صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

رئیس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران:

لازمه کسب و کار موفق داشتن اخلاق تجارت است

رئیس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران گفت: برای داشتن کسب و کار موفق و رسیدن به اقتصاد سالم در جامعه، وجود اخلاق تجارت ضروری است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف تهران، علی توسطی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران افزود: در شرایط اقتصاد اقتصادی امروز شاهد افزایش کالاهای تقلبی در بازار هستیم که روند رو به رشد آن به اقتصاد کشور آسیب وارد می کنند و تجاری که مبادرت به وارد کردن کالاهای تقلبی می کنند، فاقد اخلاق تجاری هستند.
وی تصریح کرد: وجود بیش از اندازه کالاهای تقلبی در بازار نشان می دهد که در اخلاق تجارت مشکل داریم و تخصص های لازم و مواضع اخلاقی را در وارد کردن کالا نداریم که برون رفت از این مسئله مستلزم آموزش است.
توسطی اظهار کرد: شیوع واردات کالاهای تقلبی دارای مشابه اصلی ، به دلیل  سود فراوان صورت می‌گیرد و آن دسته از تجاری که مبادرت به این کار می‌کنند، بدانند این مساله خارج از تعهدات اخلاقی است و به سرمایه و سلامت جامعه آسیب می رساند.
وی با تاکید بر اینکه قوانین دست و پا گیر باعث زیاد شدن کالای قاچاق می‌شود، افزود: در چند سال پیش تنها در یکی از بخش های گمرکات ۳۸۰ مقررات صادر شده بود که متناقض با هم بودند؛ وجود این همه قوانین ضدو نقیض ضروری نیست . قانون و مقررات باید اصولی بوده و قابلیت اجرا داشته باشد.
توسطی افزود: در حال حاضر تمام کشورهای توسعه یافته برای سهولت در تجارت به دنبال حذف مقررات زائد هستند و ما نیز باید قوانین و مقرراتی داشته باشیم که در درجه اول کارساز باشد و مانع از توسعه تجارت نشود ضمن اینکه حذف مقررات زائد اداری را باید در دستور کار قرار دهیم.
رئیس کمیسیون ارتباطات اتاق اصناف تهران افزود: باید راهکاری برای شناسایی آن دسته از کالاهای  تقلبی که مشابه نوع اصلی هستند، صورت بگیرد؛ برخی از این کالاها آنقدر شبیه نوع اصلی ساخته می شوند که به جز مسئولان صنفی و خبره ، کسی متوجه تقلبی بودن آن نمی شود. متاسفانه برخی تجار با یک سوم قیمت این کالاها را از چین می‌آورند که استاندارهای لازم در آن رعایت نشده است اما با قیمت های گزاف به فروش می رسانند .
وی اظهار کرد: وجود اخلاق در کسب وکار می تواند عامل موثری در نمایش زیبای یک تجارت محسوب شود و این مساله به عنوان یک ارزش محسوب می شود. همه ما در مقابل رفتارهای اخلاقی تجاری قرار گرفته ایم، تجاری که  درست عمل می کنند و کالای اصلی را وارد می کنند اعتماد بیشتری از جامعه را به خود جلب می کنند.