صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مروری کوتاه بر زیر ساخت های اجراشده در جزیره هندورابی قبل از افتتاح

مدیران عامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش و شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش با توجه به نزدیک شدن به افتتاح فرودگاه و بندر هندورابی به بررسی روند اجرایی زیر ساخت های انجام شده در این جزیره زیبای مرجانی پرداختند.

به گزارش کسب و کار نیوز در ابتدای  پرهام جانفشان، مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش به ارائه توضیحاتی درباره جزیره هندورابی پرداخت و گفت: جزیره هندورابی نخستین جزیره ای است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی، از ابتدا بدون زیرساخت بوده است. کار توسعه زیرساخت های حیاتی هندورابی، بر اساس دستور ریاست محترم جمهوری و در سفری که ایشان طی سال نخست ریاست خود به جزیره کیش داشتند، آغاز شد.
وی افزود: قطعا ما باید برای اجرای این توسعه، ابتدا بر روی برنامه های آتی این جزیره برنامه ریزی می کردیم و در واقع بر اساس هدف گذاری که کیش دارد، تعیین می شد که هندورابی قرار است چه نقشی را ایفاء کند.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش، تصویب طرح جامع هندورابی را نتیجه زحمات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش خواند و اظهار کرد: طی سه سال مدیریت دکتر مونسان در جزیره کیش، طرح جامع هندورابی مصوب شد تا بر اساس آن این جزیره نقش جزیره آرامش را بازی کند. در واقع عمده فعالیت های این جزیره توسعه گردشگری و جذب آن در سطح داخلی و خارجی است لذا هندورابی نقش مکمل را برای جزیره کیش بازی خواهد کرد.
جانفشان با اشاره به شرایط زیست محیطی خاص جزیره هندورابی گفت: جزیره هندورابی دارای زیست گاه های بسیار نادری است که از مرجان ها گرفته تا لاک پشت ها و حیات وحش گسترده است و می تواند جذابیت خوبی را برای گردشگران ایجاد کند.
وی ادامه داد: در ابتدای امر، نخستین بحثی که در جزیره دنبال شد، ایجاد زیر ساخت های حمل و نقلی بود تا امکان سفر برای عزیزان فراهم شود لذا بر اساس دستور دکتر مونسان، فرودگاه و بندر هندورابی با سرعت ساخته شد. همچنین یک رینگ پیرامونی نیز به طول 8 کیلومتر به همراه یک هتل که با مشارکت بخش خصوصی ساخته شد، در هندورابی به اجرا رسید لذا ما در جزیره هندورابی زیر ساخت های اولیه را برای حضور وفعالیت سرمایه گذارن اجرا کرده ایم تا اهداف طرح جامع محقق شود.
اسماعیل موسوی، مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش درباره بخش بندر جزیره هندورابی اظهار داشت : امروز حوضچه بندر هندورابی با همه استانداردهای لازم مورد بهره برداری قرار گرفته است و کار ساخت آن به اتمام رسیده است. که با توجه به اینکه محدوده محل ساخت بندر، مرجان های زنده زیادی وجود داشت و بر اساس تاکیدات ریاست سازمان، به شکل حرفه ای و استاندارد این مرجان ها جا به جا شدند لذا 75 هزار مرجان به شکل مناسب و بدون آسیب به زیست گاه جدید منتقل شدند و خوشبختانه همه مسائل زیست محیطی هم در فرودگاه و هم در بندر رعایت شده است که سبب شده مشکل خاصی تا امروز نداشته باشیم.
در ادامه مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش به ارائه اطلاعاتی درباره جزئیات اجرای پروژه فرودگاه هندورابی اشاره نمود  و گفت: باند فرودگاه هندورابی به طول 1 هزار و 480 متر و به انضمام 150 مترعرض شانه خاکی است. ضمن اینکه عرض باند نیز با احتساب شانه ها450 متر است.
