امروزه اشتیاق به خریدهای اینترنتی افزایش یافته است، ازاینرو شناخت فروشگاههای اینترنتی و خرید آنلاین امری ضروری است. فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه مجازی به فروشگاهی اطلاق میشود که تعدادی محصول را روی وبسایت خود که به نوعی همانند ویترین مغازه است، قرار میدهد و مشتریان میتوانند از این ویترین انتخاب کنند و سپس خرید انجام دهند.
شایلی قرایی
دنیای شبکهها، همه چیز را تغییر داده و میدهد. سازمانها دیگر جا و مکان زیادی را اشغال نمیکنند. پیامها به صورت صوتی و الکترونیکی به سرعت منتقل میشود. کتاب، موسیقی و فیلم به بیتهای الکترونیکی تبدیل شده است. این تحول، فراگیر و جامع است و به تبع آن، روشهای بازاریابی نیز نو شده است. بخشبندیها، هدفسازیها، موضعیابیها و برنامهریزیها تحتتاثیر قرار گرفته است. حتی عناصر آمیخته بازاریابی نیز در شکل جدیدی ظهور پیدا کرده است. توزیع نیز به عنوان یکی از 4 عنصر سنتی آمیخته بازاریابی در این دوران گذار بهشدت تغییرپذیر به نظر می رسد. شیوههای سنتی توزیع به همراه فروش اینترنتی زمینهای را برای محدود کردن واسطههای سنتی فیزیکی فراهم آوردهاند.
به عبارت دیگر، امروزه اشتیاق به خریدهای اینترنتی افزایش یافته است، ازاینرو شناخت فروشگاههای اینترنتی و خرید آنلاین امری ضروری است. فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه مجازی به فروشگاهی اطلاق میشود که تعدادی محصول را روی وبسایت خود که به نوعی همانند ویترین مغازه است، قرار میدهد و مشتریان میتوانند از این ویترین انتخاب کنند و سپس خرید انجام دهند.
این در حالیست که در کشور ما رشد این فروشگاهها غیرقابل انکار است اما برای پروانه کسب آنها فکری نشده است. صدور پروانه کسب برای فروشگاههای اینترنتی از آن رو حائزاهمیت است که عموم این صنف به جز چند فروشگاه انگشتشمار و شناختهشده در حقیقت طی یک دهه گذشته به صورت زیرزمینی فعالیت داشتهاند و حالا با گسترش شبکه موریانهای آنها و ورودشان به جریان دادوستد بازار داخلی روی جریان اقتصادی تاثیر میگذارند.