صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت:

ترفند عجیب برای قاچاق کاغذ دیواری

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: متخلفان به عنوان ترخیص‌کار و اظهار‌کننده با استفاده از کارت بازرگانی چند شرکت ...
و خلاف اظهاری اقدام به واردات کاغذ دیواری به جای کوکوپیت (خاک پوست نارگیل) کرده‌اند.
قاسم خورشیدی با اشاره به شناسایی تمام عوامل قاچاق سازمان‌یافته کاغذدیواری در دو استان هرمزگان و تهران گفت: متخلفان در این پرونده به عنوان ترخیص‌کار و اظهارکننده با استفاده از کارت بازرگانی چند شرکت‌ و خلاف‌اظهاری اقدام به واردات کاغذ دیواری به جای کوکوپیت کرده‌اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تشریح جزئیات این پرونده افزود: متخلفین با ارائه اسناد خلاف واقع و جعل مدارک مربوط به خرید و حمل کوکوپیت (ضایعات و تراشه‌های درخت نارگیل برای مصارف گلخانه‌ای در افزایش رطوبت خاک) با ارزش و مأخذ بسیار پایین‌تر از کاغذدیواری، بدون رعایت تشریفات قانونی و عدم پرداخت کامل حقوق و عوارض دولت اقدام به ترخیص محموله کرده‌اند.
خورشیدی اظهار داشت: نخستین بار 12 کانتینر 400 فوت از این محموله توسط اداره اطلاعات استان هرمزگان در گمرک شهید رجایی توقیف شد و در نهایت با بررسی دیگر محموله‌های مزبور مشخص شد، از ابتدای سال 94 نزدیک به 100 کانتینر با شرایط مشابه و خلاف‌اظهاری از گمرک شهید رجایی به مقصد تهران ترخیص شده است.
سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در ادامه تحقیقات در مورد این پرونده چهار انبار در تهران مربوط به چند شرکت شناسایی و تعداد تقریبی 900 هزار رول کاغذ دیواری توقیف و تحویل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی شد.
خورشیدی با اعلام اینکه ارزش اموال توقیف شده حدود 200 میلیارد تومان برآورد شده است، گفت: تمام عوامل متخلف در این پرونده که ارزش کل آن 50 میلیارد تومان برآورد شده است، دستگیر شده‌اند.
وی با بیان تفاوت چشمگیر ارزش و همچنین حقوق و عوارض گمرکی حاصل از خلاف‌اظهاری کوکوپیت به جای کاغذدیواری گفت: ارزش گمرکی کاغذدیواری تقریبا 14 برابر کوکوپیت بوده و با توجه به تعرفه 4 درصدی کوکوپیت در مقابل تعرفه 22 درصدی کاغذدیواری، حقوق و عوارض پرداختی در مورد کاغذدیواری 36 برابر کوکوپیت است.
پیش از این سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از کشف 1000 کانتینر کاغذ دیواری قاچاق در دو استان هرمزگان و تهران توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) خبر داده بود.