صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

عرضه اوراق مشارکت بین المللی ایران در پسا برجام

از آنجایی که عرضه اوراق مشارکت بین المللی با اجرایی شدن برجام و گشایش های پسابرجام امکان پذیر شده است بنابر این اقتصاد ایران پس از بهره‌گیری از زیر ساخت‌های مناسب می تواند بزودی شاهد عرضه اوراق مشارکت بین المللی بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایبنا، برجام دریچه دیگری از تعاملات بین المللی ایران برای نشان دادن صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای کشورمان را به روی جهانیان گشود اما رفع تحریم ها را می توان نقطه ثقل برجام به شمار آورد که راه را برای گشایش دوباره مناسبات اقتصادی و حرکت در مسیر توسعه و پیشرفت کشور هموار کرده است.
 بر اساس برجام مهمترین تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه کشورمان شامل نظام ممنوعیت واخذ مجوز حاکم بر نقل و انتقال مالی از ایران، تحریم‌های مربوط به فعالیت‌های بانکی، تحریم‌های مربوط به بیمه، تحریم‌های مربوط به حمایت مالی برای تجارت با ایران، تحریم‌های مربوط به کمک‌های بلاعوض، کمک‌های مالی و وام‌های ترجیحی و  تحریم‌های مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمین‌شده توسط دولت ایران رفع شده است.
هر چند خزانه داری در زمان تحریم به سبب محدودیت های بانکی با عدم وصول به موقع وجوه ریالی حاصل از صادرات نفت و گاز و فرآورده های نفتی مواجه بود اما آمارها نشان می‌دهد وصول منابع مذکور پس از اجرای برجام (صرفنظر از وجوه واریزی کشور هند) رشد مثبتی داشته است. علاوه بر این برجام موجب شد که در فرایند انتقال وجوه حاصل از فروش نفت خام، بخشی از واسطه گری ها حذف و روند تامین منابع مالی خزانه بهبود یابد.
همچنین برجام منجر به لغو تحریم های مربوط به معاملات اوراق مشارکت دولت ایران و اوراق تضمین شده توسط دولت در سطح بین المللی شده است و در صورت فراهم شدن زیرساخت ها، امکان عرضه این اوراق در بازارهای بین المللی فراهم خواهد شد.
بر همین اساس اقتصاد ایران پس از ایجاد زیر ساخت‌های لازم شاهد انتشار اوراق مشارکت دولت ایران در سطح بین المللی خواهد بود.