صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

به همت بنیاد مسکن انقلب اسلامی

برگزیدگان دومین دوره مسابقه عکس خانه روستایی معرفی شدند

مراسم اختتامیه دومین دوره مسابقه عکس خانه روستایی عصر پنجشنبه 30 دی ماه 1395 با معرفی برگزیدگان در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) برگزار شد.
به گزارش کسب وکار این مسابقه دومین دوره است که توسط بنیاد مسکن برگزار می شود و در این دوره یک هزار و 312 نفر با پنج هزار و 278 عکس شرکت کردند که 18 اثر به عنوان آثار برتر انتخاب و معرفی شد.
عزیزالله مهدیان معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با اشاره به تلاش های بنیاد مسکن برای گفت: در طول 10 تا 12 سال گذشته تلاش کردیم با کمک دانشگاه ها و پژوهشکدها و با حمایت از برگزاری مسابقاتی همچون مسابقه عکس خانه روستایی، معماری سنتی را در روستاهای کشور حفظ کنیم تا بیش از این شاهد دگرگونی و به هم ریختگی معماری واحدهای مسکن روستایی نباشیم.
وی افزود: دست اندرکاران مسکن روستایی به دنبال راهکارهایی هستند که زمینه عملیاتی شدن پژوهش های انجام شده در زمینه معماری خانه های روستایی و مستندسازی هایی که در این زمینه با برگزاری مسابقات و همایش هایی  مثل مسابقه عکس خانه روستایی انجام شده را فراهم کنند و به این منظور باید عکاسان تنها به خانه های قدیمی روستایی نظر نداشته باشند و به خانه های نوسازی شده هم توجه کنند تا زمینه رشد و ارتقا معماری در روستاها ایجاد شود.مهدیان گفت: باید کمتر سیمای روستاها را بر هم بریزیم اما یک بخش‌هایی از روستاهای کشور وجود دارند که زورمان به آنها نمی‌رسد.وی افزود: مردم خودشان نقشه و مشخصات را که اتفاقاً درست طراحی شده‌ است در اجرا تغییر می‌دهند و به عنوان مثال در نمای ساختمان‌ها از سرامیک استفاده می‌کنند که این خود یک معضل بزرگ در روستاها است
.وی ادامه داد: کسانی که می‌توانند به داد سیمای روستاها برسند می‌توانند با زبان هنر و حتی با عکاسی این کار را انجام دهند. چرا که هنر می‌تواند در عمق وجود مردم تاثیر بگذارد.به گفته وی اینکه اولین دوره مسابقه عکس خانه روستایی که در سال 89 برگزار شد از معماران درخواست کردیم که یک مقدار ما را کمک کنند تا ارزش‌های معماری روستایی را نشان دهند.
مدیرکل دفتر مطالعات و تحقیقات مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز در این آیین اظهارداشت:این مسابقه دومین دوره است  که توسط بنیاد مسکن برگزار می شود و در این دوره یک هزار و 312 نفر با پنج هزار و 278 عکس شرکت کردند که 18 اثر به عنوان آثار برتر انتخاب و معرفی شد.
امیرحسین گرکانی افزود: این مسابقه با هدف مستندسازی معماری روستایی ایران و شناخت تاثیر عوامل اقلیمی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سوانح طبیعی در بافت مسکن روستایی برگزار شد و در این مراسم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از کتاب خانه های روستایی ایران رونمایی کرد.