صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عادت‌های مشترک شیفتگان کارآفرینی

تعجبی ندارد که ایالات متحده بالاترین میزان کارآفرینی را در میان کشورهای توسعه‌یافته به خود اختصاص داده است. کارآفرین ها ۱۴ درصد از جمعیت شاغل ایالات متحده را به خود اختصاص داده اند.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ستکا، با وجود اینکه بسیاری از این شاغلان مستقل نسل جوانی هستند که به تازگی به دنیای کسب و کار وارد شده اند اما بسیاری از این افراد نیز آدم های باتجربه‌ای هستند.
ویژگی‌ئی که در میان تمامی کارآفرین ها به صورت مشترک وجود دارد این است که عادت‌های ویژه‌ای را در خود پرورش داده‌اند که برای موفق شدن به آن‌ها کمک بسیاری کرده است. با گذشت زمان، این افراد به یافتن، ارزیابی کردن و تجربه کردن کارهایی پرداخته‌اند که برای آنها بهترین نتیجه را داشته است. این عادت‌ها می توانند به شما نیز برای بهبود کسب‌و‌کارتان کمک کنند.
۱- صبح زود بیدار شوید
شاید یادآوری این نکته تعجب‌آور نباشد که افزودن بر ساعات کاری روزانه می تواند به شما برای تحقق اهدافتان یاری رساند. بسیاری از کارآفرینان به این امر عادت کرده اند تا بسیار زودتر از افراد عادی از خواب برخیزند. برای مثال مدیرعامل شرکت “استارباکس” یعنی میشل گاس هرروز ساعت ۴:۳۰ دقیقه از خواب برمی‌خیزد و به دویدن می‌پردازد. چرا در ساعات آغازین روز، عوامل کمتری وجود دارند که آرامش و تمرکز سحرخیزان را بر هم زنند و این موضوع به آنان اجازه می دهد که از آن لحظات لذت و نهایت استفاده را ببرند و روزشان را با انرژی مثبت شروع کنند.
۲- دوستان خوب را حفظ کنید
داشتن دوست برای هر فردی نعمت است مخصوصا اگر این دوستان شما را به فرد بهتری تبدیل کرده و تعالی‌بخش باشند. کارآفرینان، از سث گودین گرفته تا جیمز آلچر و جیسون گی‌نارد، همواره ارتباط خود را با سایر افراد موفق (اغلب در قالب هم‌اندیشی و صرف شام) حفظ می‌کنند.
۳- برنامه و استراتژی داشته باشید
اگر نمی‌توانید برنامه‌ریزی کنید در واقع برای شکست خود برنامه‌ریزی کرده‌اید! افرادی که به دنبال تاسیس شرکت یا خلق ثروت هستند همواره برنامه دارند. آنها از هدف خود آگاهی داشته و می‌دانند که در هر زمان چگونه در مسیر تحقق هدف خود گام بردارند. برنامه مانند نقشه‌ی راهی عمل می‌کند که برای درک گام‌های بعدی به شما کمک می‌کند. اگر بدانید که هدف شما کسب درآمد ۵ میلیاردی در سال آینده است، برنامه‌ی شما است که مشخص می‌کند چگونه به این هدف برسید.
۴- همیشه به دنبال یادگیری باشید
هر روز چیزهای جدیدی برای یادگرفتن وجود دارد و هر ساله ابزارهای بهتری برای انجام امور معرفی می‌شوند (در برخی صنایع، این امر هر هفته یا هر ماه اتفاق می‌افتد). کارآفرینان موفق از این موضوع آگاهی دارند و پیوسته به دنبال چیزهایی هستند که آن‌ها را به سمت تحقق هدفشان سوق می‌دهد. آیا فکر می‌کنید که سرمایه‌ی کافی یا مدرک تحصیلی مناسب ندارید؟ صدها شیوه‌ی آموزشی آنلاین وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید.
۵- به جای شکست‌ها به فرصت‌ها توجه کنید
مانند هر شخص دیگری، کارآفرینان موفق نیز نمی‌توانند همیشه از وقوع رویدادهای بد جلوگیری کنند اما این افراد توانایی این را دارند که واکنش‌هایشان را مدیریت کنند. بنابراین سعی کنید شبیه آنها باشید و وقت خود را صرف افسوس خوردن نکنید. در عوض از زمان برای فراگرفتن درس‌های جدید و غلبه بر موانع استفاده کنید. برای مثال موسسان شرکت “KISS Metrics” یک میلیون دلار را صرف محصولی کردند که هیچگاه آن را تولید نکردند یا مدیرعامل شرکت “MOZ” اعتراف کرده است که سال‌ها وقت خود را صرف پروژه‌هایی کرده است که سودآوری یا کاربرد اندکی داشته‌اند. این مسائل شرکت آن‌ها را نابود نکرده‌اند و در عوض به موسسان فرصت یادگیری و حرکت رو به جلو در کنار وسعت دید و تمرکز بیشتر را داده‌اند.
