صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهدی تقوی، استاد دانشگاه

بازارهای خارجی را دریابیم

​یکی از مسائل مهمی که در رابطه با برجام همیشه مطرح است، این است که برجام باب گفتمان تجاری با دنیا را باز کرد؛ گفتمانی که تا پیش از این به این صورت وجود نداشت.

سرمقاله

 حداقل تحریم‌ها و ذهنیت دنیا نسبت به ایران مانع از آن می‌شد. به لطف برجام تاکنون هیات‌های زیادی به کشور ما آمده که برخی از آنها هم نسبت به گشودن ارتباطات تجاری با کشور ما علاقه نشان داده‌اند. برخی از آنها هم البته کشورهایی بوده‌اند که در زمان تحریم‌ها نیز با ما ارتباط تجاری داشته‌اند اما هم‌اکنون برای گسترده‌تر کردن روابط با ما پیشگام شده‌اند. آنچه که در این میان اهمیت دارد، آشنایی کشور ما با بازارهای خارجی و برداشتن گام‌های اولیه با باز شدن این ارتباطات است. مشخصا کشور‌های دنیا به بازار تقاضای ما نیاز دارند و این نیاز شاید حتی منافع سیاسی آنها را تحت تاثیر قرار دهد. البته باز هم بستگی دارد به اینکه دولت‌های بعدی نگرش برجام را از یاد نبرند یا پایبند برجام باشند. منظور از نگرش برجام سیاست‌هایی است که دولت کنونی برای اجرا و تدوین برجام پیاده کرد؛ سیاست‌هایی که مهم‌ترین آن ایجاد یک گفتگوی تجاری با دنیا برای دسترسی به منفعت‌های اقتصادی و بازرگانی است. منافع اقتصادی کشور در گرو پایبندی به برجام است و به هیچ بهانه یا هیچ دلیلی نباید منافع اقتصادی مردم به‌ویژه تولیدکنندگان را نادیده گرفت.