صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

ستاد مبارزه با قاچاق کالا خبر داد

قاچاق یک میلیارد دلاری تلفن همراه در یک سال

سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با اشاره به واردات غیررسمی حداقل ۹۰ درصد از گوشی‌های تلفن همراه به کشور، گفت: برآورد قاچاق تلفن...
همراه در سال ۱۳۹۴ به میزان ۱/۱ میلیارد دلار بوده است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روزنامه کیهان، قاسم خورشیدی درباره آمار قاچاق گوشی تلفن همراه اظهار داشت: سرانه مصرف گوشی تلفن همراه در کشور ما بین ۱۲ تا ۱۶ میلیون دستگاه در سال اعلام شده است. اگر ما حداقل این رقم را در نظر بگیریم به ازای هر ماه ۱ میلیون گوشی می‌شود که براساس آمار در ۹ ماهه اول امسال حدود ۹ میلیون گوشی تلفن همراه، مورد نیاز کشور ماست.
وی افزود: از این میزان، حدود یک‌میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه به صورت رسمی از گمرک وارد شده است و شماره سریال‌های آن در سایتی که گمرک اعلام کرده، ثبت گردیده است.
خورشیدی تصریح کرد: بنا بر این آمار، در ۹ ماهه اول امسال حداقل ۸ میلیون دستگاه به صورت قاچاق وارد شده است که در حالت خوشبینانه تنها ۱۰ درصد  به صورت رسمی وارد می‌شود و مابقی به صورت غیررسمی وارد کشور می‌شود.
سخنگوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص ارزش قاچاق گوشی تلفن همراه گفت: در سال ۱۳۹۴ ، ۱/۱ میلیارد دلار، برآورد قاچاق تلفن همراه بوده است.
خورشیدی درباره جزئیات طرح مبارزه با قاچاق گوشی همراه توضیح داد: از اواخر شهریور ماه کار پایلوت این طرح روی ۱۰۰ گوشی تلفن همراه شروع شده و آزمایش‌های مختلف مربوط به متغیرهای این پروژه انجام شده است. وی در خصوص نحوه اجرای پروژه گفت: عملیات اجرایی روش اول به صورت منطقه‌ای و در جغرافیای محدود شروع می‌شود، به نحوی که از یک شهر شروع شده و سپس به شهرستان و استان‌های دیگر گسترش می‌یابد و با درگیر شدن استان‌های اطراف، به مرور کل کشور را پوشش خواهد داد.
خورشیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر شکست این پروژه در دفعات قبلی گفت: این پروژه در مرتبه اول در سال ۱۳۸۵، مبتنی بر IMEI (شماره سریال) تلفن همراه اجرا شده است. شماره سریال گوشی قابلیت کپی کردن را دارد و مجموعه شبکه‌ها، امکان این را نداشتند که متوجه کپی کردن شماره سریال گوشی تلفن همراه شوند. لذا به شماره سریال‌هایی که کپی هم می‌شده است، خدمات ارائه می‌شد. وی افزود: در حال حاضر پروژه قبلی آسیب شناسی شده است و از تجربیات سایر کشور‌های موفق در این زمینه نیز استفاده شده است و حتی برخی شرکت‌ها که در کشورهای دیگر این پروژه را انجام داده‌اند، در حال همکاری با وزارت صنعت و معدن و وزارت ارتباطات هستند.
خورشیدی درباره موکول کردن اجرای این پروژه به سال آینده عنوان کرد: صحبتی که وزیر ارتباطات در این زمینه کرده‌اند، مربوط به زمان اتمام اجرا و نهایی شدن آن است که در تابستان ۹۶ اتفاق می‌افتد.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه اجرای نهایی طرح شناسه‌دار کردن در سال آینده اتفاق می‌افتد، نباید انتظار تغییر چندانی در آمار قاچاق گوشی همراه در سال ۱۳۹۵ داشته باشیم.