صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

"کسب و کار" از مراسم تجلیل از کارآفرین نمونه در اتاق ایران گزارش می دهد

از پرورش چهار نژاد مرغ تا بنیان نهادن صنعت خوراک دام و طیور

عصر روز یکشنبه دهم بهمن 95 مراسمی به جهت تقدیر از کارآفرین نمونه دکتر علی رحیمیان اصفهانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران آیین بزرگداشتی برای بخش خصوصی برگزار کرد و نشانی را به نام «امین الضرب» به 20 نفر از برترین چهره‌های اقتصادی و کارآفرینی اهدا کرد. از جمله کسانی که این نشان را دریافت کردند علی رحیمیان اصفهانی، بنیانگذار صنعت خوراک دام و طیور در ایران بود.
 وی که متولد 1300 هجری شمسی است در دوران جوانی تحصیلات خود را در دامپزشکی شروع کرد. وی در کتاب خاطرات خود چنین نوشته است: " می‌بایست استخدام وزارت کشاورزی می‌شدم، زیرا وزارت کشاورزی هزینه تحصیل چند سال دانشجویان را می‌داد که در مقابل بتواند آن‌ها را به استخدام خود در آورد، ولی وزارت کشاورزی بودجه کافی برای این کار نداشت. بعد از دو یا سه ماه دل به دریا زدم و یک جلد پایان نامه خود را دردست گرفتم و از رئیس دفتر شهردار وقت ملاقات شهردار را در خواست کردم. خدمت آقای شهردار رفتم. پایان نامه را نشان دادم و گفتم در ایران تمام کشتارگاه‌های زیر نظر وزارت کشاورزی است ولی کشتارگاه تهران از سوی شهرداری اداره می‌شود و من که تخصص دارم مایلم خدمتی به شهرداری و کشتارگاه کنم." در نهایت  دکتر رحیمیان به کشتارگاه تهران رفت و در آنجا اصلاحات بسیاری را به وجود آورد. فعالیت‌های صنعتی، پژوهشی و علمی دکتر علی رحیمیان در طول بیش از ۶۰ سال در حوزه پرورش دام، طیور و آبزیان و خوراک دام باعث شده از او به عنوان یکی از بنیانگذاران نوین این صنایع در کشور یاد شود. کسی که در طول این سال‌ها در راه اندازی بیش از دهها شرکت به صورت مستقیم و غیرمستقیم نقش داشته است. علی رحیمیان بنیانگذار اولین کارخانه خوراک دام ایران، و یکی از بنیان‌گذاران صنعت طیور بوده است.
عصر روز یکشنبه دهم بهمن 95 مراسمی به جهت تقدیر از کارآفرین نمونه دکتر علی رحیمیان اصفهانی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد. 
نگاه کوتاه مدت به فعالیت ها، ضد توسعه است
پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی دراین مراسم  به اصول موفقیت اشاره کرد و گفت: "موفقیت تابع چهار اصول است. پشت‌کار، تمرکز، به روز نگه ‌داشتن دانش در حوزه فعالیت و چهارمین اصل تلفیق خلاقیت و روابط است که در کشورهای توسعه یافته بعد خلاقیت آن پررنگ‌ است و در کشورهای در حال توسعه که نظام اقتصادی شفافی ندارند، بعد روابط  پررنگ‌ تر است. یکی از مشکلاتی که فعالین جوان اقتصادی با آن روبرو هستند، این است که اکنون با پایبندی به سه اصل اول به نتیجه نمی‌رسند. اگر به دنبال حرکت به سمت توسعه هستیم باید راز آن را در فرهنگ خود جست‌وجو کنیم. در فرهنگ ما سه عنصر در تضاد با توسعه اقتصادی است. 
وی عناصر متضاد با توسعه را یادآور شد و گفت: "عنصر اول داشتن نگاه کوتاه مدت به فعالیت‌هاست. اصل دوم احترام است که در فرهنگ ما با تعارف و تملق و رودربایستی اشتباه گرفته شده است و عنصر سوم عدم اعتماد است که در رویکردهای اجتماعی و به خصوص سیاست‌گذاری‌ها دیده می‌شود. وقتی به شاکله قانونگذاری دقت کنیم، می‌فهمیم که بنیان قانونگذاری بر بی‌اعتمادی شکل گرفته است. اگر نگاهی به مجوزهای مختلفی که برای مردم صادر می‌شود بیاندازیم می‌فهمیم که تعداد این مجوزها بیش از کشورهای دیگراست و نشان دهنده عدم اعتماد  به شهروندان است.
وی در ادامه گفت: "جواب های، هوی است. پیامد این فرآیند توسعه خلافکاری است.امروز در صنایع دام و طیور از دامپزشک به جای توسعه صنعت و فناوری و خلاقیت به عنوان مسئول کنترل و مفتش استفاده می‌شود و کسی که سالیان طولانی به تحصیل پرداخته است تبدیل به یک عامل دولتی برای بستن دست و پای یک موسسه صنعتی می‌شود و این به این معنی است که تو خلافکاری و من از ابزار علم برای کنترل استفاده می‌کنم.
