صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

روز پایانی مذاکرات سوری در آستانه و احتمال تمدید زمان گفت وگوها

همزمان با مذاکرات سوری با حضور هفت هیات از جمله ایران، روسیه و ترکیه به عنوان بانیان نشست در شهر آستانه پایتخت قزاقستان، یک منبع هیات مخالفان مسلح حاضر درگفت وگوها از احتمال ادامه آن خبر داد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایرنا، در این مذاکرات هیات های دولت سوریه و گروههای مسلح، استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه و جورج کرول سفیر آمریکا در قزاقستان به نمایندگی از واشنگتن شرکت دارند. 
تنظیم سندی برای تقویت و تثبیت آتش بس در دستور کار مذاکرات آستانه اعلام شده است.
پیش از آغاز نشست عمومی امروز (سه شنبه)، هیات های ایران، روسیه و ترکیه به عنوان سه کشور مبتکر آتش بس و مذاکرات سوری، در یک جلسه مشترک، برنامه تشکیل کمیسیون نظارت بر اجرای پیمان ترک مخاصمه را بررسی کردند.
در همین حال، روزنامه روسی کامسامولسکایا پراواد به نقل از اسامه ابوزید وابسته به هیات مخالفان نوشت که مذاکرات سوریه ممکن است تا روز چهارشنبه ادامه یابد.
وی افزود: اگر ایران، روسیه و ترکیه تداوم گفت وگوها را ضروری بدانند ما موافقت می کنیم، زیرا برای دو روز مذاکره به آستانه نیامده ایم و برای رایزنی بیشتر آماده ایم. 
براساس برنامه اعلام شده، قرار است سه کشور به عنوان ضامن توافقنامه ٢٩ دسامبر که در مسکو با حضور محمدجواد ظریف، سرگئی لاوروف و احمد چاووش اوغلو وزیران خارجه ایران، روسیه و ترکیه تائید شد، کمیسیونی برای نظارت بر آتش بس سوریه تشکیل دهند.
همچنین روز پایانی گفت وگوهای سوری در پایتخت قزاقستان با برگزاری چند ملاقات دوجانبه بین هیات های شرکت کننده آغاز شد.
قرار است استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل عصر امروز و در پایان مذاکرات عمومی، بیانیه مشترک اجلاس را که به تایید و تصویب ایران، روسیه و ترکیه می رسد قرائت کند.
محور این مذاکرات که با حضور حسین جابری انصاری و سدات اونال معاونان وزارت خارجه ایران و ترکیه و سرگئی لاورنتیف نماینده رئیس جمهوری روسیه در امورسوریه در هتل ریکسوس جریان دارد، افزایش تلاش ها برای حل بحران سوریه است.
نشست آستانه با هدف شکستن بن بست از سرگیری مذاکرات صلح سوری در ژنو برنامه ریزی شده که از هفت ماه پیش با کارشکنی گروههای مسلح تحت الحمایه گروه کشورهای ضدسوری از جمله عربستان سعودی متوقف شده است. 
همچنین وزارت خارجه روسیه اعلام کرده است که نشست آستانه مقدمه ای برای از سرگیری مذاکرات متوقف شده صلح در ژنو است که هشتم فوریه (20 بهمن) با نظارت سازمان ملل متحد در ژنو آغاز خواهد شد.