صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بازاریابی شبکه های اجتماعی؛

رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی

همه به دنبال تأثیرات مثبت فضای مجازی در رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی هستند.
فناوری در ۲۰ سال گذشته تغییرات بسیاری کرده است و برای صاحبان کسب و کار نیز مهم است که هم‌گام با آن تغییر کنند. ولی، همیشه هنگام تصمیم‌گیری بر سر به کار بستن یا نبستن یک فناوری جدید لازم است جانب احتیاط را رعایت کنیم. بعضی چیزها هیچ‌گاه آن‌گونه که انتظار می‌رود مورد پسند عامه واقع نمی‌گردند (مثلا بارکدهای پاسخ سریع QR codes). گاهی هم بعضی ایده‌ها مطرح می‌شوند ولی سریعا با چیزهای بهتری جایگزین می‌گردند (مثلا، نمابر یا بازاریابی پیجری)
بعضی از صاحبان کسب و کار هنوز هم هنگام تصمیم‌گیری در مورد رسانه‌های اجتماعی این احتیاط را دارند، و نگران هستند تمام پولی که صرف بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌کنند بعد از فقط چند سال بی‌ثمر شود. آن‌ها از مزایای فضای مجازی در رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی بی‌خبر هستند.
زمان آن رسیده است که از هر نگرانی‌ای، درباره‌ی این‌که نکند رسانه‌ی اجتماعی فقط یک پدیده‌ی زودگذر باشد، دست برداریم. داده‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی بخشی از راه ارتباط و پیوند با دیگران و آموختن درمورد چیزهای جدید هستند. یعنی ورود به فضای مجازی مساوی است با رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی.
بازاریابی رسانه‌های اجتماعی پدیده‌ای ماندگار است، به علاوه، صاحبان کسب و کار باید- به دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود- از وجود این الگوی بازاریابی جدید ابراز خوش‌حالی کنند.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۱. ساختن یک برند
بزرگ‌ترین مزیت بازاریابی رسانه‌های اجتماعی این است که یکی از موثر‌ترین راه‌هایی است که سطح آگاهی را درمورد برند افزایش می‌دهد و تمایل عامه را نسبت به آن زیاد می‌کند. در پژوهشی- چه چیزی برند نسل هزاره[نسل دهه ی ۸۰ و ۹۰ میلادی. م.] را قابل اعتماد می‌کند؟- این‌گونه گزارش شد که ۶۰ درصد آدم‌های این نسل اظهار کرده‌اند تبلیغات تلویزیونی بیش‌ترین تاثیر را روی برداشت آنها از یک برند داشته است.
هرچند این مطالعه‌ که در ۲۰۱۴ انجام شد، به‌طور خاص بر جوانان تمرکز دارد، ولی اگر فرض کنیم دیگر گروه‌های سنی هم به نحو مشابهی به تبلیغات و بازاریابی اجتماعی پاسخ می‌دهند، منطقی است. برندسازی یکی از سخت‌ترین چالش‌هایی است که هر کسب‌وکار با آن روبه‌رو است و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی رویارویی با آن را راحت‌تر می‌کند. این چیزی است که صاحبان کسب و کار نباید نسبت به از بین رفتن آن علاقه‌مندی نشان بدهند.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۲. بازخورد هدفمندِ لحظه‌ای
پیوند اصطلاحی است که در بحث برندها و رسانه‌های اجتماعی خیلی استفاده می‌شود، ولی عملا چیزی بیش‌تر از یک شعار است. این‌که بتوانید یک مخاطبِ هدف را بازاریابی کنید و از آن بازخوردهای مستقیم و لحظه‌ای بگیرید برای کسب و کار تان بسیار سودمند است.
این ویژگی بازاریابی رسانه‌های اجتماعی را از بسیاری اَشکال دیگر متمایز می‌کند. بااین‌که قطعا بعضی از آدم‌ها هستند که نمی‌خواهند با برندها و شرکت‌هایی که اغلب از آنها استفاده می‌کنند پیوند بخورند، بسیارانی هم هستند که این کار را انجام می‌دهند.