توسعه یافتگی به معنی سلامت مردم است
مجید موافق قدیری، رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران در سخنرانی خود گفت: " دو هدف اصلی این مراسم این بود که تکریم بزرگان و پیشکسوتان خود را متوجه مسئولان کشور کنیم و آنها را بشناسانیم و هدف دیگر این است که اهمیت صنعت خوراک دام و دامپروری را بتوانیم در برنامه یزی های کلان اقتصادی مورد توجه قرار دهیم. 100 سال پیش جمعیت ایران حدود 8.5 میلیون نفر بود. کمتر از 30 درصد مردم در شهرها زندگی می کردند. درآمد سرانه کشور حدود 1000 دلار بود. متوسط عمر مردم به 30 سال هم نمی رسید و کمتر از 5 درصد ایرانیان باسواد بودند. از آن زمان تا کنون به لحاظ تاریخی مدت زمان زیادی نگذشته ولی جمعیت ما به 80 میلیون نفر رسیده و سرانه درآمد ایرانیان 15 برابر شده و 75 درصد مردم در شهرها زندگی می کنند و بیش از 80 درصد مردم باسواد هستند و متوسط عمر مردم هم به بیش از 70 سال رسیده است. چنین تحولی در تاریخ چندین هزارساله ما بی سابقه بوده است. اما این همه پیشرفت خود به خود اتفاق نیفتاده است. مردان و زنان با همت و وطن پرست پایه های ان را ریختند. یکی از کسانی که پیشرفت ایران را وام دارد ایشان هستیم و تلاش زیادی برای بهبود کشورش انجام داده کسی نیست جز آقای دکتر علی رحیمیان اصفهانی."
وی ضمن تجلیل از دکتر رحیمیان اصفهانی ادامه داد: " اگر امروز کشور ما توانسته برای نیازهای اساسی و استراتژیک خود وابستگی خود را به کشورهای دیگر کم کند و کمابیش بتوانیم بر پای خود بایستیم به دلیل تلاش ها و سخت هایی است که این مرد خستگی ناپذیر از حدود 70 سال پیش برای خودش هموار کرده است. بنیاد گذاشتن یک صنعت تازه بی مهری ها و سختی های خود را دارد. آقای دکتر رحیمیان سنگ بنای صنعتی را بنا نهاد که هزاران نفر در آ مشغول به فعالیت هستند و امنیت غذای ایران را تامین می کنند و این دستاورد کوچکی نیست."
موافق قدیری ادامه داد: "چالز شواب در سال 1921  یعنی حدودا 96 سال پیش در سن 38 سالگی مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایالات متحده امریکا. ایشان اولین کسی بود که رد ان زمان توانست درآمد بالای 1 میلیون دلار داشته باشد. برای اینکه تصویری از درآمد ایشان داشته باشید بدانید که اگر کسی 96 سال پیش در امریکا سالی 2500 دلار درآمد داشت یک زندگی بسیار خوبی را می توانست داشته باشد. وقتی از ایشان رمز موفقیتش را می پرسند می گوید من نابغه نیستم و در مورد دانش فولاد و تولید هم چیزی نمی دانم. کارگران من از من بیشتر می دانند. من فقط کار کردن با افراد را خوب بلد هستم. من می توانم حس شور و اشتیاق را درآنها ایجاد کنم و تشویق و قدردانی را خوب بلدم. دکتر رحیمیان اصفهانی نیز کار کردن با افراد را به خوبی آوخته است."
رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع خوراک دام در خصوص فعالیت های این مرد کار آفرین اضافه کرد: "وقتی ایشان 20 ساله بود نخسیتن فعالیت های کارآفرینانه خود را شروع کرد با پرورش چهار نژاد مرغ خارجی نخستین پروژه مرغداری  ایران را البته در یک مقیاس کوچک آغاز کرد. جرقه ای که در پیشرفتشان اتفاق افتاد در 24 سالگی ایشان اتفاق افتاد. ایشان در رشته دامپزشکی در دانشگاه تهران مشغول تحصیل بودند. به همراه استاد و سایر دانشجویان سری به کشتارگاه قدیمی تهران می زنند و با یک وضعیت اسفبار در آنجا روبرو شدند. دکتر رحیمیان به این فکر می افتد که با الهام گرفتن از کشتارگاه های مدرن روز دنیا بتواند کشتارگاه تهران را سرو سامان دهد. پایان نامه اش را طراحی ساختمان های کشتارگاه ها تعریف می کند و برای عمل کردن طرحش با پیگیری زیاد به استخدام کشتارگاه در می آید و مدارج ترقی را طی می کند و به مدیر کلی می رسد. کشتارگاه را سر و سامان می دهد و دسترسی مردم را به موادغذایی سالم افزایش می دهد."
