صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور:

صادرات صنایع دستی کشور 59 درصد افزایش یافته است

صادرات صنایع دستی کشور نسبت به سه سال گذشته حدود 59 درصد افزایش یافته است.
به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان، بهمن نامورمطلق در سمنان با اشاره به افزایش 36 درصدی میزان صادرات صنایع دستی در سال 93 نسبت به سال 92، افزود: سال گذشته حدود 13 درصد به رشد سال 93 و امسال نیز حدود 10 درصد به مجموع این میزان افزوده شد.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر شاهد رشد خوب صنایع دستی در کشور هستیم، گفت: تا رشد آرمانی هنوز فاصله داریم و در چند سال گذشته نه تنها از رشد منفی صنایع دستی جلوگیری شده بلکه به رشد مثبت دست یافته ایم و رشد این حوزه بی وقفه است.
وی رقم صادرات صنایع دستی کشور در سال گذشته را 180 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: امسال این میزان حدود 10 درصد افزایش یافته است و امیدواریم تا پایان سال جاری به این میزان افزوده شود.
نامورمطلق، نوع ارتباط ایران با سایر کشورها، وضعیت اقتصادی جهان، ورود بخش خصوصی و ... را در تعیین میزان صادرات صنایع دستی مؤثر دانست و ابراز امیدواری کرد: بتوانیم بازارهای خوبی در کشورهای آمریکایی و اروپایی به دست بیاوریم.
وی با تأکید بر اینکه با فرهنگ سازی و بسیج مردم به خریداری و استفاده از صنایع دستی داخلی، می توان زمینه اشتغال جوانان در حوزه صنایع دستی فراهم کرد، گفت: ظرفیت اشتغال زایی در حوزه صنایع دستی در کشور می تواند به 5 میلیون نفر هم برسد.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، افزود: در حال حاضر اطلاعات 400 هزار هنرمند کشور در سامانه این سازمان ثبت شده و حدود همین تعداد هم افرادی هستند که هنوز در سامانه ثبت نشده اما تاکنون شناسایی شده و فعال هستند.
نامورمطلق گفت: خوشبختانه اشتغال زایی در حوزه صنایع دستی رو به افزایش و فارغ التحصیلان رشته های صنایع دستی در حال جذب شدن در حرفه های مرتبط با تحصیلات خود هستند.
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای بازدید از وضعیت صنایع دستی و هنرمندان استان و شرکت در جشنواره گل نرگس سمنان به استان سمنان سفرکرده بود.