مدتی است هزینه پارکینگهای فرودگاههای کشور افزایشقیمت شدیدی داشته و مسئولان نیز در این مورد سکوت اختیار کرده بودند.
سرمقاله
اخیرا مدیرعامل شرکت فرودگاهها این سکوت را شکسته و بانکها را عامل گران شدن هزینه پارکینگ فرودگاهها اعلام کرده است. به گفته ایشان، تسهیلات گرانقیمت بانکی باعث افزایش نرخ تعرفههای پارکینگ فرودگاهی شده است، بدین معنی که سرمایهگذارانی که در زیرساختهای فرودگاهی مثل پارکینگها سرمایهگذاری میکنند چون از تسهیلات گرانقیمت بانکی استفاده میکنند، ناچار به افزایش تعرفه پارکینگ هستند تا بتوانند تسهیلات دریافتی را با سود سنگین آن به بانکها پرداخت کنند.
سود تسهیلات بانکی برای زیر ساخت های عمومی اصلاح شود
ایشان همچنین مدعی شده است که چون هزینه توقف در پارکینگهای فرودگاهها بسیار ارزان بوده، بعضی از مردم از این پارکینگها به عنوان توقفگاههای نمایشگاهی خودرو استفاده میکردند. واقعیت این است که این اظهارات، گران شدن بیش از دو برابری هزینه پارکینگهای فرودگاهها را توجیه نمیکند. سوال اینجاست که شهروندی که میخواهد با پرواز ابتدای صبح – مثلا ساعت 6 صبح – به اصفهان برود و ساعت 8 شب هم به تهران بازگردد، با چه توجیهی باید به جای 7 هزار تومان قبل، 19 هزار تومان هزینه پارکینگ بدهد؟ این شهروند که از پارکینگ استفاده نمایشگاهی نمیکند. پارکینگ فرودگاه یک خدمت جانبی است که اگر به قیمت گزاف به شهروندان ارائه شود، به معنی محدود کردن خدمات هوانوردی عمومی و اختصاص دادن سفرهای هوایی به قشر
مرفه است. سرمایهگذاران در زیرساختهای فرودگاهی مثل پارکینگها هم باید با قراردادهای بلندمدت و تسهیلات مالیاتی حمایت شوند و شرکت فرودگاهها هم از آنها توقع سود آنچنانی نداشته باشد تا خدمتشان برای مردم ارزانتر
تمام شود.
این استدلال که چون سرمایهگذار تسهیلات گرانقیمت از بانک میگیرد، باید این هزینه را به مردم تحمیل کند، استدلال درستی نیست. سود تسهیلات بانکی درباره زیرساختهای عمومی نباید با سود این تسهیلات در سرمایهگذاریهای شخصی مثل بساز و بفروشی، یکی باشد و اگر یکی است، باید بانک مرکزی یا دولت در این مورد خطمشی بانکها را اصلاح کند نه اینکه فشار این موضوع به مردم تحمیل شود. امیدواریم دولت، نظام بانکی و شرکت فرودگاهها در این مورد به گفتگو بنشینند و بار این گرانی بیحساب وکتاب را از دوش مردم بردارند.