در مطالعه‌ای که پیش‌تر ذکر شد، ۴۴ درصد از افراد نسل هزاره که به پرسش‌ها پاسخ داده بودند اظهار تمایل کرده بودند که با صاحبان برندها از طریق رسانه‌ی اجتماعی گفت‌وگویی علنی داشته باشند. این‌که بتوان درصدی از مصرف‌کنندگان را که می‌خواهند با یک برند پیوند بخورند راضی نگه داشت نیز در درازمدت جواب خواهد داد.
مشتریانی که در طول چندین سال از یک برند خرید می‌کنند از کسانی که تک خرید انجام می‌دهند ارزش حیاتی بالاتری دارند. رسانه‌های اجتماعی راهی است برای تشویق وفاداری‌های بلندمدت.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۳. خدمات مشتری بهتر
خدمات مشتری دلیل دیگری بر ماندگاری بازاریابی رسانه‌های اجتماعی است. کسب و کار ها باید به مسائل مشتری به هر شکلی که او می‌پسندد پاسخ دهند. اگر کسی نامه‌ای می‌نویسد که حاوی یک مشکل یا مسئله‌ی قانونی و درست است، شرکت باید آن را بخواند و پاسخ ‌دهد.
پس اگر مردم سوالاتی می‌پرسند و در رسانه‌های اجتماعی نظرات خود را می‌گذارند، آن وقت صاحبان کسب‌ و کار هم باید به همان اندازه و دلیل از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنند. مصرف‌کنندگان دارند به این که می‌توانند با برندها و شرکت‌های موردنظرشان بی‌واسطه صحبت کنند عادت می‌کنند- و این پدیده‌ای گذرا نیست.
شرکت‌ها لازم است فعالانه رسانه‌‌های اجتماعی را مورد استفاده و کنترل قرار دهند تا اطمینان حاصل کنند آنها خدمات مشتری خوبی برای مردمی که شبکه‌های‌شان را می‌بینند فراهم می‌کنند. همان‌طور که در بالا ذکر شد، آن‌چه مردم در رسانه‌های اجتماعی می‌بینند بر احساس آنها نسبت به یک برند تاثیر می‌گذارد.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۴. مشتری‌ها پاس‌داران جدید هستند
تارنماها و رسانه‌های اجتماعی نیز بر شیوه‌ی درک آدم‌ها از اخبار تاثیر دگرگون‌کننده‌ای می‌گذارند. بیشتر مردم از طریق پست‌هایی که دوستان‌شان می‌گذارند در جریان مسائل و اخبار قرار می‌گیرند.
بعضی‌وقت‌ها، این اتفاق هنگامی رخ می‌دهد که کسی مستقیما لینک یک مقاله را که به نظرش جالب است پست می‌گذارد، یا می‌تواند وقتی رخ دهد که کسی می‌بیند پستی راجع‌به یک موضوع بحث می‌کند و خوانندگان آن به دنبال مقالاتی برای کسب اطلاعات بیش‌تر در آن زمینه هستند.
حالا مردم به جای ورق زدن روزنامه‌های محلی، اخبار و داستان‌ها را از طریق مرور فیس‌بوک، گوگل، و توئیتر پیگیری می‌کنند. هیچ ادله‌ای مبنی بر تغییر این رویه به این زودی‌ها وجود ندارد. بر اساس گفته‌ی نیِلسِن، مردان و زنان در این زمینه هم‌عقیده‌اند که استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک منبع خبری بیش‌تر پیشرفتی مثبت(۷۸ درصد) است تا منفی(۲۲ درصد).
جنبه‌ی خبری رسانه‌های اجتماعی از آن‌چه بسیاری از آدم‌ها فکر می‌کنند مهم‌تر است. به مدت چندین سال، محتوای مطالبی که مردم می‌دیدند را پاس‌دارانی گزینش می‌کردند که کارشان انتخاب مطالب برای تلویزیون و مطبوعات بود.
رسانه‌های اجتماعی به مردم اجازه می‌دهند برای خودشان تصمیم‌گیری کنند که چه چیزی را بخوانند. درمورد صاحبان کسب‌ و کار، این مسئله فرصت‌های بسیاری برای بازاریابی کسب‌وکار، خدمات، یا فعالیت‌های‌ آنها ایجاد می‌کند، که یک دهه‌ی قبل غیرممکن بود.
