صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

مهندس سابق اپل: تیم کوک این شرکت را کسالت آور کرده است

درست است که تیم کوکل اپل را به ثروتمندترین کمپانی و بارزش ترین برند دنیا تبدیل نموده، اما این به معنی آن نیست که همه چیز در این شرکت ایدآل است. اپل بیش از هر زمان دیگری به درآمد حاصل از فروش آیفون هایش متکی است و این درآمدها نیز از پس از 14 سال، ابتدای سال قبل روند نزولی به خود گرفته اند.
موبایل های اپل دیگر به مانند گذشته هیجان انگیز نیستند. به طور کل بازار تلفن های هوشمند به شدت از عنصر خلاقیت تهی شده است و موبایل های کمپانی های مختلف روز به روز به یکدیگر شبیه تر می شوند.
محصولات تولید شده اپل تحت مدیریت تیم کوک هرگز به اندازه دوران جابز هیجان انگیز نبودند و چند محصول اخیر این شرکت – از جمله مک بوک های 2016 – نیز با انتقادات زیادی از جانب کاربران و کارشناسان مواجه شده اند.
یکی از مهندسین سابق اپل با نام «باب بورو» (Bob Burrough) اخیراً در مصاحبه با شبکه CNBC انتقادهای اخیر از اپل را متوجه تیم کوک می داند. او که هم در دوران جابز و هم در دوران مدیریت کوک در شرکت ساکن کوپرتینو کار کرده، معتقد است که «کوک اپل را از یک کمپانی پویا و جریان ساز به یک شرکت عملیاتی کسالت آور تبدیل کرده است.»
او تاکید دارد که در سال 2007 و در زمان کار روی نسل اول آیفون، اوضاع سازمانی اپل بی شباهت به غرب وحشی نبود. او می گوید که دو سال اول فعالیت خود در این شرکت را بدون پاسخگویی به هیچ مدیریت خاصی گذرانده است. این از آن بابت بود که در آن ایام محصولات در مرکز توجه بودند، نه ساختارهای مدیریتی.
«این دقیقاً مخالف شعاری بود که می گفت: این کار به من مربوط نیست. در آن دوران دیدگاه قالب این بود که: مهم نیست مسئولیت و عنوان شغلی من چیست یا باید به چه کسی پاسخگو باشم، من هر مشکلی که بتوانم را حل می کنم. اوضاع کمی درهم ریخته بود، اما ترغیب کننده نیز بود، چون هر کاری که شما انجام می دادید تاثیری حداکثری بر محصول نهایی داشت.»
او درباره اوضاع فعلی اپل می گوید:
«در حال حاضر پویایی به طور محسوسی از بین رفته و همه چیز تحت یک سازماندهی سخت قرار گرفته است. این اوضاع من را به یاد شرکت پالم می اندازد. تشکیلات سازمانی در پالم نیز بسیار نظام مند بود. وظیفه هرکس کاملاً دقیق و مجرا بود و نمی شد به کسی برای کمک به حل مشکل خود مراجعه نمود.»
برخی کوک را با استیو بالمر مدیرعامل سابق مایکروسافت مقایسه می کنند. بالمر نیز پس از تحویل شرکت از گیتس توانست مسیرهای کسب درآمد مایکروسافت را شفاف و تقویت کند، اما همین ساختارهای کاملاً منظم مانع از این شد که غول نرم افزاری بتواند به موقع نسبت به تغییر رویه بازار به سمت ابزارهای موبایل واکنش نشان دهد.
عده ای انتظار دارند که اپل نیز به سرنوشت مایکروسافت در چند سال پیش دچار شود، اما نباید فراموش کنیم که اپل بر کوهی از پول نشسته و هر زمان که اراده کند می تواند تغییراتی بزرگ را در کوتاه ترین زمان به وجود بیاورد.