صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

طرح جلوگیری از سوزانده شدن 270 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت

مدیرعامل شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت با اشاره به تامین بخشی از منابع مالی پروژه NGL 3100 ، از شتاب در اجرای این طرح خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایلنا؛ بهزاد محمدی، با بیان اینکه شرکت اویک در ساخت NGL در ایران رتبه نخست را دارد، اظهار داشت : 3100 NGL پنجمین پروژه NGL اویک محسوب می شود که از سه ماه پیش اجرای آن در دهلران از سرگرفته شده و پیشرفت پروژه به حدود 9 درصد رسیده است.
وی ادامه داد: اعتباری که برای این پروژه در نظر گرفته شده یک میلیارد و 550 میلیون دلار است که در دو فاز این اعتبار به پروژه تزریق خواهد شد و اجرای آن براساس برنامه طراحی شده باید در مدت 36 ماه به پایان برسد و تلاش می کنیم پروژه را زودتر از برنامه محقق کنیم.
مدیرعامل شرکت اویک (OIEC) با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اعتبارات ساخت این پروژه تامین شده است، ادامه داد: اعتبار این پروژه از صندوق توسعه ملی، منابع تسهیلات داخلی و اعتبارات جاری شرکت اویک تامین خواهد شد.
وی با بیان اینکه پروژه ان جی ال 3100 روزانه 270 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت دریافت می‌کند، ادامه داد: با راه اندازی این واحد، روزانه یک هزار و 170 بشکه میعانات گازی ترش ، 74 میلیون فوت مکعب گاز شیرین و 105 میلیون فوت مکعب گاز سبک ترش تولید خواهد شد. ضمن اینکه یکی از مهمترین محصولات «3100NGL » را تولید روزانه 46 هزار بشکه C2+ تشکیل می دهد که خوراک اصلی واحدهای پتروشیمی محسوب می شود.
محمدی یکی از مهمترین مزیت‌های این پروژه را جلوگیری از سوزانده شدن گازهای همراه نفت در منطقه دهلران اعلام کرد و افزود: خوراک این واحد از میدان‌های نفتی دهلران، چشمه خوش، پایدار غرب و آذر تامین می شود.
مدیرعامل شرکت اویک (OIEC) گفت: مالکیت این پروژه با شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت (OIEC) و اجرای آن به شرکت اویک واگذار شده و تامین مالی پروژه به عهده ماست.
همه مراحل اجرای این پروژه شامل طراحی پایه، طراحی تفصیلی، ساخت و نصب و راه اندازی با گروه مهندسی و ساختمان صنایع نفت است.
وی با اشاره به اجرای این پروژه در 2 فاز، ادامه داد: در مرحله نخست، طرح با دریافت 135 میلیون فوت مکعب گاز همراه نفت به بهره‌برداری می رسد و بتدریج با افزایش میزان خوراک از میادین در حال توسعه، فاز دوم پروژه را هم اجرایی خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت اویک (OIEC) همچنین تاکید کرد : فاز نخست این طرح در مدت زمان کمتری نسبت به پروژه‌های قبلی افتتاح خواهد شد.
وی با بیان اینکه این پروژه به لحاظ اشتغالزایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است ، تصریح کرد : در اوج عملیات اجرایی کار، نزدیک به 2 هزار نفر در بخش‌های ساخت، اجرا و تکمیل پروژه حضور خواهند داشت که بیش از 60 درصد نیروهای اجرایی از بومیان منطقه خواهند بود ضمن اینکه آموزش نیروهای انسانی بومی منطقه نیز در دستور کار شرکت قرار دارد.
محمدی ادامه داد : اشتغال در دوران بهره‌برداری و تولید کارخانه NGL 3100 نیز به حدود 350 نفر نیروی مستقیم در بخش های بهره برداری و تعمیرات خواهد رسید.
مدیرعامل شرکت اویک درباره تامین کالاهای پروژه نیز گفت: غیر از ساخت برخی از تجهیزات روتاری، کمپرسورهای خاص و سیستم های کنترل، تلاش می‌کنیم پروژه را کاملا بومی سازی و اقلام مورد نیاز را از داخل تامین کنیم.