وی افزود: ابرونف فرودگاه نیز با 155 متر طول و 5/87 متر عرض اجرا شده که با روسازی بتونی و به صورت متفاوت ساخته شده است. در واقع این شکل متفاوت به دلیل حفظ مسائل زیست محیطی رخ داده است.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش ادامه داد: مساحت بتون ریزی سطوح پروازی این فرودگاه، بالغ بر 93 هزار متر مربع است ضمن اینکه 56 هزار متر مربع خاکبرداری و 46 هزار متر مربع خاکریزی، نیز با  100 در صد پیشرفت فیزیکی در این فرودگاه انجام شده که انشاالله به زودی توسط مقامات ارشد کشور افتتاح خواهد شد.
جانفشان مساحت حریم فرودگاه هندورابی را بالغ بر 90 هکتار خواند و گفت: در این فرودگاه، فاصله استریپ از مرکز باند 75 متر از طرفین هست که توسط فنس محصور شده است.
وی تاکید کرد: ما در بخش روشنایی که دید در شب و در مه را برای هواپیما را تامین می کند، تمهیدات لازم را مد نظر قرار داده ایم همچنین بخش ترمینال مسافری این فرودگاه نیز با 400 متر مربع مساحت به همراه برج مراقبت با 14 متر ارتفاع به اتمام رسیده است.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش گفت: ساختمان دیزل ژنراتور که بخش برق این فرودگاه است نیز، در مساحتی بالغ بر 500 متر مربع تاسیس شده که تا امروز 90 درصد آن اتمام یافته است.
جانفشان درباره اقدامات انجام شده در بخش بندر اظهار کرد: بندر یکی از اساسی ترین سازه هایی است که برای هر جزیره ای در راستای جا به جایی کالا، خدمات، مسافر و گردشگر نیاز است لذا اتمام آن در اولویت قرار گرفت. ضمن اینکه ما در این بندر پروژه های بسیار زیادی را نظیر: موج شکن های اصلی و فرعی را داشتیم. در این پروژه یک بازوی اصلی به طول 1029 متر و بازوی فرعی به طول 320 متر  در کنار اسکله های بتنی و شناور کامپوزیتی کار شده که به اتمام رسیده است.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش افزود: خوشبختانه ما بعد از جا به جایی مرجان ها، گزارشی مبنی بر سازگاری بالای 90 درصد مرجان ها با محیط اطراف را داشته ایم که جای خرسندی دارد.
جانفشان  در ادامه با اشاره به عدم حضور خودروهای فسیلی در هندورابی گفت: رینگ پیرامونی هندورابی، با ابعاد 8500 متر، جاده اصلی هندورابی خواهد بود زیرا ما در این جزیره استفاده از وسایل نقلیه موتوری و فسیلی را نخواهیم داشت. از آنجایی که هندورابی با برند، جزیره آرامش نامیده می شود لذا خودروها در آن الکتریکی و یا هیبریدی خواهد بود بنابراین سرعت زیاد و سر و صدا نخواهیم داشت لذا رینگ نیز آسفالته نیست و با مصالح سازگار و مواد نانو اجرا شده است.
در ادامه این برنامه، مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش درباره اجرای نخستین پرواز آزمایشی به هندورابی گفت: خوشبختانه 4 بهمن ماه نخستین هواپیما در هندورابی با موفقیت نشست که مایه خرسندی بود که  مدت زمان پرواز این هواپیما از کیش به هندورابی ١٢ دقیقه بود که با موفقیت انجام شد.
مدیر عامل شرکت توسعه و مدیریت بنادر و فرودگاه های منطقه آزاد کیش در خصوص میزان کیفیت فرودگاه هندورابی در نخستین پرواز آزمایشی به این جزیره گفت: زمانی که ما از خلبان درباره باند فرودگاه، سوال کردیم ایشان گفتند بهترین روسازی باند را شاهد بوده اند و تعجب می کردند که علی رغم سرعت بالای اجرای کار، روسازی به نحوی انجام شده که هواپیما کوچکترین لرزشی را نداشت.