صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

گزارش ITB از تداوم رونق سفر در آسیا طی سال 2017

گزارش نهاد آی تی بی برلین پیش بینی کرده است رونق سفر در آسیا و رشد چشمگیر این صنعت در این منطقه در سال جدید میلادی نیز ادامه خواهد یافت.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری دنیای سفر، بر اساس این گزارش، آسیایی ها در سال قبل بیش از همیشه سفر کردند و سفرهای آنها درون این منطقه به خصوص تفریحگاه های ساحلی در تعطیلات بیشتر شده است. چین بار دیگر در راس این رشد قرار دارد. پس از رشد دورقمی سفرهای بین المللی در سال 2016، چشم انداز همچنان برای سال 2017 نیز قوی است. این موارد برخی از نتایجی است که در بیست وچهارمین مجمع نظارت بر سفر جهانی اعلام شده است. اقتصاد آسیا در سال 2016 نیز به رشد چشمگیر خود ادامه داد و انتظار می رود بر اساس ارقام منتشر شده از سوی موسسه آیفو که یک موسسه تحقیقات اقتصادی در مونیخ است، به همین مسیر با قدرت ادامه دهد. بعد از اینکه رشد تولید ناخالص داخلی این منطقه در سال 2015 به 4.8 درصد رسید، پیش بینی ها بر این اساس قرار گرفت که در سال 2016 و 2017 این رشد 4.6 درصد باشد و در سال 2018 این میزان به 4.4 درصد برسد. به نظر متخصصان شرکت آیفو، در چین رشد اقتصادی سالانه 6 درصد حفظ خواهد شد اما ژاپن و کره جنوبی رشد کمتری را تجربه خواهند کرد.
رشد دورقمی در سفرهای برون مرزی
با توجه به آمار سازمان نظارت بر سفر جهانی، به دلیل این پیش زمینه مثبت اقتصادی، سفرهای برون مرزی از سوی آسیایی ها در 8 ماه نخست سال 2016 تا 11 درصد افزایش یافت. سفرهای برون مرزی آسیایی ها در مقاصد درون این قاره، رشد قدرتمند 14 درصدی را تجربه کرد و سفر به قاره آمریکا از سوی آنان نیز با رشد 11 درصدی روبه رو شد. با این حال، تعداد سفرهای انجام شده به اروپا از سوی آسیایی ها بین ماه های ژانویه و آگوست 2016 حدود یک درصد کاهش یافت. علاوه بر این، چین نیرویی پیشران برای رشد 18 درصدی در سفرهای برون مرزی (به جز ماکائو و هنگ کنگ) فراهم کرده است، با این همه کره جنوبی نیز در سال 2016 میلادی عملکرد خوبی داشت و به رشدی 11 درصدی از نظر افزایش سفرهای بین المللی دست یافت.
طبق این گزارش، آفتاب و تعطیلات که در مجموع دلیل حدود 81 درصد تمام سفرهای خروجی آسیایی ها را به خود اختصاص می دهد، در 8 ماه نخست سال 2016 بیش از 11 درصد افزایش داشت. سفرهای مربوط به سلامت نیز 7 درصد افزایش یافتند و تعداد افرادی که به بازدید از خانواده و دوستان خود می رفتند، در کنار سایر سفرهای تفریحی افزایشی 12 درصدی را نشان می داد. براساس این آمار حالا می دانیم آسیایی ها به وضوح از تعطیلات در سواحل استفاده بیشتری می کنند تا جایی که بین ماه های ژانویه تا آگوست 2016 این نوع سفر، رشد 20 درصدی داشته است. همچنین رشدی بیش از 15 درصد در سفرهای روستایی و 8 درصد در سفرهای شهری متصور شده، اما به رغم تمام این موارد، تعداد مراجعه به تورها برای تعطیلات تنها 2 درصد افزایش یافته است. در نتیجه این تحولات، میانگین طول اقامت به حدود 6 شب کاهش یافته و میانگین مخارج نیز برحسب یورو به ازای هر سفر تا 2 درصد کاهش نشان می دهد.
