صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

هرج و مرج در بازار گوشی‌های اپل

فروش کارت‌های گارانتی، مشکل جدید بازار آیفون

با وجود قیمت بالایی که خریداران برای گوشی‌های آیفون پرداخت می‌کنند، ولی حاشیه امنیت این برند برای مصرف کنندگان نهایی ایران با اما و اگرهای متعددی همراه است.
مدتی از فعالیت شرکت‌های مجوز گرفته در زمینه واردات رسمی گوشی‌های اپل می‌گذرد، اما همچنان فروش محصولات این برند آمریکایی با اما و اگرهایی همراه بوده و مشتریان آن در ایران با نگرانی‌های متعدد مواجهند؛ به گونه‌ای که گاهی مشاهده می‌شود هنگام خرید این محصول نمونه‌های تقلبی یا مشکل‌دار و با کیفیت پایین به مشتری واگذار شده یا قطعات جانبی گوشی تعویض شده است.
این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که مسئولان امر با ارائه مجوز به بیش از ۲۰ شرکت‌تصمیم به ساماندهی این آشفته بازار داشته‌اند، اما اکنون گفته می‌شود این وضعیت بخصوص در زمینه خرید آیفون ۷ حتی بدتر از قبل شده است.
رییس کمیته بازرسی اتحادیه تجهیزات مخابراتی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره، اظهار کرد: شاید یکی از مشکلات اساسی برند اپل در ماه‌های اخیر مربوط به شرکت‌هایی است که برای واردات رسمی این برند مجوز گرفته‌اند.
فروش کارت‌های گارانتی، مشکل جدید بازار
میثم دادخواه افزود: متاسفانه در این حوزه به شرکت‌های متعددی مجوز فعالیت داده شده و در این میان اکثر این شرکت‌ها فاقد سرمایه کلان هستند. به همین دلیل در موارد متعدد شاهدیم که هر شرکت در طول ماه تعداد اندکی واردات رسمی آیفون دارد، در حالی که اگر واردات این بخش به دو تا سه شرکت کلان سپرده می‌شد، شرایط بهتری بر بازار حاکم بود.
وی ادامه داد: توان واردات این شرکت‌ها به مراتب کمتر از نیاز بازار بوده و شرایط مالی آنها به گونه‌ای است که گاهی شاهدیم تعداد اندکی از این شرکت‌ها دست به تخلفاتی زده و کارتهای گارانتی را به سایر فروشندگان که گوشی‌های قاچاق و حتی مشکل‌دار وارد می‌کنند، ارائه کرده و در ازای آن برای خود درآمدزایی می‌کنند.
این کارشناس اتحادیه تجهیزات مخابراتی در عین حال عنوان کرد: در گذشته یک مشکل در خصوص گوشی‌ها وجود داشت و آن بحث قاچاق بود، اما اکنون شرایط به گونه‌ای شده که خریدار نهایی علاوه بر پرداخت هزینه‌های قاچاق، مبلغی را هم بابت گارانتی پرداخت می‌کند؛ آن هم در شرایطی که قطعا شرکت ارائه دهنده این کارت گارانتی در صورت بروز مشکلات برای این حجم از گوشی‌ها قادر به ارائه خدمات نخواهد بود و این موضوع می‌تواند در آینده‌ای نه چندان دور مشکلات متعددی برای خریداران این برند ایجاد کند.
دادخواه همچنین عنوان کرد: اما اینکه چگونه می‌توان چنین ادعایی را مطرح کرد نیز مستدل است. اکنون اگر فردی گوشی خود را با گارانتی و واردات رسمی بخواهد ارائه کند، قیمت آن تقریبا حدود ۴۰۰ هزار تومان بالاتر از حالت معمول تمام می‌شود اما ما در بازار با حجم وسیعی از آیفون‌های گارانتی‌داری مواجهیم که قیمت آنها تنها ۱۲۰ هزار تومان با سایر نمونه‌ها متفاوت است. همین موضوع گویای آن است که در این زمینه تخلفاتی صورت گرفته است.
