صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

سرمایه‌گذاری ۹ بیلیون دلاری در حوزه فین‌تک

مدیرعامل شرکت ارتباط فردا با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از ۹ بیلیون دلاری در حوزه فین تک در سال ۲۰۱۵ گفت: سازگار نبودن روح حاکم بر قانون پیشنهادی جدید بانکداری با فین تک‌ها، یکی از چالش‌های پیش‌روی این حوزه در کشور است.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایبنا، سید حامد قنادپور روز دوشنبه اظهارداشت: اهمیت فین تک‌ها امروزه برای همگان مشخص است ازاین‌رو میزان سرمایه‌گذاری‌ها در این بخش در سال 2013 به نسبت 2012 با رشد 165 درصدی به عدد 6.4 بیلیون دلار در سال 2013 رسیده است.
مدیر عامل شرکت ارتباط فردا افزود: در سال 2015 سرمایه‌گذاری در بخش فین تک به رقم بالای 9 بیلیون دلار رسیده است که نشان از گسترش و استقبال به این بخش و سرمایه‌گذاری‌های سنگین در حوزه فین تک دارد.
قنادپور تصریح کرد: برای فعالیت فین تک‌ها باید رویکرد مناسب با همراه ابعاد متناسب با آن اتخاذ شود ازاین‌رو باید با این فناوری به‌عنوان یک‌روند معقول و مناسب برخورد شود.
وی اظهارداشت: تمام بازیگران حوزه پرداخت اعم از بانک‌ها، دولت، حاکمیت، رگولاتور و شرکت‌های پرداخت الکترونیک باید دیدگاه خود را نسبت به فعالیت فین تک‌ها تغییر دهند؛ ازاین‌رو در ابتدا باید الگو‌های ذهنی در این بخش اصلاح شود.
قنادپور با اشاره به این‌که فین تک‌ها با رویکرد تغییر نظام مالی پا به عرصه ظهور گذاشته‌اند، گفت: نهادهای حاکمیتی به طور معمول تصور می‌کنند با فعالیت فین تک‌ها نقش رگولاتوری در مبادلات مالی کمرنگ می‌شود و همچنین شرکت‌ها نیز درصدد قبضه بازار در این بخش هستند و هنوز در کشور چرخه مناسبی به‌منظور تعامل با فین تک‌ها ایجاد نشده است.
مدیر عامل شرکت ارتباط فردا افزود: به منظور تعامل مناسب با فین تک‌ها باید شرکت‌ها و نهادهای ناظر الگوهای ذهنی خود را تغییر دهند.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر ضرورت ایجاد یک رگولاتور جدید به‌منظور ساماندهی فعالیت فین تک‌ها گفت: نوع نگاه رگولاتور به فین تک‌ها باید نگاه سلبی و محدودکننده نباشد ازاین‌رو حاکمیت بر فین تک‌ها روند مناسبی در این بخش نیست.
قنادپور اظهارداشت: به‌منظور سامان دادن فین تک‌ها بهتر است چارچوب‌های معقول و البته باز برای فعالیت در این بخش تعیین و خطوط قرمز کلان برای آن‌ها معین شود و "نبایدها" به‌جای الزامات در این بخش مورد توجه قرار گیرد.
وی اذعان داشت: رگولاتورها به‌طور معمول الزامات را برای زیردستان مشخص می‌کنند درصورتی‌که در خصوص فعالیت فین تک‌ها رویکرد مناسب تعیین نبایدها است از این رو تفکر سنتی رگولاتوری به‌منظور فعالیت فین تک‌ها به صلاح نیست.
وی در پاسخ به اظهاراتی در خصوص خطرات فعالیت فین تک‌ها که گفته می‌شود منجر به خلق پول و ایجاد پدیده پول‌شویی می‌شود، اظهارداشت: واقعیت این است که نباید با واژه‌ها بازی کرد زیرا قوانین پول‌شویی در کشور مشخص است و فین تک‌ها نیز باید در چارچوب این قوانین حرکت کنند.
وی اظهار داشت: فعالیت فین تک‌ها در کل دنیا تجربه‌شده است و قرار نیست چرخ را از اول اختراع کنیم، در خصوص خلق پول نیز با یک نگاه هوشمندانه به این نکته می‌رسیم که خلق پول به‌طورمعمول درجاهایی شکل می‌گیرد که در ازای آن تسهیلات پرداخت می‌شود درصورتی‌که در فعالیت فین تک‌ها عموماً بیشتر انتقال وجه صورت می‌گیرد.
وی با تأکید بر عدم تفسیر به رأی مفاهیم گفت: نقدهایی که در خصوص خلق پول با فعالیت فین تک‌ها می‌شود به طور معمول منشأ درستی ندارد ازاین‌رو با تعیین نبایدها و چارچوب گذاری برای فعالیت در این بخش این مشکلات نیز رفع می‌شود.
مدیرعامل شرکت ارتباط فردا گفت: در حال حاضر دیدگاه‌ها نسبت به بانکداری سنتی تغییر کرده است ازاین‌رو با ورود فناوری‌های جدید در حوزه بانکداری و پرداخت، فضای ذهنی نسل جدید با رویکرد بانکداری سنتی محقق نمی‌شود و انتظارات مشتریان از شبکه بانکی، آن‌ها را به سمت بانکداری باز هدایت می‌کند که دراین‌بین جایگاه فین تک‌ها بسیار پررنگ ست.
وی خاطرنشان کرد: تغییر سبک زندگی مردم نیازمند فضای چابک در بخش مالی دارد، ازاین‌رو فین تک‌ها به نسبت بانک‌ها راهکارهای مناسبی در این بخش ‌دارند که می‌توانند در این پارادایم در دنیا فضای بانکی را به این بخش پیوند بزنند.
وی تفکر سوشال و اجتماعی را خاص دانست و اظهارداشت: در بحث بانکداری اجتماعی باید تفکر اجتماعی حاکم شود با این روند حتی در فضای یک شعبه می‌توانیم با ایجاد یک تفکر جمعی، بانکداری اجتماعی را محقق کرد.
قنادپور با تأکید بر اینکه تفکر اجتماعی درکل منجر به توسعه سریع کسب‌وکارها می‌شود، گفت: یکی از مواردی که می‌تواند رقیب صنعت بانکی باشد فعالیت‌هایی است که در حوزه اجتماعی رخ می‌دهد و شاید راهکار مناسب در این بخش ایجاد بستر مناسب از سوی بانک‌ها به‌منظور فعالیت‌های اجتماعی در حوزه بانکداری است.
وی تأکید کرد: اگر قرار است جذب سرمایه جمعی اتفاق بیفتد بهتر است بانک‌ها مسیر درست آنرا در شبکه بانکی ایجاد کنند.