در همین باره رولف فرایتاگ، موسس شرکت بین المللی آی پی کی و رئیس آن معتقد است: «رونق امسال سفرهای برون مرزی آسیا، به خصوص از سوی چینی ها، قابل توجه است. علاوه بر این، روند بلندمدت آن نیز حائز اهمیت است. آسیایی ها سفرهای خود را به چند کشور کمتر کرده اند. در عوض، بسیاری از آنها آرزوی استراحت کردن در تعطیلات را در سواحل آفتابی دارند. به عبارت دیگر، آنان به تدریج مانند تعطیلات روندگان در کشورهای غربی شده اند.» طبق گزارش ITB ترکیب اجتماعی - جمعیتی مسافران برون مرزی آسیایی، منعکس کننده روندی است که طی آن تقاضا برای تعطیلات مسافت کوتاه در آسیا بیشتر می شوند. آنها اغلب نسبتا جوان هستند و بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان نظارت سفر جهانی، حدود 38 درصد از آسیایی ها که سفرهای بین المللی می کنند، بین 15 تا 34 سال سن دارند؛ درحالی که 49 درصد از آنان بین 35 تا 54 سال سن و تنها 13درصد از آنان بیش از 55 سال دارند. نسبت مسافران بین المللی پیرتر در اروپا و آمریکای شمالی بسیار بیشتر است. همچنین، مسافران برون مرزی آسیایی نسبت به همتایان خود در اروپا و آمریکای شمالی به طور متوسط کمتر تحصیل کرده اند.
چشم انداز خوب 2017
این نهاد گردشگری، چشم انداز برای سفرهای برون مرزی آسیایی را همچنان خوب پیش بینی می کند. در همین حال، شرکت بین المللی آی پی کی بر اساس شاخص اطمینان سفر که اهداف سفر را برای سال بعد اندازه می گیرد، نیز پیش بینی کرده در سال 2017 سفرهای برون مرزی آسیایی 6 درصد افزایش پیدا کند. انتظار می رود رشدی قدرتمند برای بسیاری از مقاصد گردشگری در آسیا و منطقه اقیانوسیه در سال جاری شکل گیرد. این منطقه پیشتاز رشد درون مرزی جهانی است و از لحاظ بازدیدکنندگان شبانه نیز براساس بارومتر گردشگری جهان در سازمان جهانی گردشگری، در ماه سپتامبر 9 درصد رشد داشته است. این مقدار بیش از رشد 6 درصدی بود که این منطقه در سال 2015 کسب کرده بود. به گفته مایکل جولین، هماهنگ کننده فنی برنامه روندهای بازار گردشگری سازمان جهانی گردشگری، آسیا در میان مناطق توریستی جهان، ستاره امسال خواهد بود.
در این میان، به عقیده ینس نرانهارت، مدیرعامل دفتر هماهنگی گردشگری مکونگ، منطقه حاشیه رود مکونگ به عنوان یک مقصد گردشگری محبوب جدید در آسیا در حال ظهور است. این منطقه که شامل میانمار، تایلند، لائوس، کامبوج، ویتنام و استان های چینی یونان و گوآنگژو می شود، در سال 2015 از 58.7 میلیون نفر گردشگر بین المللی میزبانی کرده است؛ درحالی که این آمار در سال 2014 به 51.9 میلیون نفر و در سال 2010 به 31.1 میلیون نفر می رسید. میانمار بین سال های 2010 تا 2015 با رشد 490 درصدی در ورود گردشگران بین المللی به این کشور روبه رو بوده است و این میزان رشد برای کامبوج 91.5 درصد، تایلند 87 درصد، لائوس 72 درصد و ویتنام 52 درصد بوده است. از جمله پیشران هایی که چنین رشدی را میسر کرده اند، می توان به پروازهای کم هزینه در جنوب شرقی آسیا و افزایش سفرهای درون منطقه ای در آسیا اشاره کرد که مسافرانی را که در جست وجوی تجارب و فرهنگ های جدیدی هستند به خود می کشاند و علاوه بر آن، این کشورها در زمینه هایی مانند سفرهای حلال مسلمانان نیز فعالیت می کنند.