صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

بیانیه کنگره تاریخ معماری و شهرسازی ایران- استان کرمانشاه

جایگاه و شأن میراث فرهنگی پشتوانه واقعی احراز هویت جهانی ایران زمین است
کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان کرمانشاه با قرائت بیانیه پایانی داوران به کار خود خاتمه داد و خواستار تشکیل دبیرخانه دائمی کنگره در کرمانشاه شد.
در این بیانیه آمده است: خداوند بزرگ را سپاسگذاریم که چنین فرصتی فراهم آمد تا اندیشمندان و اساتید و محققان و مدیران استان کرمانشاه در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان گرد هم آیند و به یک هدف مشترک، یعنی بازشناسی و معرفی جایگاه تاریخی و فرهنگی کرمانشاه، آنچنان که در شأن آن است، بپردازند.
 شرکت کنندگان در کنگره بر این باورند که جایگاه و شأن میراث فرهنگی و تاریخی کشور به حق پشتوانه واقعی احراز هویت جهانی ایران زمین است. رسالت ما است که این جایگاه را حفظ کنیم، ژرفانگری کنیم و ارزش‌ها و ریشه‌ها و جانمایه معنوی آنرا به خودمان و نسل‌های آینده و جهانیان به شایستگی معرفی کنیم. در این راه باید از همه ابزارهای ممکن بهره گرفت. آنچه که دست یافتن به چنین هدفی را قطعی می‌سازد استمرار پیوستگی تلاش‌ها و تأکید بر پژوهش‌های همه جانبه و بنیادین متناسب با اهمیت و جایگاه هویت و میراث ملی است بسیار گفته شده است که «جهان اگر بخواهد خود را بشناسد ایران و تاریخ معنوی آنرا باید بشناسد». این همه آثار فرهنگی و تاریخی، گنجینه‌های فرهنگی و هنری و معماری، ادبیات گران سنگ و بزرگان و فرهیختگان علمی و دینی و اجتماعی، پشتوانه چنین باوری است.
 آنچه که ایرانشهرش می‌نامیم زایش همه نهادهای تمدنی ایران زمین در بستر جهانی و تاریخی است که سرچشمه پر درخشش بخش بزرگی از تمدن بشری است.
 کرمانشاه نیز نام پرافتخاری بر تارک تمدن و گذرگاه تبادلات جهانی بشری در این قاره کهن است. در معرفی کرمانشاه همین قدر کافی است که از تمام ادوار تاریخی تمدنی ایران نشانه‌ها و آثاری سترگ در این پهنه بجای مانده است. بیستون موزه تمام ادوار تحولات تاریخی ما است و بیش از هزار اثر تاریخی در پهنه استان کرمانشاه قابل تشخیص است.
 اغراق نیست اگر گفته شود بیستون المپ ایران زمین است و چه جهان‌بین بوده است داریوش بزرگ که در تمام پهنه ایران بزرگ جائی را گجسته‌تر از بیستون برای رساندن پیام صلح و وحدت جهانی ابناء بشر نیافته است.
تاق بستان نیز آخرین بزم و پیام دوره باستان و جمع  بستی بر دو هزار سال تمدن و پیوندهای اهورائی است که در نشانگانی به کامل زیبائی به جهان نمایانده شده است.
 شرکت کنندگان در کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان تلاش‌‌هایی را که برای برگزاری کنگره تاریخ معماری و شهرسازی استان کرمانشاه انجام شده است ارج می‌گذارند و مراتب سپاس خود را از همه اندیشمندان، اساتید و همکارانی که در این راه مشارکت داشته اند، مدیران استان، مهمانان گرانقدر، حامیان کنگره و بویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعلام می‌دارند.
 سپاس ویژه از اساتید و محققانی که با سخنرانی‌ها و تهیه مقالات غنای علمی و پژوهشی کنگره را افزودند. امید است با انتشار و انعکاس بایسته دست آوردهای آنها در کنگره‌های ملی، تلاش‌های علمی و پژوهشی آنان اثرات ژرف‌تری بجای گذارد.
 بویژه جا دارد از زحمات همکاران دبیرخانه کنگره که تلاش فراوانی برای برپائی بسیار خوب و موفقیت آمیز آن داشته‌اند قدردانی ویژه شود.
 جا دارد از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خواسته شود که در کنگره ملی برای معرفی کرمانشاه سهم ویژه‌ای، آنچنان که در شأن این نام زیبا و پرآوازه است، در نظر گرفته شود تا استان بتواند پیام خود را به شایستگی ابراز دارد.
 سرانجام شرکت کنندگان در کنگره خواستار تداوم فعالیت دبیرخانه کنگره در استان کرمانشاه به منظور جذب و انتشار مستمر تحقیقات، تشویق محققان، کمک به آنان برای پژوهش‌های فراتر و فراهم کردن امکان برگزاری همایش‌ها و کنگره‌های دیگر با هدف معرفی شایسته هویت تاریخی و فرهنگی استان هستند.