صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» خسارت بیمه‌ای حادثه پلاسکو را بررسی می‌کند

آوار میلیاردها ضـــرر

ساختمان پلاسکو صبح پنج‌شنبه به دلیل آتش‌سوزی فروریخت.
گروه بانک، بورس وبیمه 
 ریزش این ساختمان 17 طبقه که از آن به‌عنوان نخستین ساختمان مرتفع و مدرن ایران یاد می‌شود و زمان تاسیس آن به سال 1337 برمی‌گردد در حالیست که بنا به گفته مسئولان شهرداری30 درصد ساختمان پلاسکو تجاری و ٧٠ درصد تولیدی بوده و حدود 4 هزار نفر در آن شاغل بوده‌اند. 
میزان خسارت‌های احتمالی ساختمان پلاسکو طبق بررسی‌های موجود بیش از 1500 میلیارد تومان برآورد شده است با این وجود از میان600 واحد تجاری و تولیدی این ساختمان تنها 100 واحد تحت پوشش بیمه بوده‌اند. کالای این واحدها بیمه آتش‌سوزی داشته‌اند اما املاک بیمه نبوده‌اند. 
 مدیر روابط عمومی بیمه مرکزی در ارتباط با بیمه بودن یا نبودن ساختمان پلاسکو گفت: ابعاد این حادثه بسیار بالاست و برای ارزیابی خسارت باید صبر کرد اما احتمالا ساختمان پلاسکو تحت پوشش بیمه البرز قرار دارد. 
مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی شرکت بیمه البرز هم در این باره اعلام کرد که طبق بررسی‌های اولیه 11 واحد صنفی ساختمان پلاسکو دارای پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده‌اند. البته برخی گزارش‌ها از پوشش بیمه‌ای ساختمان پلاسکو حکایت از آن دارد که مغازه‌های داخل ساختمان پلاسکو تحت پوشش شرکت‌های مختلف بیمه‌ای از جمله بیمه ایران قرار دارد. 
مدیرعامل بیمه ایران نیز در این باره گفته از ساعات نخستین اعلام حریق ساختمان پلاسکوی تهران، مدیر بیمه‌های آتش‌سوزی و جمعی از کارشناسان بیمه ایران در محل حادثه حاضر بوده‌اند و فرآیند بررسی میزان خسارت به آن دسته از واحدهای ساختمان پلاسکو که تحت پوشش بیمه ایران هستند، بلافاصله آغاز شده است. با این حال یکی از مغازه‌داران ساختمان پلاسکو که در این حادثه 700 میلیون تومان از دارایی‌اش را از دست داده است و کالاهایش تحت پوشش بیمه ایران بوده است، گفت بیمه اعلام کرده است که روز شنبه پیگیر پرداخت خسارت مردم خواهد بود با این حال باید منتظر ماند که آنها چه تصمیمی می‌گیرند و چه زمانی و با چه مبلغی آن را پرداخت می‌کنند. 
وی درباره وضعیت بیمه مغازه خود و مغازه‌داران ساختمان پلاسکو گفت: مغازه و اجناس من بیمه بوده اما خیلی‌ از مغازه‌دارانی که می‌شناسم، بیمه نبوده‌اند یا به دلیل برخی از هزینه‌ها حاضر نشده‌اند، مبلغی برای بیمه در نظر بگیرند. 
150 واحد بیمه بوده‌اند
طبق بررسی‌هایی که تاکنون صورت گرفته حدود 100 واحد صنفی ساختمان پلاسکو دارای پوشش بیمه‌ای این شرکت بوده‌اند و حدود 50 واحد صنفی این ساختمان نیز تحت پوشش بیمه آسیا بوده‌اند.
در تماسی که با یکی از مسئولان بیمه مرکزی داشتیم ایشان نیز با اشاره به اینکه بیمه ایران باید در برابر حوادث ساختمانی پاسخگو باشد، گفت کار بیمه مرکزی تنها نظارت بر عملکرد سازمان‌ها و نهادهای بیمه‌گر است و اینکه بتواند فرهنگ استفاده از بیمه را برای همگان ترویج کند اما موضوع بیمه‌های ساختمانی و سایر بیمه‌ها در حوزه بیمه مرکزی نبوده و این سازمان در قبال پرسش‌های مربوط به بیمه حادثه‌دیدگان پلاسکو پاسخی ندارد. کار وی تنها نظارت‌بر عملکرد سازمان‌هایی است که واحدهای ساختمان پلاسکو را بیمه کرده‌اند. 
