صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان گفت

اجرای پنج پروژه اقتصاد مقاومتی در گلستان

مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان از اجرای پنج پروژه ابلاغی اقتصاد مقاومتی در این استان با اعتباری بالغ بر ۲۶ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی, ابراهیم مبارک قدم، مدیر کل راه و شهرسازی گلستان عنوان کرد: در استان پنج پروژه حمل و نقلی اقتصاد مقاومتی از سوی وزارتخانه به اداره کل راه و شهرسازی گلستان ابلاغ شده که اعتبار آنها ۲۶ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان است و بخشی به صورت نقدینگی با اعتبار اسناد خزانه و بخشی خارج از نقدینگی تامین می‌شود.
مبارک قدم ادامه داد: این پروژه‌ها درمجموع شامل احداث و بهسازی ۵۳ کیلومتر راه است که بخشی شامل کریدور شمال-جنوب و بخشی بزرگراه شرقی-غربی استان است و مابقی به جاده‌های اصلی اختصاص دارد.
افتتاح پنج کیلومتر از بزرگراه شاهرود-آزادشهر تا پایان امسال
مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان درمعرفی این پروژه‌ها گفت: یکی از این طرح‌ها بهسازی محور شاهرود به سمت شمال  است که درحدفاصل شاهرود به آزادشهر اجرا می‌‌شود. پنج کیلومتر از این محور شامل پروژه اقتصاد مقاومتی است که امسال با اعتبار کلی دو میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی همچنین عنوان کرد: پروژه اقتصاد مقاومتی دیگر بهسازی محور آق‌قلا-گنبد به طول ۲۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان است. دیگری احداث باند دوم کردکوی-بندرترکمن به طول هشت کیلومتر با اعتباری بالغ بر ۳.۵ میلیارد تومان است و پروژه دیگر بهسازی راه اصلی رامیان-اولنگ به طول ۱۰ کیلومتر با اعتباری بالغ بر چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است.
مبارک قدم همچنین به پروژه اقتصاد مقاومتی محور گالیکش-تنگراه به طول ۱۰ کیلومتر و اعتبار هشت میلیارد تومان اشاره کرد و گفت: این پروژه تاکنون ۸۵ درصد پیشرفت کرده است.
مدیر کل راه و شهرسازی گلستان افزود: پروژه‌های اقتصاد مقاومتی استان به دلیل عدم وصول کامل اعتبارات نیمه فعال مانده‌اند که امیدواریم با ابلاغ اعتبارات بتوانیم بدهی خود را به پیمانکاران از محل اسناد خزانه پرداخت کنیم.
وی همچنین گفت: دو پروژه دیگر نیز درستاد استانی اقتصاد مقاومتی تصویب شده و مقامات استانی پیگیر آنها هستند که شامل ساخت آزادراه نوکنده-آشخانه و قطار حومه‌ای گرگان-گنبد کاووس است.
مبارک قدم افزود: برای ساخت آزادراه نوکنده-آشخانه به دنبال جذب سرمایه‌گذار هستیم و مجوز لازم صادرشده است و از سوی دیگر در راستای احداث راه‌آهن گرگان-مشهد قرار است قطار حومه‌ای گرگان-گنبد کاووس با همکاری فاینانس و بخش خصوصی ساخته شود.
مدیر کل راه و شهرسازی استان گلستان هچنین به اقدامات این اداره کل دربازآفرینی شهری استان اشاره کرد و توضیح داد: در حوزه بهسازی و احیای بافت تاریخی قرار است با همکاری نظام مهندسی و سازمان‌های مردم نهاد خانه گفتمان شهری ایجاد شود و نیز تسهیلاتی برای نوسازی ساختمان‌های محدوده بافت تاریخی اختصاص یابد. از سوی دیگر برای بهسازی سکونتگاه‌های غیررسمی نیز اخیرا جلسه ستاد بازآفرینی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و به ریاست استاندار گلستان برگزار شده و اقدامات دستگاه‌های مختلف جمع‌بندی شده است.
شناسایی ۲۴۰۰ هکتار بافت ناهمگون دراستان گلستان
وی از شناسایی ۲۴۰۰ هکتار بافت ناهمگون شهری در۱۶ شهر گلستان خبر داد و گفت: حدود ۳۰ درصد جمعیت شهری گلستان ساکن محدوده بافت ناهمگون هستند و درشهرهای گرگان و گنبد ۹ محله هدف برای بازآفرینی شهری تعیین شده است. همچنین بافت تاریخی استان درشهرهای گرگان و گمیشان متمرکز است.
مبارک قدم همچنین به پیشرفت ۹۵ درصدی احداث و تحویل پروژه‌های مسکن مهر استان اشاره کرد و گفت: پیگیر تامین اعتبار برای افزایش شاخص راه روستایی استان در بخش‌های شمالی و شرقی هستیم.