صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

زندگی نامه ریچارد برانسون، کارآفرین و مالک گروه ویرجین

ریچارد برانسون ثروت خود را مدیون موفقیت چشمگیر گروه شرکت‌های ویرجین است

ریچارد برانسون کارآفرینی بریتانیایی است که در همه جا حضور دارد و کسب و کار خود را روی زمین،‌ در آب‌ها و حتی در فضا گسترش داده است.
وی شهرت و همچنین ثروت خود را مدیون موفقیت چشمگیر گروه شرکت‌های ویرجین است. بیش از 400 شرکت مختلف تحت نام ویرجین در سرتاسر دنیا مشغول به فعالیت هستند.
ریچارد برانسون - مسیر ایرانیسال های اولیه زندگی
سر ریچارد چارلز نیکولاس برانسون در 18 جولای سال 1944 در بلک هیت در شهر لندن در انگلستان متولد شد. وی تا 13 سالگی در مدرسه اسکات کلیف تحصیل کرد و سپس به مدرسه استو رفت و تا 16 سالگی نیز در این مدرسه تحصیل کرد. از آنجایی که به بیماری دیسلکسیا دچار بود، عملکرد آکادمیک ضعیفی به عنوان یک دانش آموز داشت،‌ اما بعدا توانایی خود را در حوزه‌های دیگر کشف کرد.
آغاز فعالیت تجاری
 ریچارد برانسون در سن 16 سالگی، با انتشار مجله ای به نام «دانش آموز»، اولین موفقیت تجاری خود را کسب کرد. او در سال 1970 یک کسب و کار سفارش پستی محصولات موسیقی راه انداخت و در سال 1972 و در سن 22 سالگی، نخستین فروشگاه صفحه موسیقی خویش به نام ویرجین را در لندن افتتاح کرد و نخستین قراردادش را با مایک الدفیلد برای صفحات موسیقی ویرجین امضا کرد. سال بعد یکی از صفحات موسیقی الدفیلد روانه بازار شد که در تعداد میلیونی به فروش رسید و متنی کلاسیک از موسیقی آزمایشی الکترونیکی شد. پنج سال بعد، برانسون قراردادی با یک گروه موسیقی راک امضا کرد که سایر موسسات آنها را رد کرده بودند.
شکل گیری و توسعه برند ویرجین
برند ویرجین برانسون در دهه 1980 به سرعت رشد کرد و او با ایجاد شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک به حوزه هوایی نیز وارد شد.
نام تجاری ویرجین، نام انحصاری سر ریچارد برانسون، کارآفرین مشهور بریتانیایی است. تاریخ تاسیس شرکت مرکزی ویرجین در اداره ثبت شرکت‌ها در لندن به سال ۱۹۸۹ میلادی برمی‌گردد، گرچه سابقه فعالیت‌های بازرگانی سر ریچارد برانسون با نام تجاری «ویرجین» به سال‌های دهه ۱۹۷۰ میلادی باز می‌گردد.
در حال حاضر دامنه فعالیت گروه ویرجین بسیار گسترده بوده و کسب و کارها و حوزه‌های مختلف و بعضا عجیبی شامل شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای فضایی، راه‌آهن، خدمات اقتصادی، اینترنت، تلویزیون کابلی، موسیقی، رادیو، موبایل، لوازم آرایشی و بهداشتی و جواهرات، فروشگاه‌ها، لوازم خانگی، صنایع غذایی و بازی می‌شود. در آمد گروه ویرجین در سال 2008 در حدود 18 میلیارد دلار برآورد شده بود. در حال حاضر بیش از 50 هزار نفر در شرکت‌های این گروه مشغول به کار هستند. ریچارد برانسون همچنان رییس این گروه باقی مانده است.
شرکت ویرجین مانی در اوایل سال 2010 شروع به گسترش فعالیت‌هایش در حوزه بانکداری بریتانیا کرد. همچنین آژانس خصوصی فضایی ویرجین گالاکتیک روز به روز به تجاری‌سازی سفرهای فضایی نزدیک می‌شود. گفته می‌شود این شرکت قصد دارد در سال 2011 سفینه فضایی VSS را به فضا بفرستد. شرکت ویرجین همچنین به‌تازگی زیردریایی آئرو،‌ با تکنولوژی برتر‌ را برای کرایه و با مبلغ کرایه هفته ای 25 هزار دلار به بازار معرفی کرده است.
گرچه تنها مالک برند ویرجین شخص ریچارد برانسون است، شرکت‌های عضو گروه ویرجین دارای عملکرد و تشکیلات پیچیده و متفاوتی هستند. این شرکت‌ها از هم مستقل عمل می‌کنند؛ ریچارد برانسون در برخی از این شرکت‌ها صد درصد سهام و در برخی دیگر قسمتی از سهام را در اختیار دارد.
در برخی موارد، برانسون امتیاز استفاده از برند ویرجین را به هنگام فروش یکی از شرکت‌های گروه، به خریدار واگذار می‌نماید. برای مثال ایستگاه رادیویی «رادیو ویرجین» هم‌اکنون با همان نام در تملک گروه رسانه‌ ای اسکاتلند (SMG) است یا شرکت «موسیقی ویرجین» در همان نام تحت مالکیت گروه شرکت‌های EMI است.
