صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

علی‌اصغر یوسف‌نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس

عملکرد ضعیف بانک ها در ارائه تسهیلات خرد

شبکه بانکی باید ضمن پایبندی به اختیارات تعریف شده قانونی و خروج از فعالیت‌های غیرمجاز بنگاهداری، ساخت‌و‌ساز و ..

شبکه بانکی باید ضمن پایبندی به اختیارات تعریف شده قانونی و خروج از فعالیت‌های غیرمجاز بنگاهداری، ساخت‌و‌ساز و ...، برای کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز، رشد تولید، رشد اقتصادی، رشد اشتغال، نگاهی فراسازمانی و ملی درپیش بگیرد و ضمن کاهش سود سپرده‌ها، سود تسهیلات را به حداقل میزان کاهش دهند. در حال حاضر روند دشوار ارائه وام‌های خرد به مردم مورد انتقاد است و عملکرد بانک‌ها در ارائه تسهیلات خرد به اقشار کم‌درآمد قابل قبول نیست که قرار است نمایندگان مجلس این موضوع را پیگیری کنند.

 درباره شرایط دشوار ارائه وام بانکی باید گفت و پذیرفت که عملکرد  بانک‌ها در ارائه تسهیلات خرد به اقشار کم‌درآمد ضعیف است و مجلس این موضوع را در دستور کار و بررسی قرار داده است. این در حالیست که حتی بسیاری از زوج‌های جوان در زمینه اخذ وام ازدواج با مشکلات اساسی روبه‌رو هستند که براساس قانون، بانک‌ها باید به وظایف خود در ارائه تسهیلات عمل کنند. همچنین بانک‌ها در زمینه کاهش نرخ سود بانکی نیز عملکرد مناسبی نداشتند، که این قابل قبول نیست. در کشورهای مختلف نرخ تورم با یک افزایش معقول چند درصدی نرخ تسهیلات بانکی تعیین می‌شود و این قانون اگر در ایران اجرایی شود، بانک‌ها به تولیدکنندگان داخلی تسهیلات پرداخت نکرده و سرمایه را وارد بخش تولید نمی‌کنند و خودشان به سرمایه‌گذاری در بخش تولید اقدام می‌کنند و متاسفانه وام با سود 18 درصدی پرداخت نمی‌شود. اگر بانک‌ها به وظایف خود در زمینه حمایت از بخش تولید عمل کنند و منابع بانکی را به‌نوعی مدیریت کنند که به‌سوی بخش واقعی تولید سوق داده شود، بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود. یکی از معضلات کشور در حال حاضر بیکاری است، در صورتی که منابع بانک‌ها در بخش تولید به‌کار گرفته شود، زمینه اشتغالزایی قابل توجهی فراهم می‌شود. 
باید سیستم بانکی به‌نحوی عمل کند که مردم برای دریافت وام‌های خود با سدهای غیرقابل عبور روبه‌رو نشوند، البته نمایندگان مجلس استنکاف بانک‌ها را درباره عدم ارائه وام پیگیری می‌کنند.