بخش بزرگی از دارایی ها تحت پوشش بیمه نبود
محسن پورکیایی، مدیرعامل بیمه ایران نیز در گفتگو با «کسب‌وکار» با اشاره به اینکه از امروز آماده پرداخت خسارت‌های حادثه ریزش ساختمان پلاسکو هستیم، گفت با توجه به تعهدی که بیمه ایران در قبال واحدهای تجاری و تولیدی این ساختمان دارد خسارت‌دیدگان  از ساعت 8 صبح امروز برای دریافت خدماتی که توسط بیمه ایران پرداخت می‌شود، می‌توانند اقدام کنند.محسن پورکیانی با بیان اینکه خسارت‌های این حادثه به‌طور کامل پرداخت می‌شود و صنعت بیمه آمادگی لازم برای پرداخت تمام خسارات افراد بیمه شده را دارد، اظهار کرد: بر اساس برآورد ما 100 واحد تجاری و اداری در ساختمان پلاسکو بیمه آتش‌سوزی داشتند و سرمایه‌های متفاوتی تحت پوشش بیمه بودند. این بیمه نیز فقط شامل اموال آنها می‌شود. ما برای بررسی این وضعیت ستاد بحرانی را در شعبه فردوسی تشکیل دادیم و از امروز نیز آماده پرداخت خسارت‌ها هستیم. پورکیانی درباره وضعیت بیمه‌ای واحدهای تجاری و تولیدی پلاسکو توضیح داد: بخش بزرگی از دارایی افراد تحت پوشش بیمه نبوده است که البته این موضوع به عدم فرهنگ‌سازی و توسعه فرهنگ بیمه برمی‌گردد. هیات‌مدیره ساختمان‌ها نیز موظف به بیمه کردن واحدهای ساختمان هستند اما متاسفانه برخی از آنها از این اقدام سرباز می‌زنند.
برای ترغیب مردم به بیمه فرهنگ سازی شود
محمد عباس‌زادگان، مدیرعامل شرکت بیمه تجارت نو نیز در این رابطه با اشاره به مشکلات ایمنی ساختمان‌ها و بروز آن در چنین حوادثی گفت: اساسا صنعت بیمه در برابر چنین حوادثی مسئولیت‌های عدیده‌ای دارد که یکی از آنها توصیه‌های ایمنی براساس بازدید ایمنی است باید سیستم میزان ریسک و سنجش میزان ریسک بر اساس بازدید اولیه از مکان یا محل مورد نظر میزان ریسک را برآورد کند و براساس آن اگر نیاز به آموزش باشد به آموزش بپردازد. اگر محل موردنظر از ایمنی کافی برخوردار نیست، صنعت بیمه موظف است آن واحد را به رعایت ایمنی ملزم کند و در بازرسی بعدی شرط کاهش حق بیمه او را، رعایت ایمنی قرار دهد. اگر واحدی بتواند ایمنی را بالا ببرد، حق بیمه وی کاهش پیدا کند. بنابراین صنعت بیمه باید از چند مرحله عبور کند. یک: بازدید از واحد موردنظر برای سنجش ریسک آن و دوم: ارائه توصیه ریسک و آموزش بیمه‌گذاران است. به‌عبارتی سازمان بیمه‌گر اول باید حوادث مورد نظر را پیش‌بینی کند و دوم برای پیشگیری از این حوادث گام بردارد. اقدام دیگر برقراری یک سری الزامات قانونی برای پیشگیری از حوادث است به اینصورت که باید قوانینی باشد که براساس آن از فعالیت‌های واحدهای با ریسک بالا جلوگیری به عمل آورد. یک اقدام مهم دیگر فرهنگ‌سازی برای ترغیب مردم به بیمه است که آن نیز می‌تواند از طریق رسانه‌ها صورت گیرد.