رییس کمیته بازرسی اتحادیه تجهیزات مخابراتی در ادامه اظهار کرد: اکنون مشتریان آیفون ۷ بدون اینکه در جریان تخلفات باشند، هزینه‌های قابل توجهی را برای خرید این برند آمریکایی هزینه می‌کنند اما در نهایت با مشکلات متعدد مواجه شده و اصالت خرید آنها با مشکل و دشواری‌هایی همراه می‌شود. از سوی دیگر شرکت‌هایی که کارت گارانتی آنها وارد بازار شده قطعا نمی‌توانند پاسخگوی حجم بالای مشکلات مشتریان باشند، چرا که اکنون تعداد قابل توجهی کارت گارانتی برای محصولات مشکل‌دار فروخته شده است که از این موضوع شاید حتی خود شرکت گارانتی‌کننده هم بی‌اطلاع باشد.
وقتی اپل علاقه‌ای به بازار ایران ندارد
وی ادامه داد: زمانی که فروشگاه مرکزی اپل با ما ارتباط نداشته و علاقه‌ای به فروش گوشی‌های خود در ایران ندارد و روی سایت خود دسترسی تمام موارد را برای ایرانیان بسته، طبیعی است که محصولات این برند در ایران نمی‌تواند گارانتی خود شرکت را داشته باشند. در چنین شرایطی شاید بهتر آن باشد که از ابتدا این موضوع را به خریداران اپل متذکر شویم تا آنها پیش از خرید از شرایط خود آگاهی داشته باشند.
دادخواه در عین حال عنوان کرد: البته این صحبت به معنای آن نیست که واردات این برند بدون نظارت‌های کافی صورت گرفته و برای خریداران تضمینی وجود نداشته باشد. به عبارت دیگر لازم است جلوی واردات قاچاق این کالا گرفته شود، اما از ابتدای کار هم به مصرف‌کننده اپل تذکر داده شود که این کالا در ایران فاقد گارانتی اصلی محسوب می‌شود.
این کارشناس در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: نمی‌توان آماری رسمی از تعداد گوشی‌های اپل در ایران داد، اما طبق برخی بررسی‌های صورت گرفته حتی ۲۵ تا ۳۰ درصد بازار گوشی‌های هوشمند ایران در اختیار این برند آمریکایی قرار دارد. در چنین شرایطی نمی‌توان اینگونه اعلام کرد که نباید کالای آمریکایی وارد ایران شود. به هر صورت نمایندگان مجلس که می‌گویند باید جلوی واردات این برند گرفته شود باید به این نکته توجه داشته باشند که بخش قابل توجهی از مشترکان کشور علاقه‌مند به استفاده از این محصول بوده و حاضرند بهای آن را نیز به هر شکل که هست پرداخت کنند.
دادخواه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تست‌های کیفی بالایی که در شرکت اپل روی محصولات آن صورت می‌گیرد، اظهار کرد: آیفون معمولا بسیار به ندرت دچار خرابی شده و شاید خرابی آن در حد صفر باشد، چرا که اگر گوشی دچار مشکلی باشد به هیچ عنوان پلمب نمی‌شود. بر همین اساس برخی شرکت‌ها برای گارانتی این محصول پا پیش گذاشته‌اند، اما به هر حال باید توجه داشت که اکنون در شرایط ایجاد شده عده‌ای سودجویی کرده و محصولات دارای مشکل را با گارانتی به مشتریان خود می‌فروشند که قطعا این موضوع در آینده‌ای نه چندان دور می‌تواند مشکلات متعددی برای خریدار و شرکت گارانتی‌کننده به دنبال داشته باشد.
وی در پایان عنوان کرد: در نهایت باید تمام تصمیمات به گونه‌ای باشد که به رضایت مشتری و ایجاد شرایط بهتر برای او منتهی شود، اما اکنون شرایط به گونه‌ای کاملا برعکس و عده‌ای در این بازار در حال کسب سود بوده و در نهایت ضرر و زیان و هزینه نهایی متوجه مصرف‌کننده می‌شود.