صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

غذاهای سنتی تبریز، از کوفته تا انواع آش

تبریز شهری است دیدنی با جاذبه‌های گردشگری غنی که همگی نشان از قدمت و تمدن دیرینه‌ی اهالی آن دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از کجارو، مردم این شهر غذاهای بسیار  لذیذی می‌پزند که کمتر کسی پیدا می‌شود که دوست نداشته باشد. در میان این غذاها کوفته‌ و انواع آش‌های تبریز محبوبیت بسیار زیادی دارد، به همین دلیل اهالی دیگر شهرهای کشور نیز این غذاهای خوشمزه را طبخ می‌کنند.
کدبانوهای تبریزی به پخت غذاهای لذیذ شهرت دارند و همواره با غذاهای بسیار خوشمزه‌ی محلی، از میهمانان خود پذیرایی می‌کنند. وجود غذاهای متنوع در فرهنگ غذایی مردم این شهر، تمامی میهمانان را با هر ذائقه و سلیقه‌، راضی نگه می‌دارد. در ادامه ما را همراهی کنید تا بهترین غذاهای محلی تبریز را معرفی کنیم:
کوفته تبریزی
مشهورترین غذای تبریزی، کوفته‌ی این شهر است که طعم بسیار لذیذی دارد. در گذشته برای تهیه‌ی کوفته، گوشت را در هاون سنگی می‌کوبیدند و سپس سبزیجات و لپه را به آن اضافه می‌کردند. اما امروزه بیشتر از گوشت چرخ‌کرده برای تهیه‌ی این غذا استفاده می‌کنند. در آخر هم گردو، آلو، پیاز سرخ‌شده، زرشک و بعضی‌ها هم تخم‌مرغ داخل آن می‌گذارند و در سسی که از رب گوجه‌فرنگی و آب و زعفران تهیه شده، می‌پزند. معمولا کوفته‌ها را با پیاز سرخ‌شده، زرشک و گردو تزئین کرده و نوش جان می‌کنند. 
خورش هویج
خورش هویج یکی از غذاهای بسیار پرطرفدار میان تبریزی‌ها است اما شاید هر کسی طعم آن را دوست نداشته باشد. برای تهیه‌ی این خورش هویج‌ها را کبریتی خرد می‌کنند و با کمی روغن سرخ کرده و به آن نمک می‌افزایند. سپس مرغ یا گوشت را با آب، پیاز تفت‌‌داده شده و رب گوجه‌فرنگی  می‌پزند یا سرخ می‌کنند و برای دادن عطر و طعمی بهتر، هم به گوشت و هم به هویج‌ها زعفران اضافه می‌کنند. در نهایت آلو را به مرغ یا گوشت خود اضافه کرده و می‌گذارند تا کامل بپزد. در پایان آب لیمو ترش را به هویج اضافه می‌کنند تا طعم شیرین نداشته باشد. 
کوکوی لوبیا سبز
کوکوی لوبیا سبز یکی از قدیمی‌ترین کوکوهایی است که مردم تبریز اکثرا در مهمانی‌ها و مراسم افطاری ماه رمضان طبخ می‌کنند. به عنوان یک تبریزی به شما پیشنهاد می‌کنم که یا خودتان این کوکوی خوشمزه را بپزید یا مهمان یک خانواده‌ی تبریزی شوید تا طعم بی‌نظیر آن را بچشید. برای تهیه‌ی این کوکو به لوبیا سبز، گوشت چرخ کردنی، سیب زمینی، هویج، پیاز، تخم مرغ و زعفران نیاز دارید. برای تزئین آن هم از زرشک استفاده می‌کنند. 
دویماج
دویماج غذایی است که تبریزی‌ها در وعده‌ی صبحانه یا عصرانه میل می‌کنند. البته شهرها و استان‌های دیگر هم از این غذا درست می‌کنند اما کمی با دویماج تبریزی متفاوت است. تبریزی‌ها این غذا را با نان خشک تبریزی، پنیر محلی، کره، سبزی خوردن یعنی تره، جعفری، ترخون و پونه (توصیه می‌کنم پونه‌ی آن را بیشتر بریزید) و گردو درست می‌کنند. به عنوان یک نویسنده‌ی خوش‌خوراک به شما توصیه می‌کنم حتما و حتما طعم ناب این غذای خوشمزه و راحت را بچشید.
آش ماست
آش ماست یکی از خوشمزه‌ترین آش‌های تبریز است که از پیاز، عدس، برنج، سبزی آش، آب گوشت، سیب‌زمینی، ماست، نخود، لوبیا، کلم برگ و  هویج تهیه می‌شود. البته اگر به همین آش کمی رشته بزنید، تبدیل به آش کشک می‌شود و آن را به جای ماست، کشک می‌خورند.
