیان و اخذ تسهیلات با سود کم برای طرح‌های صادراتی شرکت‌های عضو از مراجع ذیصلاح.