صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عبرت‌های پلاسکو

پیشنهاد تشکیل کمیته شناسایی واحدهای شهری در معرض خطر از سوی حسین‌زاده

یک عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیشنهاد کرد کمیته‌ای برای شناسایی ساختمان‌های مخاطره‌آمیز و مدیریت بحران تشکیل شود.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،عبدالکریم حسین‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در شرایط فعلی لزوم تشکیل کمیته مشترک مدیریت بحران و شناسایی و احصای سلول‌های شهری در معرض مخاطره و تهدید احساس می‌شود. این کمیته می‌تواند بر اساس شاخص‌هایی که در طرح‌های جامع و تفصیلی وجوددارد، سازه‌هایی که در مخاطره شدید و یا در معرض بحران‌های طبیعی هستند را با یک برنامه‌ریزی مدون شناسایی کرده و با جمع آوری اطلاعات مربوط نسبت به سازماندهی این واحدها و رفع و کاهش مخاطره اقدامات قانونی را اعمال کند.
وی افزود: در راستای تعاریف مندرج در قانون مدیریت بحران در مقوله پیشگیری و آمادگی،‌ ضرورت تشکیل کمیته‌ای متشکل از معاونت‌های شهرسازی و معماری و مسکن وزارت راه وشهرسازی و همچنین سازمان مدیریت بحران و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور و شهرداری دو چندان است که براساس آیین نامه قانون مدیریت بحران و مشابه آن، این کمیته می‌تواند به ریاست استاندار استان مربوط هدایت و راهبری شود.
این عضو کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: ‌به نظر می‌رسد دولت با مشارکت شهرداری باید برای هر یک از سازمان‌ها وظایفی را تعریف کند و آن را به واحدهای شناسایی شده اعلام کند. همچنین دولت و شهرداری باید تسهیلات مشترکی برای نوسازی و مقاوم‌سازی در اختیار ساکنین این واحدها قرار دهند و سازمان مدیریت بحران و شهرداری‌ها نیز باید تا زمان اتمام مقاوم سازی تجهیزات مورد نیاز برای مقابله با مخاطرات احتمالی را در اختیار آن‌ها قرار دهند تا ایمنی آن‌ها تضمین شود.
حسین‌زاده در پایان یادآور شد: تجربه و درس آواربرداری از یک ساختمان بلند مرتبه تجاری در پایتخت، به ما می‌آموزد که ضرورت تشکیل این کمیته دوچندان است. حال آنکه می‌توان این کمیته را در قالب قانون مدیریت بحران و یا در قالب دیگر ساماندهی کرد چرا که با پیشگیری می‌توان مانع از بروز این‌گونه حوادث تلخ و دردناک شد.