صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد

رشد جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۶ با وجود چالش‌ها

سازمان جهانی گردشگری اعلام کرد، صنعت گردشگری در سطح جهان با وجود برخی مشکلات، همچنان قدرتمندانه به راه خود ادامه می‌دهد.
بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی سازمان جهانی گردشگری، ورود گردشگران بین‌المللی در کل سال ۲۰۱۶ میلادی با رشد ۳.۹ درصدی به مجموع ۱.۲ میلیارد نفر رسیده و این هفتمین سال رشد پایدار صنعت گردشگری از سال ۲۰۰۹ تاکنون و عبور از بحران اقتصاد جهانی است و این رشد مداوم از دهه ۱۹۶۰ تاکنون بی‌سابقه بوده است.
در سال ۲۰۱۶ در مجموع ۳۰۰ میلیون گردشگر بین‌المللی بیشتر نسبت به آمار ثبت شده در سال ۲۰۰۸ اقدام به سفر کرده‌اند.
«طالب ریفاعی»، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در این‌باره گفت: گردشگری در سال‌های اخیر با وجود چالش‌ها و نگرانی‌هایی در حوزه امنیتی، مقاومت و قدرت خارق‌العاده‌ای از خود نشان داده است. گردشگری بین‌المللی با وجود این مشکلات همچنان به رشد قدرتمند، ایجاد اشتغال و رفاه برای جوامع در سراسر جهان ادامه می‌دهد".
بررسی منطقه‌ای وضعیت گردشگری حاکی از آن است که منطقه آسیاواقیانوسیه به لطف افزایش قابل ملاحظه تقاضا با رشد ۸ درصدی در جذب گردشگران بین‌المللی رو به رو بوده و از این حیث در سال ۲۰۱۶ پیشتاز بوده است. این منطقه با جذب ۲۴ میلیون گردشگر بیشتر نسبت به سال ۲۰۱۵ در مجموع از ۳۰۳ میلیون گردشگر در سال گذشته میلادی میزبانی کرده است.
همچنین قاره آفریقا رشد ۸ درصدی را پس از دو سال ضعیف ثبت کرده است و با اضافه کردن ۴ میلیون گردشگر، شمار گردشگران بین‌المللی سالانه خود را به ۵۸ میلیون نفر رسانده است. منطقه جنوب صحرای بزرگ آفریقا با ۹ درصد بیشترین رشد و آفریقای شمالی با ۳ درصد کمترین رشد را ثبت کرده‌اند.
قاره آمریکا نیز با متوسط رشد ۴ درصدی شمار توریست‌های خارجی سالانه خود را به ۲۰۱ میلیون نفر رساند، این در حالی است که گردشگری در منطقه آمریکای جنوبی و مرکزی با ۶ درصد بیشترین رشد را داشته است.
اما شمار گردشگران خارجی ورودی به اروپا نیز با متوسط رشد ۲ درصدی به ۶۲۰ میلیون نفر افرایش یافته است، مناطق شمالی و مرکزی اروپا به ترتیب با ۶ و ۴ درصد رشد بهترین آمار را در این قاره به ثبت رسانده‌اند و منطقه مدیترانه رشد ۱ درصد و غرب اروپا نیز رشدی در جذب گردشگر نداشته که این افول در برخی مناطق را می‌توان به حملات تروریستی و نگرانی توریست‌ها در برخی کشورها چون ترکیه و بلژیک نسبت داد.
منطقه خاورمیانه نیز در سال ۲۰۱۶ از ۵۴ میلیون گردشگر میزبانی کرده است که البته در مجموع رشد منفی ۴ درصدی را در مقایسه با آمار سال ۲۰۱۵ داشته است. برخی از مقاصد توریستی خاورمیانه رشد خوب و برخی دیگر رشدی منفی در جذب گردشگر داشته‌اند که مصر یکی از این کشورهاست.
متخصصان عرصه گردشگری پیش‌بینی می‌کند، صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۷ نیز به رشد پایدار خود ادامه دهد.