وی افزود: " نقش تغذیه سالم در توسعه کشورها یک رابطه مستقیم است. توسعه یافتگی به معنی سلامت آنهاست و برای سلامت باید به غذای که مصرف می کنند توجه بسیار کرد. ایشان اولین کارخانه خوراک دام ایران را به همراه اقایان امیرصالح و قاسمیه به صورت علمی پایه گذاری می کنند."
درسی که یک واقعه تاریخی به ما داد
موافق قدیری در بیان دلیل حمایت دکتر رحیمیان حتی زمانی که وی یک مدیر دولتی بود، گفت: " در سال 1320 که ایران در مقابل متفقین شکست خورد ، آرد زیر نظر دولت بود. ارتش انگلیس آرد را زیر نظر خود می گیرد و مردم سختی می کشند چون آردی وجود نداشته که بخورند. دکتر رحیمیان اشاره می کنند که اگر توزیع آرد زیر نظر مردم بود این اتفاق نمی افتاد. ایشان اعتقاد دارند که کار بای دست بخش خصوصی باشد تا کیفیت و کارایی بهتر داشته باشد تا بتواند در بحران ها مردم را نجات دهد. امروزه خیلی ها از مسئولیت اجتماعی شرکت ها صحبت می کنند. آقای دکتر رحیمیان بدون اینکه کسی متوجه شود قدم های بزرگی را برداشته است. تاسیس بیمارستان، موسسات آموزشی، دبیرستان و موسسات خیریه از جمله کارهای ایشان است که بدون اینکه خودش را مطرح کند انجام داده است."
مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به تصمیم ترامپ مبنی بر جلوگیری از ورود مهاجران کشورهای اسلامی به آمریکا، گفت: "زمانی که رئیس دانشگاه بودم برای انجام کاری به دانشگاهی رفته بودم که در آن زمان ما را تحویل نگرفتند و به ما برخورد اما به این نتیجه رسیدم که باید کاری کنیم که آن‌ها به ما نگاه کنند. اگر به دنبال غیرت و عزت هستیم تا نخواهیم سر خود را مقابل دیگران خم کنیم، باید به خود برگردیم و به خود نهیب بزنیم که به جایی برسیم که از آنان کمتر نباشیم. به شرط آنکه این حرف‌ها در سطح شعار نباشد. نباید ارزش انسان‌های ناتوان را بالا ببریم و در مقابل آن قدر انسان‌های توانمند را نشناسیم."
کلانتری مشاور معاون اول رئیس جمهور و دبیر کل خانه کشاورز نیز با اشاره به بحران آب گفت: "اکنون بیش از سه‌چهارم کشور در معرض خشک شدن کامل قرار دارد و اگر ۸۸ متر مکعب آب تجدیدپذیر در اختیار داریم، در حال مصرف ۹۷ مترمکعب هستیم. در حالی که اجازه نداریم بیش از ۴۰ درصد یعنی ۳۵ متر مکعب آن را مصرف کنیم. اگر سیاست‌های تحمیلی به دولت در برنامه ششم توسعه ادامه پیدا کند، همه چیز تمام خواهد شد. در برنامه ششم توسعه مصوب شده است که ۱۱ میلیارد متر مکعب از مصرف سالیانه آب کم خود را کم کنیم. یعنی مصرف به ۹۶ متر مکعب برسد و این به این معنی است که صد درصد ذخایر آبی خود را مصرف کنیم. در حالی که مجاز به مصرف بیش از ۴۰ درصد آن نیستیم و اگر همین رویه ادامه پیدا کند، نسل بعد نسل سوخته خواهد بود."
محمد علی شاعری، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز در رابطه با انتقاد کلانتری از مجلس به خاطر تحمیل کردن سیاست‌های آبی گفت: "کاهش مصرف ۱۱ میلیارد متر مکعب، قدم اول برای جلوگیری از بحران آب بود که گام مهمی بود.همچنین پس از ۵۰ سال دولت ملزم به دست برداشتن از جنگل‌های هیرکانی شد و همچنین واردات محصولات مشکوک تراریخته را ممنوع کردیم. حمایت از کشت ارگانیک و طبیعی که همواره فقط در سطح شعار به آن توجه می‌شد به صورت قانون درآمد اما باید دید که چرا قوانینی در کشور وجود دارند اما به همه آنها عمل نمی‌شود."
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر اتکای دولت به بخش خصوصی است، ادامه داد: "اما در ایران در بخش خصوصی به دولت متکی است. در صورتی که باید مردم تعاونی‌ها و بخش خصوصی قدرت را به دست بگیرند و در وسط میدان باشند."
وی با بیان اینکه در اقتصادی که ۹۰ درصد آن وابسته به نفت و دولت باشد رانت دولتی به اقتصاد راه پیدا می‌کند، ادامه داد: "هنگامی که قدرت در دست دولت باشد، باعث فساد دو-سه هزار میلیارد می‌شود."