۶- هیچگاه از ایده‌پردازی دست برندارید
کارآفرینان، ماشین‌های تولید ایده هستند. هر ایده‌ای سودآور نیست اما صاحبان کسب‌وکار واقعی اعتقاد دارند که هرچه ایده‌های بیشتری خلق کنند شانس آن‌ها برای رسیدن به یک ایده‌ی خوب افزایش خواهد یافت. کارآفرینان مستمر، بدون در نظر گرفتن این که چند پروژه را تکمیل کرده‌اند به رویاپردازی و فکر کردن در مورد پروژه‌های بعدی ادامه می‌دهند. توماس ادیسون در ایالات متحده بیش از ۱۰۰۰ ثبت اختراع داشت و تد ترنر نیز در بسیاری از کسب‌وکارها از ایستگاه‌های تلویزیونی تا رستوران‌داری فعالیت دارد.
۷- به جای بهانه آوردن، به تحقق امور بپردازید
بهانه آوردن متضمن سودآوری نیست. پس چرا باید برای آن‌ها وقت را تلف کرد؟ کارآفرینان مستمر، رو به جلو حرکت کرده و از بهانه آوردن و نه گفتن اجتناب می‌کنند و در جهت تحقق اهداف خود گام بر می‌دارند. حتی مدیران عامل نیز عدم اعتمادبه‌نفس را تجربه می‌کنند اما بر آن غلبه کرده و به هر طریق ممکن، راه خود را ادامه می‌دهند. وقتی اپرا وینفری زمان و اعتمادبه‌نفس لازم را برای دویدن در مسابقه دو ماراتن دارد، مشخص است که شما نباید بهانه ای برای نرسیدن به اهدافتان داشته باشید!
۸- تلاش مستمر داشته باشید
داستان‌های زیادی در مورد کارآفرینانی وجود دارد که به طور ناخوشایندی شکست خورده‌اند و حتی بسیاری از آنان چندین شکست را تجربه کرده‌اند. اما به تلاش ادامه داده و به خوشبختی رسیده‌اند. به همه‌ی محصولات و اختراعاتی فکر کنید که اگر کارآفرینان با شکست اول آنها را رها می‌کردند، نمی‌توانستیم از آن‌ها بهره‌مند شویم. آریانا هافینگتون هنگامی که شرکت “هافینگتون پست” را تاسیس کرد با انتقادات زیادی مواجه شد اما آن را رها نکرد. استیو جابز قبل از اینکه برای نجات شرکت اپل اقدام کند، چندین سال قبل از شرکت اخراج شده بود. هنگامی که شرکت کریستینا والاس (Quincy apparel) ورشکسته شد، او به مدت ۳ هفته در تختخواب افتاده بود. اما عامل تعیین‌کننده‌ی موفقیت در همه‌ی این کارآفرینان یک چیز بود: آن‌ها هیچگاه ناامید نشدند.
۹- به کار خود اشتیاق داشته باشید
افراد موفق به کار خود علاقه‌ی زیادی دارند. کارآفرینان می‌دانند که می‌خواهند در محیط اطراف خود تفاوت ایجاد کنند و در نهایت به دنیایی که در آن زندگی می‌کنند سود برسانند. آن‌ها فقط برای کسب پول تلاش نمی‌کنند بلکه برای پیشرفت‌های بعدی و آوردن لبخند بر لبان مشتریان خود زندگی می‌کنند. کارآفرینانی که اشتیاق به کار در آنها وجود دارد، انگیزه بالایی دارند، از سرمایه ی اجتماعی بیشتری برخوردارند و با گذشت زمان بیشتر می‌فروشند، درآمد بیشتری کسب می‌کنند و آینده بهتری را می‌سازند.
۱۰- به جای شرکت در دوی سرعت، دوی ماراتن را انتخاب کنید
کارآفرینی می‌تواند از لحاظ ذهنی و مالی مشابه یک ترن هوایی باشد. آن‌هایی که این شیوه زندگی را انتخاب می‌کنند می‌دانند که یک روزه نمی‌توانند تغییر زیادی را ایجاد کنند اما تلاش مداوم و مستمر موفقیت‌های زیادی را برایشان به ارمغان خواهد آورد. کارآفرینان مادام العمر، زمان‌های کوتاهی را به استراحت و شارژ مجدد اختصاص می‌دهند و بعد مصمم‌تر از همیشه به کار خود برمی‌گردند.
۱۱- با انتخاب های سخت مواجه شوید
امروزه گزینه‌های سیاه‌وسفید اندکی برای کارآفرینان وجود دارد، همه چیز در مقیاس خاکستری است و چیزهای کمی واضح و مشخص هستند. با وجود این موانع، کارآفرینان جان‌سخت از انتخاب‌های سخت گریزان نیستند. آن‌ها می‌دانند که انتخاب‌های سخت برای پیشگام شدن در کسب‌وکار اجباری است. بنابراین آن‌ها را برمی‌گزینند و روبه‌جلو حرکت می‌کنند. رهبران کسب‌وکار با چالش‌های متعددی، از استخدام افراد مستعد گرفته تا مقررات قانونی، مواجه می‌شوند اما هیچگاه عقب‌نشینی نمی‌کنند.