صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

توسعه فناوریهای پیشرفته های تک درکیش با همکاری انستیتو بیوتکنولوژی دانشگاه کمبریج

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با هدف ایجاد فناوریهای پیشرفته های تک در کیش از دانشگاه کمبریج دیدن کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به همراه معاونان اقتصادی و توسعه مدیریت این سازمان در جهت اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی با هدف ایجاد فناوریهای پیشرفته های تک  از انستیتو بیوتکنولوژی دانشگاه کمبریج دیدن کردند.
در این بازدید مسئولان سازمان منطقه آزاد کیش ضمن برگزاری نشست با ریاست انستیتو بیوتکنورلوژی و مدیر سایت کمبریج از انستیتو بیوتکنولوژی دانشگاه کمبریج دیدن کردند.
در بازدید از انستیتو بیوتکنولوژی دانشگاه کمبریج ضمن ارزیابی امکان ایجاد کلاستر های تک در زمینه بیوتکنولوژی و انتقال فناوری های مرتبط به منطقه آزاد کیش، بخشهای مختلف دانشگاه و شرکتهای فعال در حوزه بیوتکنولوژی، روند توسعه تحقیقات، تبدیل ایده به محصول و تجاری سازی آن مورد بازدید و بررسی  قرار گرفت.
معرفی منطقه آزاد کیش و ظرفیتها و امکانات موجود جهت توسعه صنایع دانش بنیان و های تک و هماهنگی جهت بازدید ریاست انستیتو بیوتکنولوژی و مسئولین بخشهای مرتبط دانشگاه و واحدهای تولیدی و صنعتی این دانشگاه از منطقه آزاد کیش از دیگر بخش های این بازدید بود.
همچنین  هیات منطقه آزاد کیش از مجموعه تحقیقاتی و تولیدی  Medlmmune  و پارک فناوری گرنتا که یکی از بزرگترین شرکتهای تحقیقاتی و تولیدی در زمینه دارو در دنیاست و در حال حاضر بیش از ١٢٠ طرح تحقیقاتی در حوزه تولید دارو در دست اجرا دارد دیدن کردند و در نشستی با مدیر ارتباطات بین الملل این شرکت گفت وگو کردند.
سایت کمبریج این شرکت بیش از ٧٠٠ نفر پرسنل دارد که حدود ٣٠٠ نفر از آنها از محققین و دانشمندان تراز اول در حوزه تولید دارو هستند.
فعالیت اصلی این شرکت در سه حوزه انکولوژی، تنفسی، التهاب و خود ایمنی و بیماریهای قلبی و عروقی متمرکز شده است و به تازگی در حوزه بیماریهای عفونی نیز تحقیقات خود را آغاز کرده است. فضای آزمایشگاهی این شرکت در کمبریج با حدود ٨٨ هزار متر مربع مساحت به منظور همکاری و مشارکت، پذیرای محققان از سراسر دنیا جهت بررسی راهای شناسایی و درمان سرطان است.
بازدید از بخشهای مختلف اداری و آزمایشگاهی شرکت و آشنایی با فرایندهای تحقیقاتی و مدیریتی مجموعه از دیگر اقدامات تیم مدیریتی کیش بود.
همچنین  ضمن معرفی منطقه آزاد کیش و پتانسیل های موجود در زمینه تحقیقات، تولید دارو و تجهیزات پرشکی زمینه های بر قراری ارتباط با شرکتهای فعال در منطقه آزاد کیش، ایجاد یک پایگاه مشترک جهت انتقال دانش و توسعه بازار به کیش بررسی شد.
 بررسی امکان استقرار یک سایت تولید دارو در منطقه آزاد کیش برای تولید برخی از محصولات پر فروش شرکت در منطقه و دعوت از مدیران شرکت جهت بازدید از ظرفیت های منطقه آزاد کیش به منظور ایجاد زمینه های همکاری مشترک از دیگر قعالیت های انجام شده در بازدید مدیرعامل و معاونان سازمان منطقه آزاد کیش از مجموعه تحقیقاتی و تولیدی  Medlmmune  و پارک فناوری گرنتا بود.
ایجاد کارخانه تولید بیوسنسورهای هولوگرام انستیتو بیوتکنولوژی دانشگاه کمبریج با همکاری دانشگاه کمبریج یکی از طرح های منحصر بفرد در حوزه صنایع HighTech با فناوری پیشرفته است که از ابتدای سالجاری با تاکید دکتر مونسان و در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی در دست بررسی بوده است و این بازدید در راستای دستیابی به این دستاورد مهم انجام شد.
بیوسنسور از دو کلمه بیو (bio) به معنی زیست و سنسور (sensor) به معنی حسگر تشکیل شده است. بیوسنسور یا حسگر، ابزاری هستند که بر مبنای مواد بیولوژیکی پایه گذاری شده اند و در تشخیص های پزشکی و علوم آزمایشگاهی مورد استفاده قرار می گیرند در شرایط کنونی بیوسنسورهای گلوکز از موفق ترین بیوسنسورهای موجود در بازار هستند که به اندازه‌گیری غلظت گلوکز خون می پردازند.
یک بیوسنسور را می توان به عنوان ابزاری که از تلفیق یک حسگر بیولیوژیکی متصل به یک مبدل حاصل می شود، تعریف نمود.