صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بانک جهانی منتشر کرد

کشورهای شناخته شده در زمینه صادرات «های‌تک» کدامند؟

در میان کشورهای در حال توسعه در سال 2015 مالزی، مکزیک و فیلیپین بیشترین کالاهای «های تک» را صادر کرده اند. (مقیاس اندازه گیری میلیارد دلار امریکا)

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، در سال 2015، کشورهای پیشرفته از جمله آلمان، ایالات متحده و ژاپن به عنوان پیشروترین کشورها در صادرات کالای «های‌تک» بوده اند که شامل صنایع هوافضا، کامپیوتر و صنایع دارویی می شود.

 
اما در کشورهای در حال توسعه هم صادرات این نوع کالاها به خوبی انجام می‌شود. در میان کشورهای در حال توسعه، مالزی، فیلیپین و مکزیک از پیشروان جهان در صادرات محصولات های‌تک بوده اند.
براساس گزارش بانک جهانی مالزی به عنوان اولین کشور در میان کشورهای در حال توسعه در سال 2015، 57.26 میلیارد دلار محصولات های‌تک صادر کرده است.
 
مکزیک در رتبه دوم 45.78 میلیارد دلار صادرات محصولات های‌تک داشته است. فیلیپین هم در رتبه سوم 226.19 میلیارد دلار صادرات در این زمینه داشته است.
اطلاعات بانک جهانی از صادرات محصولات های‌تک در ایران تنها محدود به سال 2011 است که در آن سال صادرات محصولات های‌تک ایران 652.57 میلیون دلار بوده است. البته ایران در سال 1997 تنها 2.47 میلیون دلار صادرات محصولات های‌تک داشته است که طی این سال ها با رشد همراه بوده است.