صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

هادی حق شناس، صاحب نظر اقتصادی

چند سوال درباره یک روز و یک سال قبل

برای بررسی برجام و اینکه چه دستاوردی برای کشور داشته است، بهتر این است که به چند سوال پاسخ دهیم. اگر برجام نبود و تحریم های ظالمانه ادامه می یافت امروز وضعیت اقتصاد چگونه بود؟
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، پاسخ صریح این است که براساس مفاد تحریم های ظالمانه و قطع نامه های شورای امنیت امروز میزان فروش نفت ما حداکثر به یک پنجم وضعیت فعلی می رسید.  کشور امروز 2.5 میلیون بشکه نفت صادر می کند، اگر تحریم ها ادامه پیدا می کرد میزان فروش نفت ما بیش از 500 هزار نمی رسید.  سوال این است که وقتی کشور امروز ما 2.5 میلیون بشکه فروش نفت نمی تواند پروزه های عمرانی را اجرا کند آیا با500 هزار بشکه می توانست پروژهای عمرانی را اجرا کند؟
وقتی تحریم های ظالمانه علیه ایران برقرار بود یعنی یک سال و یک روز قبل، هیچ کشتی تجاری ایرانی حق تردد با پرچم ایران در آب های بین المللی را نداشت. کشورهای ایرانی در لنگرگاه بندر عباس لنگر انداخته بودند، به این دلیل که نه تحت کلاس  بین المللی ثبت می شد، نه بیمه می شد  و نه حق حمل پرجم ایران را داشتند اما امروز کشتی های ایران در تمام دنیا با پرچم ملی ایران مشغول تجارت و فعالیت بازرگانی هستند.
یک سال و یک روز قبل پتروشیمی های ما، نمی توانستند محصول خودشان را صادر کنند اما در 9  ماه اول امسال کل صادرات غیرنفتی ما که بخش عمده ای آن به فرآورده های پتروشیمی برمی گردد به بیش از 32 میلیارد دلار رسیده است و برای اولین بار در 9 ماه اول امسال صادرات غیرنفتی ما بیش از واردات شده است.
در سال 90 خودروسازان ما 1.5 ملیون تیراژ خودرو تولید کردند. در سال  92 این میزان به یک سوم رسید. در سال جاری تولید خودروی ایران بیش از 30 درصد افزایش پیدا کرده است. صادرات ما به روال طبیعی برگشته است. سوال این است،  اگر تحریم ها ادامه پیدا می کرد پتروشیمی، نفت ، گاز و تجارت ما بابن بست مواجه شده بود و مهم تر از همه این ها به دلیل شرایط تحریم های ظالمانه در سال 92 برداشت ما از پارس جنوبی در مخازن مشترک با قطر به جای 50 درصد به 30 درصد رسیده بود.  امروز در حال رسیدن این سهم به 50 درصد تا پایان سال هستیم. این در حالی است که منابع  گاز ما درتحریم های ظالمانه توسط کشورهای عربی خلیج فارس برداشت می شد. اگر این ها دستاورد های برجام نیست سوال این است که چه انتظار دیگری از برجام بوده که امروز تحقق پیدا نکرده است؟
نشانه های  فراوانی در بخش های نفت وگاز و واردات داروهای ضروری وجود دارد که نشان از موفقیت های برجام است. کسانی که در بخش تجارت سررشته دارند و می خواهند این نشانه ها  را ببینند زیاد هستند. کسانی هم هستند که نمی خواهند این نشانه ها را ببینند و با هیچ ذره بینی هم نمی توان این نشان ها را به آن ها نشان داد.