آبگوشت دیزی سنگی
آبگوشت‌های تبریز از خوشمزه‌ترین آبگوشت‌های ایرانی است. اگر به تبریز آمدید، حتما در رستوران‌های سنتی این غذا را امتحان کنید. برای تهیه‌ی آن از گوشت گوسفندی، دنبه، پیاز، لپه (اما امروزه اکثرا از نخود استفاده می‌کنند)، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و رب گوجه‌فرنگی استفاده می‌شود. 
دلمه برگ مو (یپراخ دلماسی)
دلمه‌ی برگ مو یکی از پیش‌غذاهای مجلسی و اصیل تبریزی است. برای تهیه‌ی این دلمه از بلغور، برنج، لپه، روغن حیوانی (ساری یاغ)، پیاز سرخ‌کرده و سبزی دلمه (شوید ، مرزه، تره) استفاده می‌شود. 
شوربای تره (سوزی شورباسی)
شوربا یکی از قدیمی‌ترین غذاهای تبریز است و امروزه کمتر در سفره‌های اهالی این شهر دیده می‌شود. در گذشته اهل تبریز و حتی شهرهای دیگر شوربا را به شکل‌های مختلف می‌پختند و شاید بتوان گفت دستور مشخصی برای درست کردن آن وجود ندارد و هر کسی با توجه به آنچه که در خانه داشت، این غذا را درست می‌کرد. یکی از مشهورترین شورباها شوربای تره است. برای درست کردن این شوربا به تره، سیب زمینی، گوجه‌فرنگی، روغن (ترجیحا روغن حیوانی یا به زبان ترکی ساری یاغ)، تخم‌مرغ، رب گوجه‌فرنگی و ادویه نیاز دارید. 
آش میوه
اهالی تبریز آش‌های متنوعی درست می‌کنند و شاید در هر محله‌ای، تعبیر آن‌ها از آش میوه کمی متفاوت باشد. اما اغلب مردم برای تهیه این غذا از نخود، لوبیا، آلو، آلوچه، زردآلو، آلبالو، زغال اخته، هویج، کلم‌برگ، پیاز، رشته‌ی آشی، رب، گوجه‌فرنگی و تره و جعفری استفاده می‌کنند. سرکه را هم به عنوان چاشنی در آخر به آش اضافه می‌کنند. کسانی که مثل من عاشق طعم ترش و ملس هستند، اگر یک بار این آش را میل کنند، عاشق آن می‌شوند. 
آش گوجه‌فرنگی (آش آبغوره)
از دیگر آش‌های بسیار خوشمزه و خوش‌رنگ تبریزی آش گوجه‌فرنگی است. تنها فرق آش گوجه‌فرنگی و آش آبغوره در میزان گوجه‌فرنگی به کار رفته در پخت آن است. برای تهیه‌ی این آش از لوبیا چیتی یا لوبیا چشم‌بلبلی، بلغور، برنج، پیاز داغ، گوجه‌فرنگی به مقدار زیاد، تره و جعفری استفاده می‌کنند. برای طعم‌دار کردن آن از غوره یا آبغوره استفاده می‌کنند. 
آش اوماج
تبریزی‌ها معمولا آش اوماج را زمستان‌ها می‌پزند که برای سرما‌خوردگی بسیار مفید است. برای تهیه‌ی آش اوماج از پیاز فراوان، عدس، رشته یا اوماج (برای تهیه اوماج آرد را خمیر کرده و سپس آن را رنده می‌کنند)، ریحان، مرزه، تره، فلفل و زردچوبه استفاده می‌کنند. 
آش شیله عدس
شیله هم مثل شوربا از غذاهای قدیمی تبریز است که امروزه کمتر کسی می‌پزد. بلغور، برنج، پیاز، عدس، رب گوجه‌فرنگی و نوعی سبزی محلی به نام «کالش» مواد تشکیل‌دهنده‌ی این غذای خوشمزه است. 
آش کلم قمری (داش‌کلم آشی)
آش کلم قمری هم جزو آن دسته آش‌هایی است که مخصوص خود تبریز است و در هیچ شهر دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. این آش از کلم قمری، پیاز، لپه، بلغور، برنج، تره، جعفری، سبزی دیگری به نام کروز، گوجه‌فرنگی، رب گوجه‌فرنگی و فلفل تهیه می‌شود و برای تزئین نعناع خشک به آن اضافه می‌کنند. اما بعضی از قدیمی‌های تبریز به آش کلم قمری کشک هم می‌ریزند.