صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران

هدر رفت 120هزار میلیارد تومان سرمایه در ساخت و سازهای غیرمفید یک سال

رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه بانک‌ها نباید تسهیلات رایگان به سازندگان غیر واجد شرایط پرداخت کنند، گفت: سالانه ۴۰۰۰ میلیارد تومان ثروت کشور به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها از بین می‌رود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از فارس، حسن قربان‌خانی با اشاره به اینکه عمر مفید ساختمان در ایران نهایتاً 30 سال است، گفت: اگر عمر مفید ساختمان‌های کشور 30 سال باشد به ازای هر سال افزایش عمر ساختمان‌ها 4 هزار میلیارد تومان می‌توانستیم صرفه‌جویی کنیم،اما متأسفانه ورود سازندگان غیرحرفه‌ای و غیر واجد شرایط باعث شده تا عمر مفید ساختمان در ایران کاهش یابد و ثروت کشور از بین برود.
وی افزود: بانک‌ها نباید تسهیلات رایگان در اختیار سازندگان غیرحرفه‌ای و غیر واجد شرایط پرداخت کنند.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران اضافه کرد: اگر بخواهیم آماری از میزان هدررفت ثروت کشور به دلیل پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها ارائه کنیم باید گفت در سال 92 حدود 100 میلیون متر مربع در تهران ساخت و ساز صورت گرفته است که اگر هزینه یک متر مربع را تقسیم بر 30 سال کنیم به ازای هر سال 4 هزار میلیارد تومان ثروت کشور از بین رفته است و یا به عبارتی در این سال‌ها 120 هزار میلیارد تومان سرمایه کشور به باد رفته است.
وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید چه ارگان و یا چه نهادی مسئول پایین بودن عمر مفید ساختمان‌ها است مگر نه اینکه سازمان نظام مهندسی باید در این خصوص پاسخگو باشد، گفت: سازمان نظام مهندسی بخشی از این موضوع است،پس برای اینکه عمر مفید ساختمان‌ها بالا برود باید فرایند سازندگان صاحبان صلاحیت و استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد نیز گسترش یابد.
قربان‌خانی با اشاره به اینکه مراجع صدور پروانه مثل شهرداری‌ها مسئولیت مستقیم در ساخت و ساز دارند،‌ گفت: چرا باید در تهران که شرایط خاصی دارد ساختمان‌هایی توسط افراد فاقد صلاحیت ساخته شود. بنابراین از امروز باید تلاش کنیم تا تقصیرها را به گردن دیگران نیندازیم، باید گذشته را جبران کنیم تا مقررات ملی ساختمان رعایت شود.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران با بیان اینکه در سال 69 زلزله مهیبی در رودبار رخ داد که 35 هزار نفر کشته شدند، گفت: بعد از این حادثه دو نهاد سازمان نظام مهندسی و ستاد بحران تشکیل شد که در آنجا به این نقطه رسیدیم که شرایط ساختمان‌سازی برای اینکه مقاوم باشد باید چه کنیم. بنابراین در اینجا قانون نظام مهندسی به صورت آزمایشی و در سال 74 به صورت قطعی تصویب شد که هدف از آن اجرای مقررات ملی ساختمان بود.
وی اضافه کرد: برای تمام افرادی که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می‌کنند اجرا و رعایت مقررات ملی ساختمان لازم‌الاجرا است.
قربان‌خانی ادامه داد: ایران یکی از 20 کشور حادثه‌خیز جهان است و از 40 نوع بلایا 31 نوع آن در ایران رخ داده است بنابراین شرایط کشور بسیار حساس است.
وی افزود: در بخش مقررات ملی ساختمان که از سه حوزه طراحی، نظارت و اجرا و نگهداری و بهره‌برداری تشکیل شده است اقدامات مختلفی صورت گرفته پس در بخش طراحی اقداماتی شده است و در این بخش نمی‌شود که مقررات ملی ساختمان را رعایت نکرده باشد.
رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران گفت: در بخش نظارت و اجرا علی‌رغم اینکه 20 سال از تأسیس نظام مهندسی ساختمان گذشته است هنوز وضعیت حادی داریم و اگرچه بدون نظارت ساختمانی ساخته نمی‌شود،می‌بینیم که هنوز در وضعیت ایده‌آلی در بحث صرفه‌جویی انرژی قرار نداریم.
قربان‌خانی در پاسخ به سؤال این خبرنگار فارس مبنی بر اینکه وضعیت ساخت و ساز در تهران به چه شکل است آیا کاهش یافته است، گفت: در سال 93 به حدود 35 میلیون متر مربع ساختمان در تهران پروانه ساخت داده شده است و در سال بعد 16 میلیون متر و امسال نیز در همین حد باقی مانده است.