صاحبان کسب‌ و کار دیگر امیدی ندارند که روزنامه‌های محلی نشر اخبارِ آنها را به عهده بگیرد یا تبلیغات تلویزیونی گران‌قیمت را از آنها بخرد و به اطلاع مردم برساند. رسانه‌های اجتماعی به بازاریاب‌ها این توانایی را می‌دهند که حرف‌شان را مستقیما به مصرف‌کنندگان انتقال دهند.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۵. ترافبک بیش‌ترِ وب‌گاه‌های مشغول
رسانه‌های اجتماعی همچنین به میزان زیادی دسترسی به مطالبِ یک وب‌گاه کسب‌وکار را افزایش می‌دهند. بر اساس گزارشی از سوی شیردیس(ShareThis)، کسانی که از طریق لینک‌های شبکه‌های اجتماعی لینکت‌این، گوگل پلاس، فیس‌بوک و توئیتر به یک وبگاه مراجعه می‌کنند بیش از دو تا سه دقیقه در این سایت وقت صرف می‌کنند و به دو یا چند صفحه‌ی دیگر هم سر می‌زنند.
جالب آن‌که، در میان تمام ارجاعات به رسانه‌های اجتماعی، یوتیوب، با پایین‌ترین میانگین نرخ جهش (۴۳.۱۹)، بالاترین تعداد صفحات در هر بازدید(۲.۹۹)، و طولانی‌ترین مدت بازدید(۲۲۷.۸۲ ثانیه) بیشترین ترافیک مشغول را ایجاد می‌کند.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۶. نفوذ خرید افزایش‌یافته
طریق دیگری که رسانه‌های اجتماعی به‌واسطه‌ی آن شیوه‌ی ارتباطی ما را تغییر داده‌اند نشر محصولات خبری و اطلاعاتی است. به طرق بسیاری، رسانه‌های اجتماعی دارند به شاهراه اصلی باخبر شدن مردم از چیزهای جدیدی که می‌خواهند بخرند تبدیل می‌شوند.
در پژوهشی توضیح داده شده است که ۲۹ درصد از نسل هزاره‌ی امریکا می‌گویند تبلیغات تلویزیونی محتمل‌ترین رسانه برای آشنا کردن آنها با یک محصول جدید است، در مقایسه با رسانه‌های اجتماعی با ۲۶ درصد، و گوشی تلفن همراه با ۱۵ درصد آراء.
به عبارت دیگر، به‌رغم نوظهور بودن در عرصه‌ی بازاریابی، رسانه‌های اجتماعی در کسب مخاطب برای محصولات جدید قدرتی برابر با قدرت تلویزیون دارد.
و زمانی که مردم از محصولات جدید باخبر شوند، اغلب برای ایده‌پردازی درمورد آن چه در پیام بازرگانی دیده‌اند به رسانه‌های اجتماعی مراجعه می‌کنند. دلیوئیت، یک شرکت بازاریابی دیجیتال، مطالعه‌ای انجام داد و پژوهشگرانِ آن دریافتند ۷۵ درصد امریکایی‌های برخط معتقدند اطلاعات مربوط به محصولات که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد بر رفتار خریدشان تاثیر می‌گذارد و وفاداری آنها را به یک برند افزایش می‌دهد.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۷. دست‌یابی به جمعیت‌شناسی دقیق
رسانه‌های اجتماعی همچنین برای رسیدن به جمعیت‌شناسی هدف‌های دشواری مثل سالمندان ابزاری ایده‌آل هستند. یک مطالعه‌ی جدید از سوی مرکز پژوهش‌های پیو گزارش می‌دهد که سالمندان بیش‌تری از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند(۴۶ درصدِ سالمندانِ برخط و ۲۷ سالمندان در کل).
همچنین این مطالعه خاطرنشان می‌کند سالمندانی که در رسانه‌های اجتماعی هستند از دوستان خود بیش‌تر اهل معاشرت هستند. به‌خصوص، پژوهشگران دریافتند ۸۱ درصد از سالمندانی که از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند معتقدند هر روز یا تقریبا هر روز با دیگران معاشرت می‌کنند حال‌آن‌که ۷۱ درصد از سالمندانی که برخط هستند از شبکه‌های اجتماعی استفاده نمی‌کنند و ۶۳ درصد از سالمندان اصلا برخط نیستند.
برای بازاریاب‌ها و صاحبان‌ کسب‌ و کار جلب توجه سالمندان به اطلاعات محصولی جدید یا اخبار خدمات یا موضوعی خاص، ارتباطات سالمندان با یکدیگر و انتشار مقالاتی که به نظرشان جالب است، ابزاری ضروری است.
