صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

جمال رازقی رئیس اتاق شیراز:

برجام زمینه‌ساز گشایش در صادرات صنایع‌دستی خواهد بود

جمال رازقی رئیس اتاق شیراز معتقد است گشایش‌هایی که به واسطه برجام به وجود آمده، در ارتقای صادرات صنایع دستی موثر خواهد بود.
به گزارش کسب و کار نیوز بهد نقل از اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: برجام تاکنون در بخش‌های مختلف گشایش‌هایی را ایجاد کرده است و در ارتقای صادرات صنایع‌دستی نیز اثربخش خواهد بود.
جمال رازقی در حاشیه نخستین جشنواره نوآوری و خلاقیت در طراحی محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در اتاق شیراز، با اشاره به سالگرد توافق برجام افزود: اقدام بزرگی که دولت تدبیر و امید و به‌ویژه رئیس‌جمهوری و تیم مذاکره‌کننده کشورمان در زمینه تحقق و اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) انجام داد قابل‌تقدیر است.
وی ادامه داد: ما برای دستیابی به رشد اقتصادی 6 تا 8 درصدی که از برنامه‌های کشور است چیزی حدود 700 تا 800 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی نیاز داریم که برجام این فرصت و امکان را ایجاد کرده است.
رازقی، فرش را یکی از صنایع‌دستی مطرح و دارای جایگاه جهانی کشورمان دانست و گفت: در گذشته در بحث صادرات فرش با ممنوعیت و مشکلاتی مواجه بودیم اما امروز و به لطف توافق برجام این ممنوعیت برداشته‌شده و این کار در حال انجام است.
وی گفت: به‌رغم توانمندی که در بخش فرش داریم، نباید خودمان را محدود به فرش کنیم چراکه هنرمندان ما قابلیت‌های بسیار بزرگی دارند و سایر صنایع‌دستی ما نیز با توجه به اینکه ما مشکل اشتغال و مهاجرت داریم، می‌توانند با کمترین سرمایه‌گذاری بسیاری از این مشکلات را حل کنند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز با اشاره به رویکرد جدید اتاق و توجه ویژه به اقتصاد هنر و ورزش تصریح کرد: با توجه به مشکلاتی که در اقتصاد کلان استان خصوصاً در زمینه خشکسالی و اشتغال داریم، بخش‌های گردشگری، اقتصاد هنر و ورزش نیز می‌تواند اولویت اول اقتصاد استان قرار گیرد.
رازقی گفت: این اولین جشنواره نوآوری و خلاقیت در صنایع‌دستی است و اتاق هم تاکنون در حد توان از آن حمایت کرده است تا صنایع‌دستی بتواند نقش خود را در اقتصاد و گردشگری ایفا کند.
وی افزود: امروز تکنولوژی صنایع‌دستی بومی در اختیار ماست و بازارهای صادراتی نسبتاً خوبی نیز در این زمینه‌ داریم که باید از این فرصت استفاده کنیم تا اقتصاد هنر خود را به‌خوبی در دنیا نمایان‌سازیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز اضافه کرد: صنعت فرش به دلیل ورود فرش‌های مشابه چینی، هندی و پاکستانی در بازارهای جهانی دچار مشکلاتی شد اما چون تکنولوژی را در اختیار داشتیم گبه را جایگزین کردیم و اگر این را هم از ما بگیرند می‌توانیم به نوع جدیدی از فرش روی‌ آوریم.
در این جشنواره از سه کتاب رونمایی شد.