صفحه اصلی / آرشیو مطالب روزنامه کسب و کار

هوای تبریز در روز هوای پاک هم ناسالم است

- مسئول مرکز پایش زیست محیطی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: هوای امروز تبریز / 29 دی/ همزمان با روز هوای پاک در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار دارد.
به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا،شاهین رحیم اوغلی روز چهارشنبه در گفت و گو با اشاره به اینکه وضعیت هوای تبریز به جز 2 روز از ابتدای دی ماه امسال ناسالم بوده است، گفت: میانگین شاخص آلودگی هوا نسبت به ذرات معلق 2.5 میکرون در روز جاری 123 پی. اس. آی و در حالت هشدار برای گروه های حساس است. 
وی گفت: با توجه به پیش بینی هواشناسی استان مبنی بر تداوم پایداری هوا، وضعیت آلودگی تا پایان هفته ادامه خواهد داشت. 
رحیم اوغلی با اشاره به اینکه 5 روز از دی ماه امسال شرایط ناسالم و هشدار برای تمامی گروه ها در کلانشهر تبریز حاکم بوده است، یادآوری کرد: بر اساس تصمیم کمیته بحران استان، مدارس این شهر هم در روزهای یاد شده تعطیل شدند. 
وی تاکید کرد: در شرایط هوای ناسالم برای گروه های حساس به منظور جلوگیری از آسیب های جدی، کودکان و سالمندان و بیماران قلبی و تنفسی باید از حضور در فضاهای باز خودداری و در صورت ضرورت از ماسک استفاده کنند. 
این کارشناس محیط زیست با اشاره به نقش 70 درصدی خودروها در آلایندگی هوای تبریز مطابق تحقیقات انجام شده، بر ضرورت پرهیز از ترددهای غیرضروری و انجام معاینه فنی خودروها تاکید کرد. 
وی اظهارکرد: شهروندان تبریز در صورت استفاده از ناوگان حمل و نقل شهری سهم مهمی در کاهش آلاینده ها و بهبود وضعیت هوای شهر خواهند داشت. 
رحیم اوغلی همچنین به سهم 25 درصد واحدهای صنعتی در آلایندگی تبریز به عنوان شهری صنعتی اشاره کرد و گفت: در صورت اصلاح فرایند سوخت مصرفی این واحدها، شاهد کاهش آلایندگی ناشی از این بخش خواهیم بود. 
وی با اشاره به سهم 5 درصدی سایر آلاینده های زیست محیطی از جمله سوخت وسایل گرمایشی خانگی، اظهارکرد: برای کاهش آلایندگی هوا نیازمند عزم ملی و همراهی عمومی هستیم. 
به گزارش ایرنا، هوای تبریز در زمان حاضر مه آلود، سرعت باد 2 متر بر ثانیه و دید افقی 1200متر است. 
مردم تبریز در سال جاری برای چهل و پنجمین روز متناوب در هوای ناسالم نفس می کشند. 
بر اساس این گزارش شاخص آلودگی از 0 تا 50 نشانگر هوای پاک، از 50 تا 100هوای سالم، از 100 تا 150 هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بوده و از 150 تا 200 نیز بیانگر ناسالم بودن هوا برای تمامی گروه‌ها و بیش از 200 وضعیت بحرانی است. 
کلانشهر تبریز حدود نیمی از جمعیت سه میلیون و 800هزار نفری استان آذربایجان شرقی را در خود جای داده است.