از آن‌جایی که اکثریتِ جمعیت نوجوان از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند، اهمیت رسانه‌ی اجتماعی برای دست‌یابی به این جمعیت‌شناسی خاص با ورود نوجوانان به سن بازنشستگی افزایش خواهد یافت.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۸. هدف‌ قرار دادن مخاطبان محلی
به‌طور مشابه، رسانه‌ی اجتماعی همچنین برای خرده‌فروشان ملی که هدف‌شان دست‌یابی به مخاطب‌های محلی است ارزشمند است. داده‌های جدید حاکی از آن است که ملی‌ترین کسب و کار ها هم، از این جهت، رسانه‌ی اجتماعی را ابزاری مفید می‌دانند. بی.آی.اِی کِسلی، تبلیغ کننده‌ای که در زمینه‌ی تبلیغات محلی تخصص دارد، گزارش داد که ۵۷.۹ درصد از کسب وکارهای ملی از صفحات فیس‌بوک برای تبلیغات محلی استفاده می‌کنند.
این امر نشان می‌دهد که برای خرده‌فروشان، مزیت‌های اجتماعی تنها به خریداران برخط محدود نمی‌شود. رسانه‌ی اجتماعی محرکی برای رفتار مصرف‌کنندگان برخط و غیربرخط است. بر اساس مطالعه‌ی دیگری که دلیوئیت انجام داده است، تا سپتامبر امسال شبکه‌های اجتماعی حدودا بر نیمی از تمام خرده‌فروشی‌های صورت گرفته در داخل مغازه‌ها تاثیر خود را خواهد گذاشت.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۹. اینک رسانه‌ی اجتماعی بخشی از فرهنگ ما (امریکایی‌ها) است
هدف تمام این حرف‌ها روشن‌ ساختن این حقیقت ساده است که رسانه‌ی اجتماعی بخشی لاینفک از فرهنگ مدرن شده است. آدم‌ها به مزایای استفاده از رسانه‌های اجتماعی در زندگی خصوصی، عمومی، و حرفه‌ای خود عادت کرده‌اند و هیچ راه بازگشتی در این زمینه وجود ندارد.
شبکه‌های اجتماعی فردی ممکن است بیایند و بروند(هرچند مردم باید برای دیدن فیس‌بوک تا چند نسل آینده هم آماده باشند)، ولی ایده‌ی رسانه‌ی اجتماعی و برقراری ارتباط از طریق شبکه‌های وب چنین نخواهد بود.
و از آن مهم‌تر، برای این‌که چرا صاحبان کسب و کار باید مشتاق از بین رفتن رسانه‌ی اجتماعی باشند، هیچ دلیلی وجود ندارد. رسانه‌ی اجتماعی سکویی فراهم می‌آورد که می‌توان از آن برای کسب شمار زیادی از مصرف‌کنندگان به طریقی نسبتا ارزان، استفاده کرد.
رونق کسب و کار با شبکه های اجتماعی ۱۰. هموار کردن میدان بازی
به یک معنا، رسانه‌ی اجتماعی میدان بازی را برای کسب و کارهای کوچکی که قصد بازاریابی مصرف‌کنندگان را دارند هموار می‌کند. هزینه‌ی استفاده از کانال‌های بازاریابی سنتی آن‌چنان بالا است که برای صاحبان کسب‌ و کارهای کوچک یافتن مکانی که وجود خود را به عموم مردم ثابت کنند سخت است.
رسانه‌ی عمومی به صاحبان کسب و کار اجازه می‌دهد مستقیما به بازاریابی مخاطبان هدف‌شان بپردازند و کیفیت هر پیام میزان گسترش و نفوذ آن را تعیین می‌کند(هرچند راه‌هایی هم برای استفاده از تبلیغات پولی جهت تقویت آمارها در بیشتر شبکه‌ها وجود دارد)
بازاریابی رسانه‌های اجتماعی پدیده‌ای ماندگار است، و صاحبان کسب و کار باید از این قضیه خوش‌حال باشند. با حل این مسئله، پرسش دیگری که صاحبان کسب‌ و کار باید در پی آن باشند این است که چگونه می‌توانند مزایایی را که از طریق شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی‌شان به‌دست می‌آورند به حداکثر برسانند.