صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

«کسب‌وکار» پیامدهای کاهش شاخص رشد فروش را بررسی می‌کند

کاهش معنی‌دار سود تولید

آنچه دبیر همایش رتبه‌بندی شرکت‌های ایرانی در آخرین اظهارات خود عنوان کرده است، می‌تواند وضعیت نامطلوب بخش تولید در سال گذشته را به نمایش بگذارد.
مجتبی کاوه 
 
به گفته مجید درویش، نتایج رتبه‌بندی شاخص رشد فروش شرکت‌ها در سال مالی ۹۴ در مقایسه با شاخص رشد فروش در سال ۹۳ افت زیادی داشته و به بیان دقیق‌تر، رشد فروش ۵۰۰ شرکت برتر کشور در سال ۹۳ به قیمت‌های جاری ۱۹ درصد بوده، در حالی که رشد فروش ۵۰۰ شرکت برتر کشور در سال مالی ۹۴ برابر با یک درصد بوده است.
 وی می‌گوید: در رتبه‌بندی سال جاری که عملکرد شرکت‌ها در سال مالی ۹۴ ارزیابی شده است، شرکت‌های حوزه خدمات مالی مانند بانک‌ها و شرکت‌های بیمه‌ای در مقایسه با شرکت‌های تولیدی، از نظر رشد فروش وضعیت بهتری دارند. یعنی در حالی که شرکت‌های حوزه خدمات مالی از نظر شاخص فروش (درآمد) نسبت به سال مالی ۹۳ رشد داشته‌اند، بسیاری از شرکت‌های تولیدی افت فروش داشته‌اند. کارشناسان در تحلیل تغییراتی که در شاخص رشد فروش رخ داده، نظراتی مطرح کردند که هم برای مسئولان و هم برای دست‌اندرکاران و فعالان بخش تولید و صنعت قابل‌ تامل است. 
کاهش شدید شاخص رشد فروش؛ هشداری برای مسئولان
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: کاهش شاخص رشد فروش در سال گذشته، اثر خود را بر عملکرد و سود شرکت‌ها نیز گذاشته است و این موضوع را می‌توان در آینه وضعیت نه‌چندان مطلوب بازار سرمایه مشاهده کرد. محمدرضا پورابراهیمی با بیان اینکه خروج از رکود تنها با تمرکز بر ارائه تسهیلات به واحدهای راکد یا نیمه‌فعال ممکن نیست، به «کسب‌وکار» گفت: کاهش شدید و معنی‌دار شاخص رشد فروش هشداری برای مسئولان و دست‌اندرکاران تولید است، چرا که اگر سیاست‌های مسئولان این بخش در طی 3 سال اخیر مسیر درستی را پیموده بود، بازار هم واکنش مناسبی به آن نشان می‌داد. به گفته وی، کاهش فروش از یک سو نشان‌دهنده ضعیف شدن توان مالی طرف تقاضاست و از سوی دیگر در یک نگاه کلی کاهش قدرت خرید مردم را نشان می‌دهد و نهایتا سودآوری تولید را زیر سوال می‌برد. وی در پاسخ به اینکه کاهش شاخص رشد فروش چه پیامدهایی بر جذب سرمایه‌ها به سمت بخش تولید دارد، گفت: طبعا با محدود شدن فروش، سودآوری تولید به خطر می‌افتد و سرمایه‌ها از تولید به سمت بخش‌های غیرمولد اقتصادی حرکت می‌کنند که این واقعیت را می‌توان عملا در نوسانات بازار ارز و درجا زدن شاخص بورس مشاهده کرد. 
کاهش 18 درصدی شاخص رشد فروش، تمام واقعیت را نشان نمی‌دهد
یک تحلیلگر گزارش‌های مالی - اقتصادی با بیان اینکه افت شدید شاخص رشد فروش در سال گذشته نشان‌دهنده اثر رکود بر بخش تولید و صنعت است و این وضعیت در سال جاری نیز ادامه دارد، به «کسب‌وکار» گفت: کاهش 18 درصدی شاخص رشد فروش در شرکت‌های مورد ارزیابی، نمی‌تواند بیان‌کننده تمام واقعیت بخش تولید، صنعت و تجارت کشور باشد، چرا که این شرکت‌ها شرکت‌های برتر و استخوان‌دار ما هستند و با اینکه بسیاری از آنها با محدود شدن بازار وکاهش تقاضا مواجه هستند اما به هر حال مشتری‌های سنتی خود را دارند و سهم‌شان از بازار تا حدودی تضمین شده است. داود زاهدی افزود: در مقابل شرکت‌های فراوانی داریم که در این رتبه‌بندی حضور ندارند و فروش آنها به‌شدت کاهش داشته و چنانچه در یک ارزیابی کلی بخواهیم فروش تمام شرکت‌های فعال در بخش تولید و تجارت را بررسی کنیم، رشد شاخص فروش نه یک درصد، بلکه رقمی منفی خواهد بود. مدیر بخش پژوهش‌های اقتصادی موسسه حسابرسی فاطر خاطرنشان کرد: ما کماکان در شاخص‌های خرد اقتصادی رکود را مشاهده می‌کنیم و شاخص‌های کلان مثل رشد اقتصادی که بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول هم در ارزیابی‌های خود آن را بالای 5 درصد اعلام کرده‌اند تحت تاثیر افزایش صادرات نفتی در سال جاری بوده است و این امر به سال گذشته تسری پیدا نمی‌کند.