صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

جهانگیر در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی:

حدود یک چهارم زندانیان را متهمان تحت قرار تشکیل می‌دهند

رییس سازمان زندان‌ها در دیدار با آیت الله دری نجف آبادی، گفت: اهتمام به امر آموزش در زندان‌ها در راستای کاهش آسیب‌های زندان از اهمیت زیادی برخوردار است
جهانگیر در سفر یک روزه به استان مرکزی در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، گفت: با توجه به آسیب‌شناسی صورت گرفته در زندان‌ها و معضل تراکم جمعیتی به بررسی راهکارهای کاهش جمعیت کیفری در چهار محور ظرفیت‌های فقهی، ظرفیت‌های مدیریتی، ظرفیت‌های اجتماعی و ظرفیت های قانونی پرداختیم که خوشبختانه نتایج خوبی حاصل شده است.
مشاور رییس دستگاه قضا گفت: یکی از مشکلات موجود در خصوص جمعیت کیفری، بحث متهمین با قرارهای موقت بوده که با اجرای بخشنامه ساماندهی زندانیان، شاهد بهبود رویه‌ها در این بخش هستیم.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا،وی با بیان اینکه حدود یک چهارم زندانیان را متهمین تحت قرار تشکیل می‌دهند، گفت: میانگین ماندگاری این افراد در زندان‌ها ۱۱ روز است که نشان می‌دهد در صورت توجه کامل به ظرفیت‌های قانونی و مدیریتی از ورود این بخش از افراد به زندان‌ها جلوگیری می‌شود.
رییس دفتر بازرسی ویژه قوه قضاییه گفت: ورود افراد به زندان‌ها ولو برای یک روز آسیب های جدی به فرد و خانواده او وارد می سازد که ایجاب می کند خانواده زندانیان تحت حمایت کامل مادی و معنوی قرار گیرند.
وی تصریح کرد: عدم حمایت از خانواده زندانیان موجب ایجاد زمینه برای ورود آنها به چرخه جرم است.
ریس سازمان زندان‌ها در این دیدار از کاهش ۱۰ درصدی ورودی متهمین به زندان‌ها با اجرای بخشنامه ساماندهی وضعیت زندانیان خبر داد.
وی گفت: ظرفیت های موجود در قوانین قضایی و تاسیسات خوب حقوقی در صورت توجه کامل می تواند روند کاهش جمعیت کیفری را تسریع بخشد.
جهانگیر افزود: در برنامه ششم توسعه مکلف به انتقال ۲۰ زندان از داخل شهرها شدیم که امیدواریم بودجه لازم برای این امر تامین  شود.
آیت الله دری نجف آبادی در این دیدار ضمن تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در زندان ها، گفت: برای تحقق برنامه‌های آموزشی، اصلاحی و تربیتی در زندان‌ها باید از ظرفیت‌های خیرین استفاده شود؛ چرا که بودجه های دولتی نمی تواند این هزینه ها را تامین کند.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: توجه به فعالیت‌های فرهنگی در زندان‌ها در کنار توجه به خانواده های آنها باید در راس فعالیت های زندان ها قرار گیرد.
امام جمعه اراک گفت: ساخت زندان‌های جدید با هدف جایگزینی با زندان‌های قدیمی و توجه به استانداردهای لازم می تواند روند فعالیت های اصلاحی و ترببتی در زندان ها را تسریع کند.
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام عبدالهی رئیس کل دادگستری استان مرکزی، گزارشی از وضعیت قضایی استان ارائه کرد.