صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

طهمورث حسنقلی‌پور، استاد دانشگاه

فراوانی تقاضا در کسب‌وکارهای نوپا

بازار در حال حرکت به سمت نیازهای جدید است. کسب‌وکارهای نوآورانه و استارت‌آپ‌ها یکی از انواع شیوه‌های درآمدزایی است که به‌نظر می‌رسد در کشور ما با توجه به حرکت نیازهای مردم به سمت محصولات و نیازهای جدید، متقاضی فراوانی داشته باشد.
جامعه ما امکانات و فضای مناسبی برای درآمدزایی دارد. حال اینکه این درآمدزایی به چه شکل باشد، بستگی دارد به اینکه ما چه اندازه نیاز بازار و خواسته‌های مردم را بشناسیم. بازار در حال حرکت به سمت نیازهای جدید است. کسب‌وکارهای نوآورانه و استارت‌آپ‌ها یکی از انواع شیوه‌های درآمدزایی است که به‌نظر می‌رسد در کشور ما با توجه به حرکت نیازهای مردم به سمت محصولات و نیازهای جدید، متقاضی فراوانی داشته باشد. استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای دانش‌بنیان این مزیت مهم برای صاحبان آن را به همراه دارد که جلب مشتری و تقاضا کند. به‌نوعی می‌توان گفت این نوع فعالیت‌ها با فراوانی تقاضا روبه‌رو است؛ چیزی که به‌عنوان مهم‌ترین خواسته تولیدکنندگان مطرح است. مردم براساس سلیقه و علایقی که دارند، خرید می‌کنند. 
این علایق با گذشت زمان و با ورود محصولات جدید تغییر پیدا می‌کند. کسانی در این بازار موفق هستند و می‌توانند کشش تقاضای موجود را به سمت خود بکشانند که خلاقیت و توانایی بیشتری در تغییر تولید خود متناسب با خواست مشتری داشته باشند و به عبارتی توان سازگاری با نیاز متقاضیان را داشته باشند. این موضوع هر اندازه که فرد بخواهد پا را فراتر از منطقه و کشور خود بگذارد و به بازارهای دیگر راه پیدا کند، عمیق‌تر می‌شود. البته این تنها یک بخش از ضروریات کسب‌وکارهای نو و دانش‌بنیان‌هاست. بخش دیگر فراتر از فرد و تصمیمات وی، به اراده و فضای حاکم بر اقتصاد کشور برمی‌گردد؛ یعنی اینکه چه سیاست‌ها و قوانینی در رابطه با این نوع کسب‌وکارها از سوی مسئولان اتخاذ می‌شود؟ باور خیلی از متخصصان حوزه فناوری این است که قوانین همچنان به عنوان عامل دست‌وپاگیری بر سر راه همه کسب‌وکارها هستند که استارت‌آپ‌ها نیز از این قوانین مستثنا نیست. در این رابطه مشکل این است که برخی از مسئولان هنوز استارت‌آپ‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان را به رسمیت نشناخته‌اند و جریان اعتماد‌سازی به این نوع فعالیت‌ها در جامعه را باب نکرده‌اند. برخی از مردم حتی نمی‌دانند استارت‌آپ چیست یا یک راه‌اندازی یک شرکت دانش‌بنیان تا چه اندازه به لحاظ هزینه‌ای به‌صرفه است. برخی از شهرها و روستاها هم البته از لحاظ دسترسی به اینترنت یا برخی از فناوری‌ها که نیاز یک فعالیت دانش‌بنیان است، مشکل دارند. به همین دلیل عمده تمرکز این نوع فعالیت‌ها در شهرها و مناطق مجهز است. البته پیش‌بینی می‌شود به محض اینکه این نوع فعالیت‌ها در شهرهای بزرگ رشد کند، دامنه فعالیت‌های آنها به‌دلیل نیازی که به مشتری و تقاضا دارند، به دیگر نقاط نیز برسد. در حال حاضر دانشجویان رشته‌های فنی قابلیت مهمی برای ورود به این نوع کسب‌وکارها دارند، بیکاری سیل گسترده فارغ‌التحصیلان مهندسی نیز با رشد این نوع کسب‌وکارها قابل حل خواهد بود بنابراین با در نظر گرفتن حجم وسیع متقاضیان کار، فارغ‌التحصیلان بیکار و به‌روز شدن نیاز مشتریان و مردم، چاره‌ای برای حرکت به سمت فعالیت‌های دانش‌بنیان 
باقی نمی‌ماند.