صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

فرودگاه و بندر هندورابی آماده افتتاح با حضور رییس جمهور

با ورود اولین پرواز آزمایشی در فرودگاه هندورابی این جزیره آماده افتتاح زیرساخت های بندری وفرودگاهی توسط رییس جمهور است.

به گزارش کسب و کار نیوز با ورود اولین پرواز آزمایشی در فرودگاه هندورابی این جزیره آماده افتتاح زیرساخت های بندری وفرودگاهی توسط رییس جمهور است.
جزیره آرام هندورابی این روزها وارد دوران تحول خود شده است . نخستین پرواز آزمایشی درفرودگاه هندورابی به زمین نشست .
جزیره هندورابی جزیره ای که کمترین امکانات رفاهی ومعیشتی در آن وجود داشت حالا می رود تا به عنوان جزیره آرامش کشور میزبان گردشگران داخلی وخارجی باشد و این مهم به سبب ایجاد زیرساخت های گردشگری ممکن شده است زیر ساخت هایی که با محوریت حفظ محیط زیست این جزیره توسعه می یابد .
در بهمن‌ سال 89 و پس از تصویب و ابلاغ طرح الحاق جزایر هندورابی و فارور کوچک و بزرگ به محدوده منطقه آزاد کیش، هندورابی به منطقه آزاد کیش الحاق شد.
سال 93 دکتر روحانی درسفربه جزیره کیش وبازدید از جزیره هندورابی دستور توسعه این جزیره را صادر کرد.
رییس جمهور دولت تدبیروامید ابراز امیدواری کرد درسفر آتی خود به هندورابی شاهد احداث فرودگاه وبندرگاه دراین جزیره آرام باشد تا امکان سفراز مسیر هوایی به این جزیره ممکن شود.
این دستور نقطه عطفی برای توسعه هندورابی شد و در پی این دستور رییس جمهور مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش برای آبادانی این جزیره بکر ومهجور عزم خودرا جزم کردند تا این کارشروعی باشد برای توسعه جزایر کشور که بی شک علاوه برآبادانی، رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای کشورمان به همراه دارد.
درآغاز طرح توسعه هندورابی سازمان منطقه آزاد کیش همزمان با تدوین طرح جامع جزیره هندورابی به عنوان جزیره آرامش توسط تیم مشاوران ایرانی وآلمانی از گروه مشاوران خواست عملیات احداث بندر وفرودگاه هندورابی را براساس جانمایی انجام شده آغاز کنند تا روند توسعه این جزیره تسریع شود.
طرح توسعه هندورابی با رویکرد اکوتوریست درهمه پروژه های این جزیره محور برنامه ریزیها شد . تیم های مختلف اجرایی به صورت  شبانه روزی تلاش کردند تا درمدت زمان یکسال فرودگاه هندورابی آماده بهره برداری شود کاری دشوار که اجرایی شد.
فرودگاه هندورابی دارای طول باند 1450 متر است و می تواند  پذیرای هواپیماهای سبک از نوع فوکر 50 و ATR با ظرفیت مسافر تا 40 نفر باشد.
این فرودگاه  دوشنبه 4 بهمن میزبان نخستین پرواز آزمایشی بود. دراین پرواز یک فروند هواپیمای y12  با 18 مسافر ساعت 13 از جزیره کیش به مقصد هندورابی پرواز کرد وپس از گذشت 12 دقیقه درفرودگاه هندورابی به زمین نشست.
بندر هندورابی میزبان گردشگران دریایی درنوروز96
عملیات احداث بندر هندورابی به عنوان یکی دیگر از مبادی ورودی این جزیره آرام همزمان با ساخت فرودگاه آغاز شد.
دراین بندر احداث بخش های مختلف از جمله حوضچه ای  به وسعت 20 هکتار، اسکله مسافری به طول 130 متر، اسکله ای برای پهلو گیری بارج ها و تخلیه مصالح، فضایی برای نشستن و انتظار مسافران دریایی، ساختمان اداری، پس کرانه ها و پشتیبانی به اتمام رسیده است.
اما نکته جالب توجه در احداث بندر هندورابی جابجایی مرجانها به منظور حفاظت از طبیعت زیبای این جزیره بکر است.
کاری که برای اولین بار درکشورما اجرایی شد.
در مراحل اجرای بندر و احداث موج شکن هندورابی تیم اجرایی با یک توده بزرگ مرجانی مواجه شدند.  با بررسی های اداره محیط زیست جزیره کیش، دستور جابجایی این توده مرجانی توسط تیم غواصی حرفه ای صادر شد و این عملیات که  8 ماه به طول انجامید اجرای بندر هندورابی را با تاخیر مواجه کرد.
حدود 60 هزار قطعه مرجان در یک اقدام زیست محیطی بی نظیر و هزینه بر در این جزیره جا به جا شده است.
این مرجانها پس از انتقال درشرایط خوبی قراردارند که انجام این عملیات خود تجربه نادری درکشور محسوب می شود.
ساخت فرودگاه وبندرگاه آغاز حرکتی نو درجزیره ای محروم است که به همت دولت تدبیروامید میسر شد وبی شک آینده ای روشن برای این جزیره آرام رقم می زند.
شاخه ای جدید از گردشگری که تاکنون درکشور ما مغفول مانده بود درتوسعه هندورابی دیده شد . ظرفیت های هندورابی به خوبی بررسی و این جزیره به عنوان جزیره آرامش وارد برنامه  توسعه شد.
حالا فرودگاه و بندرگاه هندورابی که محصول اندیشه مدبرانه دولت تدبیر وامید هستند آماده شده تا با حضور رییس جمهور که آغاز گر این حرکت متحولانه درجزیره هندورابی بود افتتاح شوند و همچنین میزبان مردم خوب کشورمان درنوروز 96 باشند.
در راستای مسائل زیست محیطی آسفالت و راه سازی به جزیره هندورابی راه نمی یابد و از سنگفرش برای راه سازی این جزیره استفاده خواهد شد تا با کمترین مداخله در مسائل زیست محیطی این جزیره توسعه یابد .
همچنین ورود خودروهای فسیلی و شخصی به جزیره نیز ممنوع خواهد بود و کلیه خودروهای جزیره هندورابی مربوط به حمل و نقل عمومی خواهند بود تا امکان مالکیت شخصی و افزایش روند خودروها را در جزیره شاهد نباشیم.
 تامین آب و برق ، کاشت تعداد زیادی درخت نخل، ایجاد مجموعه اقامتی برای گردشگران ، استقرار واحد های درمانی، هلال احمر، امکانات رفاهی وخدماتی برای خانواده های بومیان این جزیره، توسعه فضای سبز هندورابی و امکانات تفریحات دریایی ازدیگر اقد اماتی است که در جزیره آرامش انجام شده است.