به‌جز چند مورد استثنایی، مالکیت تمام شرکت‌های عضو گروه ویرجین از آغاز کارشان تماما به این گروه تعلق داشته‌است.
سایر فعالیت ها
ریچارد برانسون - مسیر ایرانیبرانسون علاوه‌بر فروشگاه‌های صفحه موسیقی و‌ شرکت هواپیمایی، به خاطر تلاش‌های رکوردگذار جهانی مشهور است و به اندازه سلطان تجاری بودن، به خاطر بی‌باک بودنش مورد احترام است. او که شخصیت پرجذبه و قابلی پیدا کرده است در تعدادی از پرطرفدارترین نمایش‌های تلویزیونی ظاهر می‌شود. او یک سفینه فضایی نیز دارد. برانسون ثابت کرده است یک نفر می‌تواند در عین حال که یکی از ثروتمندترین و موفق‌ترین مردم جهان است، گرم و دوست‌ داشتنی نیز باشد.
ریچارد برانسون ازدواج کرده و دو فرزند دارد. او در حال حاضر ساکن لندن است. برانسون به‌رغم عملکرد ضعیف آکادمیک خود،‌ در رشته‌های ورزشی و به خصوص شنا عملکردی عالی دارد. برانسون از طریق بنیاد غیرانتفاعی ویرجین در امور خیریه،‌ اجتماعی و محیطی فعالیت دارد.
در ادامه پنج پند از ریچارد برانسون را برای شروع یک کسب و کار موفق بیان می کنیم :
 کمتر حرف بزنید، بیشتر گوش کنید.
ما دو گوش و یک دهان داریم، استفاده مناسب از آنها ایده بدی نیست! در حضور سخنور خوب، شما مجبورید یک شنونده خوب باشید. ایده‌های درخشان می‌تواند از بعید ترین مکان بر ‌خیزد، بنابراین شما همیشه باید گوشتان به برخی از توصیه‌های زیرکانه باشد. این می‌تواند شامل یادداشتهای نظرات در جلسه هیئت مدیره یا درخواست نظرات کارکنان پیشرو به عنوان مدیران اجرائی است. به مردم خارج از مکانهای رسمی گوش دهید و از آنها یاد بگیرید.
ساده کنید.
شما برای اینکه بتوانید در میان رقیبان خود دیده شوید باید کاری کاملا متفاوت انجام دهید. اما کسی نگفته است که متفاوت یعنی پیچیده! هزاران راه حل تجاری ساده برای حل مشکلات مختلف در دنیا ارائه شده است. بر روی نوآوری تمرکز کنید اما تلاش نکنید از ابتدا چرخ را اختراع کنید. یک تغییر ساده که بتواند چیزی یا کاری را بهتر کند یک تغییر ساده بسیار بهتر و موثرتر از پنج تغییر پیچیده است.
 در کار خود غرور داشته باشید.
هفته گذشته لذت بخش‌ترین شب سال را در جایزه سال ستاره های ویرجین داشتم، آنجاکه ما با برخی از افراد جشن گرفتیم. همراه با بسیاری از نمایندگی شرکتها، ملیتها و شخصیتهای مختلف زیر یک سقف بودیم، دیدن ویژگی های یکسان و مشابه آنها کنار هم خیلی جالب بود. یکی از این شباهت ها غرور و افتخار آن ها نسبت به شرکت و کسب و کار خود بود. به یاد داشته باشید کارکنان شما بزرگترین حامیان نام تجاری تان هستند و با تمرکز بر کمک به شرایطی که آنها از بودن در شرکت شما احساس غرور کنند، مشتری مداری آنها را درخشان خواهد داد.
 شاد باشید، موفقیت خواهد آمد.
اگر شما شاد نباشید، در اشتباه هستید. اگر احساس می کنید صبح ها که از خواب بیدار می شوید که سر کارتان بروید دارید کار سخت و طاقت فرسایی انجام می دهید، سراغ کار دیگری بروید. اگر شما احساس خوب داشته باشید، شانس بسیار بیشتر و مثبت‌تر،همچنین جو نوآورانه تری برای پرورش کسب و کار تازه تان وجود خواهد داشت. یک لبخند و شوخی می تواند بسیار تاثیرگذار باشد پس در ساده گرفتن زندگی بجنبید.
 پاره اش کنید و از نو شروع کنید.
اگر شما کارآفرین و سرمایه گذار تازه کار هستید و برای اولین بار موفق نبودید، به جمع ما خوش آمدید! هر شخص موفقی، شکست های بسیاری در راه رسیدن به موفقیت تجربه کرده است. مهمترین نکته، چگونه یادگیری شما از شکست هاست. نگذارید با یک یا دو شکست دلسرد شوید.به جای آن گرد و غبار خود را بتکانید و اشتباه کار را جبران کنید. در این صورت است که می‌توانید نکات مثبت را بیابید، جاهایی را که می تواند بهبود بخشید، تجزیه و تحلیل کنید. کار شکست خورده تان را پاره کنید، خودتان را بهبود بخشیده و دوباره شروع کنید.