صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

پس لرزه های حادثه پلاسکو؛

شهرداری علت پرداخت نشدن 200 میلیارد تومان بودجه تجهیز آتش نشانی تهران را توضیح دهد

عضو شورای اسلامی شهر تهران روز شنبه خواستار توضیح شهرداری در خصوص پرداخت نشدن 200 میلیارد تومان از اعتبار اختصاص یافته به توسعه و تجهیز سازمان آتش نشانی پایتخت(از سال 92 تاکنون) شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا , رحمت اله حافظی افزود: اگر دراین زمینه پاسخ و توضیح مناسبی ارائه نشود، پاسخ به این موضوع را در قالب سئوال از شهردار تهران در صحن شورا پیگیری می کنم.
«ساختمان پلاسکو صبح روز پنجشنبه(2 بهمن) دچار حریق شد و پس از چند ساعت به طور کامل فروریخت، در این حادثه 16 مامور سازمان آنش نشانی تهران به شهادت رسیدند».
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از سال 92 تا کنون 492 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و ارتقای تجهیزات آتش نشانی و آموزش پرسنل مصوب شده بود اظهار کرد: این اعتبار بعد از جلسات مشترک کارشناسی با آتش نشانی، در صحن شورای شهر تهران تعیین و مصوب شد.
به گفته وی، 200 میلیارد تومان از مجموع اعتبار مصوب توسط شهرداری تهران به آتش نشانی پرداخت نشده و به همین دلیل این موضوع را به شهردار تذکر داده و سئوال خواهم کرد.
حافظی افزود: حادثه تلخ پلاسکو، همه مردم را متاثر کرد و امیدواریم قوه قضاییه با رسیدگی دقیق و عادلانه به این ماجرا، بخشی از این آلام را تسکین دهد و افرادی که کوتاهی کرده و یا قصوری داشته اند را شناسایی و قاطع و قانونی با آنها برخورد شود.
وی ابراز امیدواری کرد که این حادثه تلخ درس عبرتی برای مسئولان باشد تا در جایگاهی که هستند مسائل و مواردی که با جان و مال مردم ارتباط دارد را جدی بگیرند.
حافظی با تاکید بر اینکه ابعاد مختلف وقوع حادثه پلاسکو باید بصورت دقیق بررسی شود گفت: کارشناسان خبره باید وقوع این حادثه را از ابعاد و زوایای مختلف بررسی کرده و نتایج دقیق و مستند این بررسی ها را به دستگاه قضایی ارائه کنند.
عضو شورای اسلامی شهر تهران به وجود ساختمان های مشابه پلاسکو در سطح پایتخت اشاره کرد و افزود: بر اساس گزارش یکی از معاونان شهردار تهران، ساختمان پلاسکو پایان کار نداشته و معلوم نیست که این ساختمان مجوز چه نوع بهره برداری را داشته است.
حافظی اظهار کرد: باید مشخص شود که متولی اصلی محاسبه «خستگی اسکلت» چه نهادی بوده تا بتوان در خصوص نیاز به تقویت، تخریب و یا جایگزینی سازه اظهار نظر کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس گزارش های اعلام شده، هزار و 500 تن محصولات پارچه ای تولید شده یا در حال تولید در این ساختمان وجود داشته و سئوال اینجاست که آیا ساختمان پلاسکو ظرفیت این حجم الیاف را داشته است؟
وی گفت: برای اطفای حریق پلاسکو از آب استفاده شده و این حجم آب جذب الیاف موجود در ساختمان و افزایش چشمگیر وزن آن شده است.
به گفته وی، بنظر می رسد برای اطفای حریق پلاسکو می بایست از روش های دیگر استفاده می شد که متاسفانه آتش نشانی تهران تجهیزات مناسب برای شیوه های نوین اطفای حریق از جمله شلیک گاز را در اختیار ندارد.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با بیان اینکه وقتی حریق یک ساختمان با اسکلت فلزی بدون عایق حرارتی پس از دو ساعت مهار نمی شود، نیروهای آتش نشان باید ساختمان را ترک کنند تاکید کرد: در صورت وجود عایق حرارتی این زمان به سه ساعت افزایش می یابد.
به گفته حافظی، وقتی زمان اطفا در این نوع ساختمان ها زیاد می شود،‌ اسکلت بنا به دلیل حرارت زیاد نرم و مقاومت وزنی خود را از دست می دهد و در نتیجه احتمال ریزش ساختمان افزایش می یابد.
حافظی با تاکید بر اینکه این موضوع باید در روند عملیات مهار آتش سوزی پلاسکو به صورت دقیق بررسی شود تصریح کرد: ساختمان پلاسکو در گذشته تذکرات متعددی دریافت کرده و باید مشخص شود که تذکرات باید به بهره بردار داده می شده یا مالک و مسئول اجرا و یا پیگیری چه کسی بوده است.
وی در خصوص توانمندی و تخصص نیروهای آتش نشان نیز گفت: نکته مهم دراین زمینه، واگذاری مسئولیت و مدیریت آتش نشانی به فرد غیرتخصصی است که چرا فردی که از بدنه آتش نشانی نبوده و معاون توسعه یک دستگاه اجرائی بوده، به عنوان مدیر این سازمان منصوب شده است.
حافظی تاکید کرد: باید مسئول این مجموعه تخصصی با طی سلسله مراتب کاری انتخاب شود، وقتی نیرویی از خارج مجموعه آتش نشانی به عنوان مدیرعامل منصوب می شود، نگرانی برای وقوع چنین حوادثی نیز بروز می کند.
ساختمان پلاسکو واقع در خیابان جمهوری تقاطع خیابان فردوسی حدود حوالی ساعت 8 صبح روز پنجشنبه(30 دی) دچار حریق شد و پس از حدود سه ساعت عملیات اطفا حریق، ساختمان یکباره به طور کامل فروریخت.
حادثه ساختمان پلاسکو منجر به شهادت 16 آتش نشان و فوت 5 شهروند(کسبه یا مالکان واحدهای تجاری) شد.
عملیات امداد و نجات و آواربرداری از مخروبه ساختمان پلاسکو پس از 9 روز، عصر روز گذشته(جمعه) به پایان رسید.