صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

امیدواری شفیعی کدکنی به ظهور شاعران بزرگ

محمدرضا شفیعی کدکنی می‌گوید از این‌که در عصر حاضر و در آینده نیز شاعران و نویسندگان ممتاز و بزرگی در قلمرو زبان فارسی دری ظهور کنند ناامید نیستیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از  ایسنا، استادان دانشگاه‌های افغانستان که برای گذراندن دوره دانش‌افزایی زبان فارسی میهمان بنیاد سعدی بودند، با محمدرضا شفیعی کدکنی در دانشکده زبان و ادبیات دانشگاه تهران دیدار کردند.
بر اساس خبر رسیده از بنیاد، در این دیدار صمیمانه، دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی ضمن خوش‌آمدگویی و استقبال از حضور این میهمانان، مردم فارسی‌زبان منطقه را متعلق به یک واحد فرهنگی مشترک و از یک خانواده دانست و گفت: اقوامی که در طول تاریخ با شعر فارسی دری زندگی کرده‌اند همچون جویبارهایی هستند که به رودخانه زبان فارسی وارد شده‌اند و شط پرشکوه شعر فارسی را به وجود آورده‌اند و ظرف همدلی اقوام منطقه، همواره شعر فارسی بوده و هست.
این شاعر و استاد  دانشگاه ادامه داد: من معتقدم امروزه نیز فرزندان سنایی و مولانا و فردوسی و سعدی و حافظ و نظامی و خیام، قطعاً وارث نبوغ نیاکان خود هستند و ما ناامید نیستیم از این‌که در عصر حاضر و در آینده نیز شاعران و نویسندگان ممتاز و بزرگی در قلمرو زبان فارسی دری ظهور کنند.
شفیعی کدکنی ضمن آرزوی توفیق برای این استادان یادآور شد: ما همه به عنوان معلمان زبان و ادب فارسی دری، مسئول پاسداری از این فرهنگ و زبان هستیم و هرچیزی را که به ارتقای آن کمک برساند باید مورد حمایت قرار دهیم و با هرآن‌چه باعث افت و ابتذال آن شود برخورد انتقادی داشته باشیم.
او افزود: موهبتی که خداوند به اقوام منطقه عطا کرده است به هیچ قومی در روی کره زمین نداده و آن این است که آنان وارث بزرگانی همچون مولانا جلال‌الدین بلخی هستند؛ شاعری که امروز تازه بشریت دارد او را کشف می­‌کند.
در ادامه این دیدار، استادان دانشگاه‌های افغانستان نیز ضمن معرفی خود و فعالیت‌های علمی‌شان پرسش‌هایی را با شفیعی کدکنی مطرح کردند که استاد نیز به سؤال‌های آن‌ها پاسخ داد.
دوره ده‌روزه دانش‌افزایی زبان و ادبیات فارسی ویژه استادان دانشگاه‏‌های کشور افغانستان با حضور ۱۹ استاد از دانشگاه‌های کابل، البیرونی کاپیسا، پروان، بامیان و جلال‌آباد افغانستان، در محل بنیاد سعدی برگزار شد.